Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De vernieuwde elektrische Audi Q4: tikkie vlotter

Auteur Jasper Engel
02 juli 2024
Voordelen Nadelen
Rijbeleving: Audi heeft qua rijbeleving echt een voorsprong op andere merken.
Gebruiksgemak: de stoelen zitten goed en de functies op het dashboard zijn snel te vinden.
Zuinigheid: ondanks de 80 pk extra wisten ze de elektromotor nog zuiniger te maken dan zijn 204 pk sterke voorganger.
Materialen: de gebruikte materialen op het dashboard sluiten wat ons betreft niet aan bij het premiumkarakter van Audi. Goedkoop willen we het zeker niet noemen, maar voor 75.000 euro hadden we een hoger premiumgehalte verwacht.

De vernieuwde elektrische Audi Q4 zet volgens Audi zelf grote stappen richting ontspannen rijden. Hoewel deze updates niet strikt noodzakelijk waren, zijn ze zeer welkom. Audi belooft een efficiëntere aandrijflijn met een actieradius tot 539 kilometer, krachtigere motoren en een verbeterd onderstel. Het vermogen van de Audi Q4 e-tron is verhoogd van 204 naar 286 pk, met een topsnelheid van 180 km/u. De Audi Q4 e-tron is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving en heeft dan een vermogen van 340 pk. Met deze veelbelovende cijfers gingen wij op pad met een achterwielaangedreven Audi Q4 e-tron.

Eerste indruk

Bij het instappen valt meteen het tien luidsprekers tellende SONOS sound system op, dat waanzinnig goed klinkt. Maar hoe zit het met het rijden? Kort gezegd: het rijgedrag, dat al goed was, is nu nog iets beter. Wij reden met de 286 pk sterke Audi Q4 45. Tegen een meerprijs is de Q4 45 e-tron er ook met quattro vierwielaandrijving met eveneens 286 pk. Mocht je nog iets meer pk’s willen, dan kun je kiezen voor het topmodel, de Q4 55 e-tron met 340 pk die dan over alle vier de wielen wordt verdeeld. Het weggedrag is wat je van een elektrische Audi mag verwachten. Het gewicht maakt de auto soms wat onrustig, maar Audi heeft met deze update subtiele verbeteringen aangebracht. Niet dat je iets te klagen hebt, bij Audi weten ze donders goed hoe je een onderstel moet maken, ook als deze eigenlijk van hun Wolfsburgse broertje komt. Met de Skoda Enyaq kwamen we erachter hoe zuinig de elektromotor is. Op een warme dag haalden we, ondanks het gewicht van ruim 2200 kg, een verbruik van 16 kWh per 100 km, een zeer nette prestatie.

GSR2: meer veiligheid

Voor iedereen die nu in een nieuwe auto stapt, zul je merken dat je als bestuurder continu in de gaten wordt gehouden door allerlei sensoren binnen en buiten de auto. Dit is vereist onder de General Safety Regulations (GSR2). De Europese Unie heeft bepaald dat per 7 juli 2024 alle voertuigen een snelheidsassistentie, achteruitrijdetectie, waarschuwingssysteem bij slaperigheid of afleiding van de bestuurder, gebeurtenisdatarecorders en een noodstopsignaal moeten bevatten. Natuurlijk zijn we voor maximale veiligheid en het liefst een volledig uitbannen van verkeersongelukken. Maar onder het mom van waarschuwen door piepjes die er dan in overvloed zijn, vragen wij ons af of je door de vele geluidsignalen aan het doel voorbijgaat. Twee kilometer sneller dan toegestaan en je krijgt het al direct te horen. We begrijpen het, maar het is wel wennen. Bij Audi kun je de snelheidsassistentie met een knop op het middenconsole vrij eenvoudig uitzetten. Dat is lang niet bij iedere auto zo eenvoudig te doen.

Interieur en dashboard

Het dashboard wijkt iets af van wat we gewend zijn van Audi. De bestuurder staat centraal en alle functies zijn daaromheen geplaatst. Functies bedien je via het scherm, maar de belangrijkste zaken kunnen nog met knoppen worden bediend. Dit is wat ons betreft goed gedaan, want alles via een menu op het centrale scherm kan irritant zijn. Het dashboardontwerp bevat veel hoeken en details, wat misschien niet iedereen aanspreekt. De gebruikte materialen stellen echter teleur; er is veel hard plastic, wat niet past bij het premiumkarakter van Audi.

Standaarduitrusting en opties

De vernieuwde Audi Q4 e-tron heeft een complete standaarduitrusting. Met 'Functions on Demand' kun je tegen betaling per keer andere functies activeren, zoals adaptieve cruise control en matrix-ledkoplampen. Voor 600 euro per jaar heb je Multi Media Interface (MMI) navigatie plus inclusief alle updates. Stoelverwarming en een automatisch openende en vergrendelende achterklep zijn standaard op alle modellen. Ons testexemplaar was van alle gemakken voorzien, wat het rijden met de Audi tot een feestje maakte.

Conclusie

Verwacht ondanks de 80 pk extra geen hele sportieve prestaties. Met de vernieuwde Audi Q4 stap je in een auto die er voor jou zal zijn. Alle gemakken, een prima zitpositie en ruimte voor alle dagelijkse activiteiten. De Sportbackversie is aerodynamischer dan zijn vierkantere broertje, waardoor je 8 kilometer meer rijbereik hebt. Of je daar de keuze vanaf moet laten hangen, is aan jou. We weten allemaal dat Audi een premiummerk is. Ondanks dat de Q4 veel deelt met de ID.4 en de Enyaq, is de Q4 wat ons betreft nog steeds een echte Audi

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie