Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Mercedes-Benz EQE 350+: de E van excellent

Review Mercedes-Benz EQE 350+: de E van excellent

Auteur Daan Weber

Als je denkt aan vooruitstrevende techniek en veiligheid op de weg, denk je automatisch aan het merk met de ster: Mercedes-Benz. Al tientallen jaren is de S-Klasse dé auto die rondrijdt met techniek die over 10 jaar op alle andere auto’s te vinden is. Maar heeft Mercedes-Benz nog wel een streepje voor in het tijdperk van supersnelle technologische ontwikkeling, waar iedereen een hand in de EV-pot heeft? Met de EQE absoluut.

Foto's: Gerco Klooster

Prijs vanaf
v.a. € 82.028,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
173 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
430 liter
Rijbereik
671 - 671 km
Netto
90.6 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
0 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Subliem rijcomfort
Bijna echte actieradius
Hoogwaardig interieur en scherm
Onhandige veegbediening
Opdringerige spraakassistent
Grote draaicirkel

De EQE is voor sommigen misschien simpelweg de kleinere versie van de EQS. Dit is tot op zekere hoogte ook zo, er zijn niet veel verschillen tussen de twee. Maar tegenwoordig lopen de E-Klasse en de S-Klasse ook bijna in elkaar over. Grappig genoeg is dat ook precies wat de bedoeling is, volgens Mercedes-Benz. Zij kiezen ervoor om hun ‘oude’ modellengamma te kopiëren naar de EV-categorie. Zo blijft dus de E-Klasse met interne verbrandingsmotor bestaan en komt de EQE erbij. Geen ingewikkeld gedoe met verschillende aandrijflijnen per model, gewoon een heel ander model.

Precies zoals een Benz moet zijn

Tijdens het rijden is de Mercedes-Benz EQE een comfortoase, precies zoals een Mercedes moet zijn. De luchtvering die in de optielijsten te vinden is zorgt voor een ultieme zweefervaring, de weg voelt altijd nieuw in de EQE. De auto is erg snel, maar iets wat de EQE niet is, is sportief. Gelukkig is hij zo ook niet bedoeld, het is een echte luxeauto. Sturen, remmen en rijden over het algemeen gaat moeiteloos. De draaicirkel is wel groot, gelukkig is het zicht uit de ramen of via de camera’s altijd ruim voldoende.

Ultieme rustervaring

Bij de EQE is comfort de basis, het uitgangspunt en het enige doel. Geen halfzachte combinatie van twee uitersten, gewoon vol gaan voor de comfortprijs. Volgens ons heeft de EQE die comfortprijs maximaal verdiend. Zoals net al benoemd werd, is de vering subliem. Het interieur is zacht, comfortabel en van uitzonderlijke kwaliteit. De stoelen zijn werkelijk geweldig. De knoppen zijn duidelijk, makkelijk te gebruiken en voelen erg robuust. Op elke snelheid en op elk wegdek is rijden in de EQE een ultieme rustervaring.

Star Wars geluiden tijdens het optrekken in sportstand? Check. Een duidelijk en accuraat navigatiesysteem? Check. Het scherm in de EQE is groot en bevat alles wat iemand zou kunnen willen. De vooruitstrevende en veelomvattende technologische (hulp)systemen in de EQE zijn allemaal gemakkelijk te hanteren via het scherm.

Met een opgegeven maximale range van 659 kilometer WLTP in de 350+ Long Range versie (die wij testten) kom je bijna overal. Normaliter scheelt de daadwerkelijke range vrij veel van de opgegeven range, maar de EQE komt bijzonder dichtbij. Dat is niet alleen verfrissend in de autowereld, maar ook nog eens een erg geruststellende gedachte. Zo is range anxiety altijd ver weg in de EQE.

Verbeterpunten

In de EQE kan je veel klikken en tikken, maar je moet ook veel swipen. Op je telefoonscherm is dat geen probleem, maar in de EQE moet je soms op eigenaardige manieren je vinger over een oppervlak halen om iets te bedienen. Bij het volume of de ventilatorsnelheid is het nog niet zo’n probleem, maar bij bijvoorbeeld het dakraam is het een onnatuurlijke beweging. Daarnaast is de virtuele assistent in de EQE soms nogal aanwezig en moeilijk uit te krijgen. Het woord ‘Mercedes’ uitspreken in de EQE is dan ook verboden, anders kom de virtuele assistent tot leven en laat ze je nooit meer met rust. Als laatste willen we de grote draaicirkel benoemen. Die zorgt soms voor net iets te weinig vertrouwen achter het stuur.

Conclusie

De Mercedes-Benz EQE is een uitzonderlijk goede luxewagen. Hij is ontzettend comfortabel en technologisch zéér vooruitstrevend. De range is ook nog eens enorm, dit betekent dat je heel lang geruisloos kan voortzweven in je persoonlijke comfortoase op wielen. Jammer genoeg is de virtuele assistent wat hardnekkig, de draaicirkel wat groot en zijn sommige swipe-knoppen wat onhandig. De negatieve punten vallen echter in het niet als je ze vergelijkt met alle positieve dingen aan de EQE.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Mercedes-Benz EQE

350+
Vermogen:
292 pk
Topsnelheid:
210 km/h
0 - 100 km/u:
6.4 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 14.9 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 20.6 kWh

Actieradius

90.6 kWh.:
Zomer   610 km
Winter   440 km
Daan Weber

Daan Weber

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie