Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Onze ervaring met de autonome Denza Z9 GT

Onze ervaring met de autonome Denza Z9 GT

Auteur Pepijn van Eck

Tijdens ons bezoek aan BYD in China stond er een autonome rijsessie op de planning. Deze rit moet laten zien hoe ver BYD is met het autonoom rijden op level 2. Level 3 is voor de auto’s van BYD nog niet toegestaan door de Chinese overheid, maar wordt naar verwachting in juli 2027 goedgekeurd.

Eerste indruk

Met goede moed begonnen we de autonome testrit met de Denza Z9 GT. Zelf achter het stuur kruipen was helaas niet mogelijk. De verwachting was dat de bestuurder op een knop drukte en de auto zelf de parkeerplaats verlaat en zich een weg baant door het verkeer. Tot de openbare weg werd er echter nog manueel gestuurd, waarna het autonome systeem werd geactiveerd. Op dat moment gaan ook de blauwe lampen in de spiegels, koplampen en achterlichten aan. Dit is het teken voor het overige verkeer dat deze auto autonoom rijdt. Hierdoor wordt er hopelijk wat meer begrip getoond als een speciale manoeuvre meer tijd kost dan een vlotte bestuurder nodig heeft.

Vanwege de level 2 regulering moet de bestuurder helaas nog elke minuut het stuur aanraken. Dit deed afbreuk aan de autonome rijervaring, je hebt het gevoel dat er toch iemand meestuurt. De route liep door een aantal drukke straten met veel onverwachte bewegingen van scooterrijders. Er stonden ook meerdere auto’s die de rechterrijstrook blokkeerden voor laad –en lospraktijken. Ondanks de chaotische situaties en drukke kruispunten heeft het systeem geen foute inschattingen gemaakt. De bestuurder heeft een aantal keer uit voorzorg op de rem getrapt, maar dat had waarschijnlijk niet nodig geweest.

Bijzondere situaties

Er deed zich een situatie voor met een kind dat langs de weg liep en treuzelde om over te steken. Hier reageerde de Denza Z9 GT adequaat op door te wachten tot het kind meer afstand van de weg nam. Aangezien kinderen onvoorspelbaar zijn, is dat de hoogste prioriteit en wordt er geen risico genomen door het autonome systeem. Dit getrainde AI model gaat verder dan enkel het detecteren van een persoon. Mocht er een bal over de weg rollen, dan stopt de Denza. Als deze aan de overkant is, dan zou hij zijn weg zelf weer kunnen vervolgen. De kans is echter groot dat er een kind achter zijn bal aan gaat en tussen geparkeerde auto’s door de weg op rent. Hierop wordt ook daadwerkelijk gewacht door het veiligheidssysteem. Mocht het te lang duren, dan gaat de auto extreem langzaam optrekken, totdat deze ruim voorbij het ‘plaats delict’ is. Dit is een mooie oplossing voor een potentieel enorm gevaarlijke situatie.

Er werd ook een filmpje getoond over autonoom rijden op een bospad met aan weerszijden bosschages. Die weg is niet officieel aangegeven als rijweg, maar toch slingerde de Z9 GT er goed doorheen en bleef continu in het midden rijden. Het zag er behoorlijk geavanceerd uit, maar bij het navragen aan een engineer van BYD bleek dit één van de makkelijkere situaties te zijn. De obstakels zijn in zo’n situatie namelijk statisch, er beweegt vrijwel niks. Dan zijn de beslissingen die het autonome systeem moet maken een stuk betrouwbaarder dan op het moment dat er scooters links en rechts voorbij schieten.

De inschatting op welke rijbaan de Denza zich bevindt ging een aantal keer mis, maar werd met luttele seconden herstelt. Het maken van een U-turn werd ook nog gedemonstreerd. De auto moest wel drie keer steken, ondanks de meesturende achterwielen. De manoeuvre duurde erg lang, een vlotte bestuurder heeft de helft van de tijd nodig. Ondanks de blauwe indicatielichten werd er nog een aantal keer getoeterd dat het autonome systeem vaart moest maken.

Autonoom inparkeren

Tijdens ons bezoek aan BYD in China is het autonoom inparkeren vaak aangehaald. Automatisch inparkeren is iets wat in de essentie al meer dan tien jaar bestaat. Maar BYD heeft een aantal handige features toegevoegd, waardoor het echt autonoom inparkeren wordt. Zo kun je zelf valet parkeren. Je stopt in de buurt van een parkeerplek en selecteert deze op het scherm. Vervolgens stap je uit en doe je de auto op slot. De auto stuurt zichzelf, zonder inzittenden, in de juiste parkeerplaats. Je kunt nog kiezen of dat vooruit of achteruit moet gebeuren. Het grootste probleem is eigenlijk voor de buurman. Met deze techniek laat de auto minimaal 30 centimeter tussen zichzelf en de auto’s naast hem. Dit is natuurlijk te weinig om weer lekker in te kunnen stappen voor degene die naast jou staat geparkeerd. Zelf kun je met de app op je telefoon de auto weer uit het parkeervak rijden, zodat je ruimte genoeg hebt om in te stappen.

Naast valet parking kun je ook een vierkant tekenen op het scherm in de auto. Hiermee kun je autonoom parkeren buiten de gemarkeerde parkeerplekken. Het autonoom inparkeren heeft BYD vaak aangehaald als dé oplossing voor parkeerproblematiek en zien dit ook echt als onderdeel van het autonoom rijden programma. In de praktijk werkt het ook allemaal goed, maar het is behoorlijk langzaam. Je kunt daarom ook kiezen uit drie snelheden, maar dan nog kan de gemiddelde bestuurder een stuk sneller inparkeren. Kortom, de techniek achter de systemen is allemaal heel mooi en werkt over het algemeen goed, maar je moet geen haast hebben. En de bestuurder achter je ook niet.

Pepijn van Eck

Pepijn van Eck

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie