
Duurtest: Renault Scenic 220pk Long Range
3 fase
545 liter
Een hele standaard, maar toch ook weer afwijkende duurtester. Hij is voorwielaangedreven, laadaansluiting aan de voorkant, die AC kan laden met 22 kW. Onderhand ook al verschillende prijzen gewonnen. Hoe bevalt hij bij een langdurigere test? We reden met de 220pk sterke Long Range uitvoering in de luxe Iconic uitvoering.
Duurtest: Renault Scenic Longe Range Iconic
Jammer genoeg schijnt het lichtje bij de laadpoort naar voren in plaats van naar de laadpoort. Daardoor verblindt hij je eerder, dan dat hij je helpt met het inpluggen van de stekker.
Het is natuurlijk persoonlijk, maar de locatie van de laadpoort van de Scenic is in deze opstelling werkelijk waar IDEAAL
De aerodynamische vormgeving bij de bumpers laten hun vuil niet los in de wasstraat. En de verzonken deurgrepen laten zeepresten achter.
Kleine puntjes, maar toch.
Het voordeel dat je met een elektrische auto's hebt, is dat je je EV kunt voorverwarmen via een app. Je hoeft niet meer te krabben, gekoppeld aan de laadpaal kost dit geen actieradius en je krijg andere functionaliteiten (zoals instellen maximaal laadniveau).
Jammer genoeg zie je in de Renault app niet je laadsnelheid. Wel krijg je een melding als je laadsessie start en wanneer hij gestopt is.
Vervelend hé die piepjes als je net 1 km/u te hard rijdt. Met de Perso (persoonlijke) knop zet je niet alleen die piepjes uit, maar ook bijv. Lane Departure aan of uit en diverse andere instellingen.
De standaard afstandsbediening is groot, vierkant en heeft geen gaatje voor aan je sleutelbos. Daarom hebben we zelf een zakje gekocht die we aan onze sleutelbos kunnen hangen.
De achterruitkijkspiegel is digitaal (kan nog steeds analoog gezet worden) en heeft voor- en nadelen:
- meer zicht (geen hoofdsteunen in je blikveld)
- van links naar rechts scherp beeld
- je kan niet zien of er iets tussen je tanden zit (voor de spiegelfunctie moet je hem weer op analoog zetten)
- in het donker vaak minder scherp zicht (tja, het blijft een camera met een lens i.c.m. lichtinval)
De letterlijke vertaling van "it kin net" is "het kan niet", maar dit kan 'net wel'.
De Samsung Galaxy S23 Ultra, met hoesje, is de grootste telefoon die draadloos opgeladen kan worden in deze Scenic in Alpine uitvoering. Voor de oplettende kijker, de Alpine heeft blauwe vloerbedekking.
Onze duurtest Scenic ziet op kantoor regelmatig een jonger broertje. Een rode Zoe (recente privé aanschaf) heeft het strijdtoneel betreden. Het is en blijft een prachtige rode kleur!
Een onderschatte eigenschap is een goede carkit. Ik had niet door dat Jasper onderweg was. Premiumgevoel is ook present.
De Scenic heeft veel knoppen op het stuurwiel, stengels achter het stuurwiel met zelfs één als koosnaam 'de tandenborstel'.
De knoppen zijn erg goed gegroepeerd, de 'stengels' zijn er niet te veel en wennen snel.
De 'tandenborstel' werkt alleen als de auto 100% stil staat. Regelmatig rijdt de Scenic naar achteren terwijl we dachten hem al in zijn vooruit te hebben gezet. De Scenic stond blijkbaar nog niet helemaal stil.
De Scenic heeft een netto 87 kWh accu en kan met maximaal 150 kW snelladen. Dat komt overeen met net geen 2C Rating (2 x de accucapaciteit is de snellaadsnelheid). Op de foto een luxe en, in theorie, zeer snelle Alpitronic snellader. Vanwege Duitse regelgeving levert deze maar 50 kW. Fastned heeft bijvoorbeeld Alpitronic laders staan met maximaal 400 kW.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford