Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Mercedes EQS SUV: luxe en technologie in een elektrische alleskunner

Review Mercedes EQS SUV: luxe en technologie in een elektrische alleskunner

Auteur Joeri van Dam

De Mercedes EQS SUV is een opvallende nieuwkomer in het steeds drukker bezette segment van elektrische SUV’s. Als vlaggenschip binnen de EQ-serie combineert dit model futuristisch design met hoogstaand comfort, sterke prestaties en innovatieve technologie. In deze review kijken we naar de sterke punten én de verbeterpunten van de elektrische SUV uit Stuttgart.

Prijs vanaf
€ 125.425,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
207 kW
Aantal zitplaatsen
personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
645 liter
Rijbereik
672 - 672 km
Netto
108.4 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
100 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
750 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Ontworpen als elektrische auto
MBUX Hyperscreen
Comfort en ruimte
Prijs
Zwaar en groot
Sportiviteit ontbreekt

Design en uitstraling

Met zijn gestroomlijnde silhouet en vloeiende lijnen is de Mercedes EQS SUV een echte blikvanger. De gesloten grille, hightech LED-verlichting en het elegante front geven hem een moderne en premium uitstraling. Ondanks zijn forse formaat oogt de auto dynamisch en blijft het design in balans. Het is niet direct zichtbaar dat dit de grotere broer van de EQE SUV is. In dit geval is het eerder een nadeel, want meestal willen de clientèle van Mercedes wel iets van zijn statuur uitdragen via hun autokeuze. Je moet er toch niet aan denken dat je vergeleken wordt met een EQE SUV rijder?!

De grote buitenmaten vertalen zich naar een ruim interieur met veel plaats voor passagiers en bagage. Deze SUV behoort namelijk tot de 3M+ categorie. De wielbasis is meer dan 3 meter, waarmee hij zich kwalificeert tot één van de buitenbeentjes. Daarmee is de EQS SUV niet alleen stijlvol, maar ook praktisch voor lange ritten en gezinsgebruik. Voor wie waarde hecht aan premium uitstraling is het design zonder twijfel een van de grootste troeven.

Interieur en comfort

Binnenin is de EQS SUV een toonbeeld van luxe en innovatie. Hoogwaardige materialen zoals leder en hout zorgen voor een verfijnde sfeer, terwijl de stoelen veel verstelmogelijkheden bieden en dus goed zijn af te stemmen op de bestuurder.

Blikvanger is het enorme MBUX Hyperscreen, dat zich over het hele dashboard uitstrekt. Dit display geeft toegang tot alle functies en instellingen en zorgt voor een cockpitgevoel dat je in weinig andere auto’s terugziet. Het systeem reageert snel en is intuïtief in gebruik.

Een klein minpunt is dat sommige inzittenden het zitcomfort niet optimaal vinden door de wat harde rand van de rugleuning. Hoewel dit deels een kwestie van persoonlijke voorkeur is, zou Mercedes hier in toekomstige modellen nog winst kunnen boeken.

Zijn gladde koets zorgt voor een luchtweerstandscoëfficient van slechts 0,26 en dat is erg laag! Hij ziet er dus niet alleen glad uit, hij is het ook. Het helpt hierbij dat de carrosserienaden klein zijn, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant zijn ze dat. De carrosserie is overigens heel gemakkelijk te keren. De achterwielen draaien namelijk standaard 4,5 graden mee in, maar kunnen dat optioneel tot 10 graden. De hardware is dus wel al aanwezig, maar (tegen betaling) kan vrijgegeven worden om een draaicirkel van 11 meter te realiseren. Wellicht kun je dit bij de verkoper uitonderhandelen.

De elektrische aandrijflijn van de EQS SUV levert indrukwekkende prestaties, kleine elektromotoren worden niet geleverd en past ook niet bij dit high-end model van ongeveer 2.700 kg. De vermogensafgifte moet ook van een bepaalde statuur zijn. Dus niet gelijk volle kracht, maar keurig opbouwend. Geen whiplash ervaring bij deze ster. Ook niet door het gehobbel van de weg. Luchtvering is namelijk standaard. Op hogere snelheden verlaagt de luchtvering de carrosserie, wat weer wat helpt voor een gunstige actieradius. 

De actieradius is uiteraard royaal, maar door zijn hoogte wel minder dan een gelijk gespecificeerde EQS. De derde zitrij is wel redelijk uniek in dit segment. Concurrent BMW en Audi bieden dit niet aan. Volvo wel in de Volvo EX90, maar de gemiddelde Mercedes-rijder zal niet snel naar een Volvo kijken of andersom.

Voordelen

  • Innovatief MBUX Hyperscreen met AI-functies en haarscherpe graphics, is echt een USP voor deze Mercedes

  • Zeer compleet pakket aan rijhulpsystemen en veiligheidsvoorzieningen

  • Hoog comfortniveau dankzij luchtvering en royale interieurruimte

Nadelen

  • Geluidscomfort kan beter; wind- en bandengeluid is merkbaarder dan in de EQS, wat ook wel begrijpelijk is

  • Zitcomfort niet voor iedereen ideaal door de harde rand in de rugleuning. Dat is on-Mercedes.

  • Prijsniveau maakt hem vooral bereikbaar voor een select publiek of onbereikbaar voor velen

Conclusie rijtest Mercedes-Benz EQS SUV

De Mercedes EQS SUV belichaamt de toekomst van elektrische premiumauto’s: stijlvol, krachtig en doordrenkt met technologie. Ondanks kleine verbeterpunten in comfort en geluidsisolatie biedt hij een zeer overtuigend totaalpakket voor wie op zoek is naar een luxe elektrische SUV met een vooruitstrevend karakter.

Fotografie: Brian den Blaauwen

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Mercedes-Benz EQS SUV

450+
Vermogen:
360 pk
Topsnelheid:
210 km/h
0 - 100 km/u:
6.7 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 19.2 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 25.2 kWh

Actieradius

108.4 kWh.:
Zomer   565 km
Winter   430 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie