Rijtest BYD Han: achtervolgd door zijn verleden

BYD wil snel de Nederlandse markt veroveren. Daarom introduceert het Chinese merk kort achter elkaar enkele modellen. Het duurste model uit de reeks is de BYD Han, een luxe en sportieve sedan. Hoewel het logisch is dat BYD zo snel mogelijk een complete line-up wil aanbieden, kun je je bij de Han afvragen of dit wel de juiste keuze is.

Sterktes Zwaktes
+ Interieur
+ Vermogen
+ Verbruik
- Rijbaanassistent
- Adaptive cruise control
- AC-laadsnelheid

Wat is de BYD Han?

Onwillekeurig gaan je gedachten automatisch richting Duitsland als je spreekt over een luxe sedan. De Duitsers zijn hier immers heer en meester. BYD wil echter ook een graantje meepikken in de vorm van de BYD Han. Vergeleken met de andere modellen van het merk is het uiterlijk vrij saai. Het is wel een typische BYD, met het herkenbare drakengezicht voorop en de schubben op de c-stijl.

Dat maakt het geen lelijke auto. Integendeel, de auto straalt zelfverzekerdheid en kracht uit. Niemand zal de Han uitlachen omdat hij goedkoop is. Toch verstopt hij een deel van zijn identiteit. Slechts een kleine badge onder de typenaam verraadt zijn ware aard. Daar staat ‘3,9s’, verwijziging naar het aantal seconden dat de BYD Han nodig heeft om naar de 100 km/u te snellen. De auto verbergt onder het chique uiterlijk namelijk maar liefst 517 paardenkrachten.

Hoe rijdt hij?

De BYD Han mag je dus zeker wel vlot noemen. De acceleratie vanuit stilstand of bij een tussensprintje is genoeg om je diep in de zitting van je stoel te drukken. Toch blijft de auto enigszins beheerst. Echt sportief is hij niet: daarvoor is en voelt hij te groot. Met de vering, remmen en besturing in sportstand passen de rij-eigenschappen wel bij het vermogen. De BYD Han rijdt dan erg prettig.

Zet je alles op comfort-stand, dan verlies je deze sportiviteit. Zeker de vering in deze stand vereist enige gewenning. Op een hobbelige snelweg blijft de auto maar deinen, tot het moment dat zelfs de rijbaanassistent er hopeloos van wordt. Onze tip dus: laat lekker alles in sportstand staan, dan rijdt de BYD Han het best.

Sterke punten

Dankzij een goede aerodynamica gaat de BYD Han uitermate zuinig met stroom om. Een verbruik van 15 of 16 kWh per 100 kilometer is helemaal niks geks als je normaal rijdt. De unieke blade batterij kennen we uit de andere voertuigen van BYD. Deze innovatieve accu is veiliger en compacter.

Het allerbeste van de BYD Han is echter het interieur. Met andere modellen heeft het Chinese merk al laten zien hier heel goed in te zijn, en deze auto is geen uitzondering. In tegenstelling tot de minimalistische interieurs van de concurrentie voelt de BYD Han vertrouwd aan. Dankzij mooie details en goede materialen voelt het helemaal ‘af’. Vooral het reliëf op de middenconsole en de deuren is uitermate fraai.

Ook achterin is het goed vertoeven in de BYD Han. De achterbank bestaat eigenlijk uit twee individuele stoelen. De rugleuning kan hiervan een stukje naar achteren voor een nog meer relaxte zitpositie. Vanuit de middelste zitplaats klap je een armsteun naar beneden, dat ook een 7-inch scherm bevat om allerlei functies te bedienen.

Zwakke punten

Voor Europa is de BYD Han een nieuwe auto, maar in China heeft hij al een heel leven achter zich. Dit is direct de achilleshiel van de Han. Hij is namelijk helemaal niet nieuw. Hij is in Azië zelfs geleverd met een benzinemotor onder de kap. Op sommige momenten merk je de leeftijd van de Han, omdat de techniek verouderd is.

Het duidelijkst is dit bij de rijhulpsystemen. De rijbaanassistent heeft het altijd moeilijk. Bij het naderen van een lijn corrigeert hij te sterk, waardoor hij helemaal in paniek raakt. De omgekeerde wereld dus: ingrijpen in het hulpsysteem om te voorkomen dat je ongelukken krijgt. De adaptive cruise control kun je beter helemaal niet gebruiken. Hij kijkt zo slecht vooruit dat hij pas op het allerlaatste moment vol in de ankers gaat voor een auto voor je. Zo erg dat je jezelf alvast schrap zet voor de klap van de auto achter je.

Nog meer zaken tonen de leeftijd van de BYD Han. Anders dan bij andere modellen kun je het scherm niet kantelen. De aanwijzingen van de navigatie zijn alleen zichtbaar op het centrale scherm, niet op de head-up display of het scherm achter het stuur. Maar het ergste is het AC-laden: dit is maximaal 1-fase laden. Bij een gewone 11kW laadpaal betekent dit dus 3,3 kWh laden, bij een 22kW laadpaal maximaal 6,6 kWh. Drie-fase laden staat nog niet op de planning.

Uitrusting

In Nederland komt de BYD slechts in één uitvoering: de AWD Executive. Dat is dus makkelijk kiezen. Je krijgt dus altijd het grote vermogen, de grote accu en vierwielaandrijving. Daarnaast krijg je alle opties erbij, van groot panoramadak tot luxe interieur. Ook de warmtepomp is standaard, zoals we van BYD gewend zijn. Dit maakt de auto een stuk efficiënter.

Conclusie rijtest BYD Han

Op papier heeft de BYD Han alles in zich om het de Duitse concurrentie flink moeilijk te maken. Met 517 pk beschikt hij over ruim genoeg vermogen en hij heeft het uiterlijk om te overtuigen. Vooral het interieur laat de concurrentie zien hoe je zoiets doet.

Helaas heeft BYD de Han geen totale make-over gegeven toen ze de elektrische versie naar Europa stuurden. Hierdoor zitten we met een langzame lader en nutteloze rijhulpsystemen. Een gemiste kans, want zonder die grote nadelen had de BYD Han ongetwijfeld een plaatsje veroverd tussen de hotshots. Nu blijft hij hangen in de categorie ‘het had zo kunnen zijn’.  

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie