
Review Mobilize Duo: Twizy 2.0
We gingen op pad met een wel heel bijzondere ‘auto’, luisterend naar de naam Mobilize Duo. Mocht die naam je niet direct iets zeggen: het merk Mobilize is sinds 2021 het jongste merk binnen de Renault Group. Deze Duo mag je min of meer beschouwen als de opvolger van de Twizy met een paar verbeterpunten zoals een airbag en een afsluitbare cabine. Wij namen hem een middagje mee naar het strand.
Mobilize houdt zich onder de vlag van Renault bezig met nieuwe manieren van mobiliteit. Daarvoor ontwikkelen ze eigen elektrische voertuigen, zoals de Duo. Later volgt de Bento voor bezorgers.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
82 km/u
Ook voor de Duo heb je er wel rijbewijs B nodig, maar hij valt niet in de categorie ‘auto’. Tenminste volgens de Europese homologatieregels. Dit kleine kekke autootje valt in de zogenaamde L7e-catergorie. Beter gezegd een micromobiel. Wel eentje die een duizelingwekkende snelheid van maar liefst 82 km/u haalt.
Dat we hier met een typische stadsauto te maken hebben zal best voor de hand liggen. Hij heeft ook alle kenmerken: kort, smal en toch relatief hoog zodat je wel overzicht blijft houden. De kleine wielen steken iets onder de cabine uit zodat je door de beperkte breedte niet zo snel kunt omkantelen in de bochten. Voeg daar, de grappige kleurstelling en een dikke voorbumper aan toe en je hebt een hele guitig uitziende auto. En dat voor ‘slechts’ 13.395 euro. Voeg daar de airconditioning van 1.000 euro en parkeersensoren van 300 euro toe en het geheel is compleet.
Standaarduitrusting
Je kunt handsfree bellen via Bluetooth, de voorruit en de stoel zijn verwarmbaar. Voor de veiligheid zit er een airbag voor de bestuurder. Achterin is een vaste zitting geplaatst en er is een klein bagagenetje om losse spullen op te bergen. Een dashboardkastje is niet aanwezig. De wieldoppen krijgen de kleur van het gekozen Color Pack mee, waardoor de Duo er net wat vrolijker uitziet. En met de ingebouwde connected services kun je hem vrij eenvoudig delen met anderen.
Over het rijbereik hebben geen officiële gegevens wat het zou moeten zijn. Toen we instapten zagen we ruim 150 km rijbereik staan. De accu meet 9,9 kWh aan capaciteit. Opladen gaat via het gewone stopcontact. De ongeveer 3 meter lange kabel met de stekkeraansluiting zit achter een klep in de voorbumper. Om bij een publieke laadpaal op te laden kun je de bijgeleverde adapter gebruiken. De maximale AC-snelheid is 2 kW. Dat wil dus zeggen dat je de auto in 5 uur weer volledig hebt opgeladen. Van DC-snelladen langs de snelweg is geen sprake.
Dapper op de snelweg
Met de steeds vollere binnensteden en een hele berg aan influencers die dit soort auto’s bij het grote publiek onder de aandacht brengen, is het niet zo gek dat we er steeds meer van op de wegen (en dan vooral in de binnenstad) zien rondtoeren. Je hebt overigens 2 smaken: de L7e waar wij mij rijden, waar je een rijbewijs B voor nodig hebt. En er is een wat lichtere uitvoering met de code L6e waar je als 16-jarige met een bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) mee mag rijden. Onze Duo valt dus in de eerste categorie en dus mag je ook gewoon op de snelweg rijden. Want -zo zegt de overheid- moet de minimumconstructiesnelheid 60 kilometer per uur bedragen. En met de maximale snelheid van onze Duo haal je dat mits je dapper genoeg bent om dat ook te doen.
Goedkoop?
Je hebt natuurlijk te maken met een auto die sowieso een heel stuk goedkoper is dan menig personenauto. Alhoewel de Dacia Spring Electric met een kleine 19.000 euro niet veel duurder is. Misschien is dat wel geen terechte vergelijking omdat het hele idee anders is dan een personenauto.
Binnenin merk je dat. Geen radio, wel een airco. Of eigenlijk beter gezegd een airco-unit die je maar al te graag meteen weer uit zet. De ventilator maakt zelfs in de laagste stand zo onnoemlijk veel herrie dat het niet leuk meer is. Met de klapraampjes open was het veel beter.
Microcars zijn stukken goedkoper en vooral, mits ze elektrisch zijn, fiscaal heel aantrekkelijk. De bijtelling bereken je namelijk niet over de catalogusprijs, maar over de daadwerkelijk gereden privékilometers. Vermenigvuldig dat met de kilometerkostprijs en je komt uit op een paar tientjes per maand.


Achter het stuur
Van een dashboard kun je niet echt spreken. Er zit een soort vierkant plaat met een display voor je neus waar alles in is verwerkt. Je rijrichting en airco links van het stuur en rechts een houder en een USB-C aansluiting voor je telefoon. Bluetooth of iets dergelijks hebben we niet kunnen ontdekken, al weten we wel dat deze er in zou moeten zitten. Niet dat handsfree bellen vanwege de herrie mogelijk zou zijn tenzij je een hele harde stem hebt. Bij 80 km/u gaf mijn smartwatch een geluidswaarschuwing omdat we boven de 80 dB uitkwamen. Eigenlijk best bijzonder als je meeneemt dat de auto elektrisch is en dus ook stil kan zijn. Helaas maakt dat het rijden met de Duo geen onverdeeld genoegen. Jammer want het zou gezien de kennis binnen het moederbedrijf niet hoeven. De stoelen zijn van hard kunststof en zijn zeer beperkt te verstellen. Echt comfortabel zouden we ze niet willen noemen. Daardoor voelt het geheel nogal Spartaans aan.
De Duo komt lekker vlot uit de startblokken en stuurt best strak. Iets wat zeker een glimlach op je gezicht zal toveren. Een maal achter het stuur en je hebt zin om de bochten net wat sneller in te sturen. Zeker ook omdat de Duo is voorzien van zijramen bij je voeten. Je ziet dus wel heel goed de stoep als je inparkeert en dus ook de lijnen op de wegen. Reuze leuk gedaan van de Fransen. Het onderstel is stug en vooral stijf. De drempels voel je wel wat meer, maar je merkt ook dat de Duo dat prima aan kan. Iets meer comfort in de stoel zou wel dan welkom zijn.
Toch heeft de Duo ons wel gepakt. Enerzijds de praktische kant spreekt het meest tot de verbeelding. Zelf als je op een smalle plek moet staan kun je nog de deuren openscharnieren, want die kantelen net als bij een Koenigsegg naar voren. Die deuren werken vrij goed. Aan de linkerzijde instappen is net wat eenvoudiger omdat je dan niet met je broekspijp langs de handrem hoeft te schuiven. De draaicirkel is kort en door de beperkte breedte kun je hem gemakkelijk overal kwijt.
Omdat de bestuurder en de passagier in deze auto achter elkaar zitten, zit je ook in het midden van de cabine. Dat wil zeggen dat er geen armleuningen zijn omdat je net iets te ver van de deuren af zit. Ook de dorpel is daardoor vrij breed. Een paar keer op een dag in en uit zal echt geen probleem zijn, maar als je vaak in en uit moet stappen, ga je je daar wel aan storen.
Conclusie
De Duo is absoluut leuk om mee te sturen. Strak in de bochten en lekker vlot door de stad. Er zijn er wel een paar verbeterpunten: een concern als Renault Group zou de Duo wat stiller moeten kunnen maken zodat je ook echt wat aan de bluetooth hebt. De airco mag iets verfijnder werken.
Al met al een leuk alternatief voor stadsverkeer. Aan het uiterlijk zal het niet liggen want die is gewoon leuk.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford