Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Duurtest: Renault Scenic 220pk Long Range

Duurtest: Renault Scenic 220pk Long Range

Auteur Redactie EV Update
Prijs vanaf
v.a. € 47.970,-
AC-Laden
22 kW
3 fase
DC-Laden
150 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
545 liter
Rijbereik
625 - 625 km
Netto
87 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
75 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
1100 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

Een hele standaard, maar toch ook weer afwijkende duurtester. Hij is voorwielaangedreven, laadaansluiting aan de voorkant, die AC kan laden met 22 kW. Onderhand ook al verschillende prijzen gewonnen. Hoe bevalt hij bij een langdurigere test? We reden met de 220pk sterke Long Range uitvoering in de luxe Iconic uitvoering.

De Duurtest: Renault Scenic Longe Range Iconic heeft een actieradius in de praktijk van 625 tot 625 km. In de winter kom je op de snelweg maximaal 340 km ver. In de binnenstad is dat 480 km. De gecombineerde actieradius in de winter komt uit op 405 km. In de zomer komt de Duurtest: Renault Scenic Longe Range Iconic op de snelweg 440 km ver. In de binnenstad is dat 710 km. De gecombineerde actieradius in de zomer komt uit op 550 km.

Duurtest: Renault Scenic Longe Range Iconic

20 februari 2025
lampje de verkeerde kant

Jammer genoeg schijnt het lichtje bij de laadpoort naar voren in plaats van naar de laadpoort. Daardoor verblindt hij je eerder, dan dat hij je helpt met het inpluggen van de stekker. 

13 februari 2025
ideale locatie laadpoort

Het is natuurlijk persoonlijk, maar de locatie van de laadpoort van de Scenic is in deze opstelling werkelijk waar IDEAAL

06 februari 2025
niet wasstraatproof

De aerodynamische vormgeving bij de bumpers laten hun vuil niet los in de wasstraat. En de verzonken deurgrepen laten zeepresten achter.

Kleine puntjes, maar toch. 

28 januari 2025
er warmpjes bij zitten

Het voordeel dat je met een elektrische auto's hebt, is dat je je EV kunt voorverwarmen via een app. Je hoeft niet meer te krabben, gekoppeld aan de laadpaal kost dit geen actieradius en je krijg andere functionaliteiten (zoals instellen maximaal laadniveau).

Jammer genoeg zie je in de Renault app niet je laadsnelheid. Wel krijg je een melding als je laadsessie start en wanneer hij gestopt is. 

23 januari 2025
met 2 drukken op de knop

Vervelend hé die piepjes als je net 1 km/u te hard rijdt. Met de Perso (persoonlijke) knop zet je niet alleen die piepjes uit, maar ook bijv. Lane Departure aan of uit en diverse andere instellingen. 

16 januari 2025
vierkante sjoelschijf

De standaard afstandsbediening is groot, vierkant en heeft geen gaatje voor aan je sleutelbos. Daarom hebben we zelf een zakje gekocht die we aan onze sleutelbos kunnen hangen.

09 januari 2025
let's get digital

De achterruitkijkspiegel is digitaal (kan nog steeds analoog gezet worden) en heeft voor- en nadelen:

- meer zicht (geen hoofdsteunen in je blikveld)

- van links naar rechts scherp beeld

- je kan niet zien of er iets tussen je tanden zit (voor de spiegelfunctie moet je hem weer op analoog zetten)

- in het donker vaak minder scherp zicht (tja, het blijft een camera met een lens i.c.m. lichtinval) 

02 januari 2025
It kin net (wel)

De letterlijke vertaling van "it kin net" is "het kan niet", maar dit kan 'net wel'. 

De Samsung Galaxy S23 Ultra, met hoesje, is de grootste telefoon die draadloos opgeladen kan worden in deze Scenic in Alpine uitvoering. Voor de oplettende kijker, de Alpine heeft blauwe vloerbedekking. 

26 december 2024
Rouge Flamme krijgt gezelschap

Onze duurtest Scenic ziet op kantoor regelmatig een jonger broertje. Een rode Zoe (recente privé aanschaf) heeft het strijdtoneel betreden. Het is en blijft een prachtige rode kleur!

19 december 2024
Wie heb ik aan de lijn?
Een onderschatte eigenschap is een goede carkit. Ik had niet door dat Jasper onderweg was. Premiumgevoel is ook present. 
12 december 2024
knoppen, stengels en een tandenborstel

De Scenic heeft veel knoppen op het stuurwiel, stengels achter het stuurwiel met zelfs één als koosnaam 'de tandenborstel'. 

De knoppen zijn erg goed gegroepeerd, de 'stengels' zijn er niet te veel en wennen snel. 

De 'tandenborstel' werkt alleen als de auto 100% stil staat. Regelmatig rijdt de Scenic naar achteren terwijl we dachten hem al in zijn vooruit  te hebben gezet. De Scenic stond blijkbaar nog niet helemaal stil. 

05 december 2024
Scenic heeft net geen 2C Rating

De Scenic heeft een netto 87 kWh accu en kan met maximaal 150 kW snelladen. Dat komt overeen met net geen 2C Rating (2 x de accucapaciteit is de snellaadsnelheid). Op de foto een luxe en, in theorie, zeer snelle Alpitronic snellader. Vanwege Duitse regelgeving levert deze maar 50 kW. Fastned heeft bijvoorbeeld Alpitronic laders staan met maximaal 400 kW.  

21 november 2024
locatie laadaansluiting

Rechtsvoor zit de laadaansluiting. Daardoor moet hij bij sommige laadpunten verplicht achteruit ingeparkeerd worden. 

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Renault Scenic

E-Tech EV87 220pk Long Range
Vermogen:
218 pk
Topsnelheid:
170 km/h
0 - 100 km/u:
7.9 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 15.8 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 21.5 kWh

Actieradius

87 kWh.:
Zomer   550 km
Winter   405 km
Redactie EV Update

Redactie EV Update

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie