Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Peugeot e-408: knipoog naar een hoger segment?

Review Peugeot e-408: knipoog naar een hoger segment?

Auteur Jan Havik

De elektrische versie van de Peugeot 408 (de e-408) is gepresenteerd in oktober 2024. De hoogste tijd voor een rijtest dus! Sinds de introductie in 2022 kennen we de 408 al, als benzine en hybride model. De elektrische versie is gepresenteerd in oktober 2024. Maar wat staat er nu eigenlijk op de oprit? Hier staat geen doorsnee middenklasser, maar is het dan een op Mercedes EQE of Audi A6 e-tron gerichte bazooka? Het zit er tussenin. En dat maakt hem wel heel interessant.

Prijs vanaf
€ 44.780,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
120 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
471 liter
Rijbereik
453 - 453 km
Netto
58.3 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
0 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Voelt in alles premium
Prijs-kwaliteit verhouding
Laag energieverbruik
Visuele kunstje scherm wordt hinderlijk
Draaicircel is groot
Remregeneratie moet wakker worden

Knappe leeuw

De looks heeft Peugeot voor elkaar, kort gezegd. De e-408 is onmiskenbaar één van de knappere SUV-hatchbacks, of vierdeurs SUV-coupés, hoe je t genre ook noemt. Stoere neus, tikje hoog op de wielen, en scherpe winddeflectors boven de achterruit, die zelfs iets weghebben van Lamborghinistyling. Ook de instapverlichting bij onze GT uitvoering maakt indruk. Maar het is de lengte van de auto die echt positief opvalt binnen dit cryptogrammensegment.

Sleetje rijden

Die lengte is binnenin zeker te merken. Achterin heeft zelfs een volwassene van 1,90 m beenruimte te over. Limousinesk, echt opvallend. Voorin is de Stellantistelg herkenbaar aan vele elementen uit andere Peugeots. Beproefde concepten die op een fijne manier hun werk doen. Een klein GT-stuurtje voor de fijne i-cockpit, stuur- en stoelverwarming, stoelmassage. Geen straf. Het touchscreen en daarmee het infotainmentsysteem zijn doorontwikkeld. Bij switchen geeft het scherm echter een onnodige visuele friemel die een paar tellen kost. Dit wordt na verloop van tijd storend: je wilt de temperatuur of navigatie direct hebben, niet na een kunstje… Al met al een heel prettige omgeving voor bestuurder en passagiers.

In het wild

In het weggedrag valt op dat de 58 kWh altijd fel is. En niet alleen in de sportstand. Dan is ie nóg feller. Dat gecombineerd met de radius van 450 km maakt de e-408 een geloofwaardige kilometervreter, leaseautopotentie. Remregeneratie stel je in met stuurflippers, helaas werkt dit systeem na een koude start niet optimaal. Pas na een paar minuten komt de functie op gang. Het onderstel is comfortabel, maar helt weinig over voor een fransoos. De draaicircel is wel vrij groot, wat we bij Franse auto’s vaker zien.

Laden en lossen

Laden doet de e-408 met 11 kW AC, en gaat de accu van 20% naar 80% in 3,28 uur. Aan de snellader laadt de Peugeot met 100 kW en is de accu van 20% naar 80% in 34 minuten vol. Bij normaal rijgedrag is het verbruik ongeveer 14,5 – 16 kWh/100km. De Peugeot houdt de 58 kWh, en daarmee de radius van 450 km, in de winter op peil met behulp van een warmtepomp.

Conclusie

Peugeot heeft met de 604 in 1975 expliciet de concurrentie opgezocht met de grote modellen van Mercedes en BMW. Commercieel succes bleef uit. Met de e-408 presenteert Peugeot stilletjes een grote sedan die in vrijwel alles premium lijkt. Met deze prijs-kwaliteit verhouding loopt de e-408 misschien wel het grote gat tussen de middenklasser en de i5 dicht. Wij zijn benieuwd.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Peugeot e-408

58 kWh
Vermogen:
213 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
7.2 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 14.6 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 20.1 kWh

Actieradius

58.3 kWh.:
Zomer   400 km
Winter   290 km
Jan Havik

Jan Havik

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie