Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest 2024 Dacia Spring: past in de familie

Auteur Arjan Hordijk

De Dacia Spring is sinds de introductie in 2021 is het al de goedkoopste EV in Nederland. In 2022 volgde een kleine uiterlijke wijziging om de Spring ook optisch te laten passen binnen de Dacia familie. Het jaar daarop volgde de Spring Extreme met 65 pk motor. Flink nodig, want de 45 pk (overigens nog steeds leverbaar) is echt wel ondermaats. Voor dit jaar is de Dacia Spring echter voorzien van een forse update. Niet enkel het uiterlijk werd aangepast, maar ook onderhuids veranderde er voldoende en het interieur kreeg een flinke upgrade.

Voordelen Nadelen
Alweer de goedkoopste
Frunk
Verrassend ruim
Stuurgevoel
Banden
DC-snelladen optioneel

Wat is de Dacia Spring?

Om maar bij de belangrijkste wijzigingen te starten, de Dacia Spring krijgt een flink aantal veiligheidsvoorzieningen als standaard in de nieuwste generatie. Dit was eigenlijk wel nodig ook. Enerzijds omdat de Dacia een beroerde score haalde bij de EuroNCAP test. Anderzijds omdat de er vanaf 2024 meerdere veiligheidssystemen simpelweg verplicht worden. Zo is de Spring voor dit jaar onder andere voorzien van vermoeidheidsdetectie via het stuurwiel. Maar ook van Lane Keeping Assist en verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing. Dacia kiest er gelukkig wel voor om deze systemen gemakkelijk via een fysieke knop uit te kunnen zetten. Overigens is de knop volledig configureerbaar, waardoor de bestuurder de keus heeft over welke systemen wel actief blijven.

In het interieur gaan de aanpassingen verder met een volledig digitaal 7 inch instrumentarium. Optioneel is er eveneens een 10 inch multimediascherm leverbaar inclusief Apple Carplay en Android Auto. Op de Extreme uitvoering van de Spring is dit scherm standaard. Dit wil echter niet zeggen dat de Spring standaard karig is uitgerust. Zo zijn een airco en cruise control gewoon standaard. Sowieso is het interieur er flink op vooruit gegaan ten opzichte van de voorgaande Spring. Het hoger geplaatste scherm met daaronder de draaiknoppen voor de airco doen de ambiance aan boord goed. Ook de versnellingspook, in plaats van de oude draaiknop, maakt het geheel af. Door gebruik te maken van variatie in materiaalgebruik ontstaat daarnaast een speels interieur. Al blijven de gebruikte plastics van goedkoop ogende kwaliteit, de sfeer binnenin is er zeker op vooruit gegaan.


Hoe rijdt de Dacia Spring

Met de nieuwe upgrade heeft de Dacia Spring ook stuurverstelling meegekregen. Het is stuur is helaas enkel in hoogte te verstellen, terwijl de stoel enkel een verstelling kent van rugleuning (niet traploos) en in de lengterichting. Toch bleek in de praktijk dat een goede zit vinden zeker wel mogelijk is. Overigens heeft Dacia meerdere aanpassingen doorgevoerd aan de volledige stuurinrichting, samen met de nieuwe 15 inch wielen voor de 65 pk uitvoering, moet dit de rij-ervaring naar een hoger plan tillen. Sowieso is het wijs altijd te opteren voor de 65 pk versie. Echt snel zal het nooit worden, maar in vergelijking met andere auto's in het A-segment (vaak nog benzine) is de Dacia Spring verrassend vlot. Zelfs inhalen op een 80 weg is eenvoudig mogelijk, al is de topsnelheid begrenst op 130 km/u. Met regulier verkeer meekomen is echter geen enkel probleem. Op cruise-snelheid is de Dacia Spring daarnaast verrassend stil van binnen. Op de echt lange afstand gaan de korte zitting en het feit dat er geen rustplaats is voor de linkervoet echter wel irriteren. Al is de Spring met zijn 26,8 kWh accu sowieso geen kilometervreter. 

Voordelen

Vanaf 2024 zijn er dus meerdere veiligheidssystemen verplicht. Waaronder een akoestische waarschuwing voor het overschrijden van de maximum geldende snelheid. Deze waarschuwing is uit te zetten, maar na het opnieuw starten van de auto is het verplicht deze weer te activeren. Dacia kiest er dus voor om een knop te installeren die gekoppeld aan het gebruikersprofiel dus bepaalde opties uit kan zetten. Dit maakt het scrollen door onoverzichtelijke menu's overbodig. Het is een raadsel waarom niet meer merken kiezen voor deze oplossing.


Voor dit jaar komt de Dacia ook eindelijk met een frunk. Nu is deze helaas wel optioneel en bestaat deze uit een eenvoudig plastic bak die boven de motorruimte ligt. Toch past hier dus precies een laadkabel in. Erg prettig, want als deze volledig natgeregend is, hoeft die dus niet in de kofferbak. Een kofferbak die met 308 liter overigens verrassend ruim is voor het A-segment. Met de achterbank plat (in één deel inderdaad), biedt de Spring zelfs 1.049 liter. Ondanks de flinke tildrempel is het toch prettig dat er meer achterin past dan een weekendtas. Op de achterbank is het eveneens ruim genoeg om het eventjes op vol te houden. Ook voor volwassenen. Er is meer dan voldoende hoofdruimte en omdat de Spring officieel een vierzitter, zitten de achterpassagiers niet direct met de knieën tegen elkaar.

Nadelen

Ondanks de volgens Dacia verbeterde stuurinrichting, blijft het sturen in de Spring ondermaats. Er zit een vertraging in de input van de bestuurder en de uiteindelijke koersverandering die de Spring inzet. Daarnaast is de stuuropbouw niet lineair. Waardoor soms meer input nodig is dan verwacht. Tijdens links/rechts combinaties helt de Spring daarnaast niet alleen flink over, maar heeft deze ook duidelijk moeite met de lastwissel die hieruit voortkomt. Dacia geeft daarnaast aan dat het speciaal voor de 65 pk variant met 15 inch velgen een nieuwe band heeft laten ontwikkelen. Door deze ontwikkeling zou het stuurgevoel ook moeten verbeteren. De banden zijn echter dusdanig hard, dat enige feedback ver te zoeken is. Wheelspin is daarbij zeer eenvoudig uit te lokken en komt ook zonder waarschuwing. De Dacia Spring wordt in China gebouwd en om de kosten te drukken, wordt dan ook gebruik gemaakt van LingLong als bandenleverancier. Een bandenmerk dat al niet bekend staat om de grip en voorspelbaarheid, maar wel hard is en een lang leven kent.


Helaas moet daarnaast ook met de nieuwe generatie van de Spring bijbetaald worden om te kunnen DC-snelladen. De kosten vallen met €600,- mee, maar ergens is het zonde dat Dacia het niet voor elkaar gekregen heeft om het DC-snelladen standaard beschikbaar te maken op de Spring. Met maximaal 30 kW is snelheid sowieso laag. Binnen 45 minuten is er te laden van 20 naar 80 procent. Het maakt de Spring echter net de kleine beetje meer inzetbaar en is daarnaast beter voor de restwaarde.

Conclusie

Uiteindelijk moest Dacia de Spring voorzien van nieuwe verplichte veiligheidssystemen om de auto nog te mogen verkopen. Dat Dacia dan de mogelijkheid aangrijpt om direct een flinke update uit te voeren is alleen maar positief. De Spring is er namelijk echt een 'stuk meer auto' door geworden. Dat Dacia het daarbij zelfs voor elkaar krijgt om de Spring nóg goedkoper op de markt te zetten, is simpel niets dan lof waard. Dat het materiaalgebruik dan niet altijd even prettig aanvoelt is de Spring dan ook snel vergeven. Hetzelfde geldt voor het beperkte inzetgebied; vaak als tweede auto binnen het gezin. Dat het stuurgedrag en de banden echter flink onder de maat zijn is jammer. Want anders was de Spring simpelweg een prettig rijdende auto geworden. Met een vanafprijs van €18.950 (zonder subsidie) is de Spring echter alweer de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Wat nodig is ook, want de concurrentie in de vorm van Citroën e-C3 en Renault 5 zitten de Spring op de hielen. 

De beste deal kan op dit moment echter wel eens de 'oude' Spring zijn die bij dealers nog op voorraad staat en nog goedkoper weg zal moeten. Wie echter op zoek is naar een nieuwe elektrische stadsauto kan nog steeds niet om de Spring heen en met de nieuwste upgrade kom je ook nog eens niets tekort. Wel even fatsoenlijke banden bij de dealer uitonderhandelen.

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie