Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review: Rolls-Royce Black Badge Spectre is geen elektrische auto

Review: Rolls-Royce Black Badge Spectre is geen elektrische auto

Auteur Joeri van Dam

Rolls-Royce is zonder twijfel het toonbeeld van ultieme luxe in de autowereld. Terwijl andere merken elkaar proberen te overtreffen met rondetijden op de Nürburgring, indrukwekkende pk-cijfers of supersnelle laadtijden, blijft Rolls-Royce trouw aan zijn eigen filosofie: ongeëvenaard comfort en verfijning. Met hun eerste, en tevens enige, elektrische auto de Spectre laten ze zien waar ze goed in zijn. Dat is luxueuze auto’s bouwen, en eerlijk gezegd is een elektrische aandrijflijn het summum qua comfort en is die combinatie eigenlijk een no-brainer. Het is juist opvallend dat niet meer Rolls’es een EV zijn of een gelektrificeerde aandrijflijn hebben.

Voordelen Nadelen
Nog steeds ongekend comfort en verfijning
Sterk verbeterde prestaties met Black Badge-upgrade
Uniek qua karakter en uitstraling
Laadsnelheid en 400 voltstechniek mogen ook geupgrade worden
Geen frunk voor je laadkabel en een handmatige te bedienen laadklep
Ultieme reisauto mist wat km's actieradius voor trans-Europa

De Spectre is vanaf 2023 te koop en kost je afgerond ongeveer 400.000 euro. Weet dat geen enkele koper het daar bij laat zitten. In dit prijssegment is personalisatie tot een kunst verheven. Bij Cito Motors zegt men dat het bedrag dat je normaal aan BPM kwijt bent voor een Rolls-Royce nu ingezet wordt om opties uit te kiezen. Dat betekent dat er 100.000 a 150.000 euro aan opties bovenop een ‘standaard’ Spectre besteld wordt.

Rijden met de Black Badge Spectre

Nadat we eerst met de ‘gewone’ Spectre gereden hebben, snappen we gelijk wat de dames en heren van RR bedoelde met hij rijdt niet als een elektrische auto, maar als een elektrische Rolls. De afstemming van de vermogensafgifte is zodanig afgesteld dat je kunt denken dat je met een zijdezachte V12 op pad bent. Het comfortgevoel wordt versterkt doordat de neus duikt en heft bij remmen en accelereren. Het is de bevestiging dat je niet met een sportieve auto pad bent. Hoe het ook kan, laat de Black Badge zien.

Wat is de Rolls-Royce Black Badge Spectre?

Kortgezegd geeft het Black Badge label je meer vermogen (pk’s), meer trekkracht (Nm’s) en een beter, lees sportiever, rijgedrag. In het geval van de Spectre betaal je voor de Black Badge behandeling 50.000 euro extra waarvoor je aantal pk’s stijgt met 74 stuks naar 659 pk. Je trekkracht stijgt met 175 Nm, naar maar liefst 1.075 Nm. Maar naast deze extra prestaties rijdt de RR BB Spectre ook gewoon beter. Althans, strakker. Het zal misschien niet de van oudsher Rolls-rijder aanspreken, maar als je weet dat de gemiddelde Rolls-Royce koper tegenwoordig 43 jaar is, waar de Spectre ook zeker verantwoordelijk voor is, dan is een meer dynamisch rijgedrag zeker gewenst.

Uiterlijk vertoon is onontkoombaar. Het chroom is zwart gemaakt en in combinatie met andere velgen en de mogelijkheid om de grille een achterlichtkleurtje te geven ben je voor de kenner wel herkenbaar.

Rijden met een Black Badge is ten opzichte van de 'normale' Spectre ook stuk fijner (persoonlijke mening). Mocht je een ultiem comfortniveau willen ambiëren met de deining van de auto als bevestiging hiervan, dan hoef je niet voor de Black Badge uitvoering te gaan. Maar als je meer dynamiek wenst, met nog steeds meer dan voldoende comfort dan is het maar een meerprijs. 

Weet trouwens dat de eigenaar van een Rolls-Royce dealerschap, niet nader te noemen, persoonlijk qua rijden voor een Ghost Black Badge gaat, maar de looks van een Silver Badge mooier vindt. 

Trillen met die billen met Launch Control

Die lekkere extra’s van de Black Badge krijg je niet zo maar. Deze zijn als een butler op afroep beschikbaar. Met een simpele druk op de Infinity-knop op het stuurwiel laat je de extra paarden los (+74 pk). Daarnaast heeft de Black Badge ook een Spirited Mode voor extra trekkracht (+175 Nm). Deze Spirited Mode werkt hetzelfde als launch controle, linkervoet op rempedaal houden en daarna rechtervoet op gaspedaal. Maar launch control is een benaming die niet bij een Rolls past, daarom Spirited Mode. Als je nu eerst Infinity Mode activeert en daarna Spirited Mode, dan heb je én de extra pk’s en de extra trekkracht. Maar dat is nog niet alles.

De Spirited Mode activeert de trilplaat in de Rolls. De hele auto begint, en blijft, trillen. Waar je bij een goedkope auto gelijk een test van bekwame hebt of alle interieurdelen wel goed vastzitten, hoef je daar bij een auto gefabriceerd in Goodwood Engeland niet bang voor te zijn. Dit trillen kan hij de hele dag volhouden. Middels het trillen staat de Rolls op scherp, klaar om gekatapulteerd te worden. En elke acceleratiesessie blijft machtig om te ervaren, ook omdat je weet dat de Spectre 3.000 kg weegt en bijna 5,5 meter lang is. Het is meer de beleving die je bijblijft, dan de daadwerkelijke snelheid. De BB snoept slechts 0,2 seconden van de 0-100 km/u tijd af. Nu 4,3 seconden. Uiteraard zitten hier geen voorwaarden aan verbonden zoals enkel bij een accu die vol genoeg is of een voorverwarmde accu. Een Rolls-rijder wil en hoeft geen rekening te houden met uitzonderingen.

Niet up-to-date

Uiteraard mag het plannen van een laadplan bij een route naar bijvoorbeeld Saint-Tropez niet ontbreken. Al gaf RR zelf aan dat een Spectre daar niet direct voor gebruikt wordt. Hun clientèle hebben vaak een klein wagenpark waardoor er altijd nog wel een brandstof reisauto tot hun beschikking staat. Tja, elektrisch op vakantie gaan kost vaak iets meer tijd of planning. Met de praktische actieradius van gemiddeld 465 km zit het wel goed bij de Spectre, maar de laadsnelheid van 195 kW tot 40% is niet top of the bill. Het verschil kan in de kleinste zaken zitten, zo ook die paar minuten minder oplaadtijd. BMW is eigenaar van Rolls-Royce en introduceert met de Neue Klasse pas 800 voltstechniek én snellaadsnelheden van 400 kW. De Spectre mag niet met deze primeur er vandoor gaan, maar je kunt wel verwachten dat de Spectre deze techniek op den duur krijgt.

Als de Spectre dan een kleine update krijgt, geef hem dan ook een elektrische laadklep mee. Dan laat de AC-afdekdop achterwege. Die is echt niet nodig. De laadkabel kan in een tas in de wastobbe onder de bagagevloer opgeborgen worden, maar als je daarvoor dan eerst je chique tassen moet uitladen, dan gaat het opladen je tegenstaan. Bagageruimte onder de motorkap (een frunk) ontbreekt, al zul je daar zeker nog veel liters kwijt kunnen, een Rolls-rijder ziet zichzelf liever niet bij een geopende motorkap staan. In de wandelgangen zegt men dat je een BMW ook niet met geopende motorkap zou moeten aantreffen. Een apart vakje ergens anders voor de laadkabel zou wel praktisch zijn.

Conclusie rijtest Rolls-Royce Black Badge Spectre

Superlatieven schieten te kort als je met een Spectre rijdt. Bij Rolls-Royce hebben ze echt gelijk, ik geloofde ze eerst niet, toen ze zeiden het is geen elektrische auto, maar een elektrische Rolls. De Black Badge uitvoering is qua rijdynamiek de versie die je moet opteren, het maakt het plaatje compleet. Die extra 50.000 euro maakt op 4 ton ook niet meer uit. Ook al kun je daarna nog uitgebreid shoppen in de optielijst. Qua Rolls-Royce, qua auto is de Black Badge Spectre geen antwoord, maar een statement van finesse. Je hebt gekozen voor verfijning. Weet wel dat je op elektrotechnisch gebied je erg goed, maar nog niet perfect bediend bent. Daarvoor is het wachten op de 800 voltstechniek van BMW’s neue Klasse. Misschien dat tegen die tijd ook de convertible versie beschikbaar is, waardoor je met overtuiging je huidige Spectre kunt upgraden naar een Rolls-Royce Black Badge convertible met 400 kW snellaadmogelijkheid.

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie