Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Xiaomi YU7 – De langverwachte SUV-variant van de SU7

Auteur Bas van der Weerd

Xiaomi, het Chinese tech-bedrijf dat ooit begon met smartphones, heeft zijn productengamma de afgelopen jaren enorm uitgebreid. En, na diverse elektrische stepjes, ging Xiaomi zelfs elektrische auto's. Na de lancering van de SU7 sedan eerder dit jaar, is het nu tijd voor een elektrische SUV. Eigenlijk net zoals Tesla na de Model 3 introduceerde. En waar de Xiaomi SU7 in eigen land een concurrent van de Model 3 is, zal dat de YU7 in het vaarwater van de Model Y terecht komen. Maar misschien gaat hij hem zelfs overvleugelen. 

Veelbelovend met een hoofdletter

Waar de meeste potentiële “Tesla-killers” die de afgelopen jaren het levenslicht zagen qua uiterlijk, prestaties en prijs het origineel vaak niet overtroffen, kan dat met de Xiaomi YU7 wel eens anders zijn. Gezien het feit dat de SU7 in China een flink succes is, zal deze elektrische SUV ongetwijfeld ook hoge ogen gaan gooien. Deze heeft namelijk een design dat doet denken aan een mix van Ferrari en McLaren. Gecombineerd met Xiaomi’s geavanceerde technologie, indrukwekkende prestaties én een scherpe prijs is de YU7 absoluut klaar om de Chinese EV-markt te veroveren.

Xiaomi YU7 en SU7

Design is om van te smullen

Het eerste wat opvalt aan de Xiaomi YU7 is zijn gedurfde uiterlijk. De SU7 ziet er al heel fraai uit maar het ontwerp van de YU7 is nog een stuk geslaagder. De gestroomlijnde carrosserie met scherpe lijnen en een aflopende daklijn heeft zelfs wel wat weg van de Ferrari Purosangue. De neuspartij is dan weer agressiever, met grote luchtinlaten die weer lijken te zijn geïnspireerd door McLaren. De aerodynamische vormgeving heeft natuurlijk ook een functie: minder luchtweerstand, wat het rijbereik ten goede komt. Waar veel Chinese automerken het qua design naar westerse begrippen vaak “nét niet zijn”, is Xiaomi er wel in geslaagd om een auto met een zeer aantrekkelijk ontwerp neer te zetten.

Hightech interieur met aardig wat luxe

Qua formaat is de YU7 vergelijkbaar met de Tesla Model Y en de Nio ES6, zijn grootste concurrenten in China. De royale wielbasis belooft voldoende beenruimte voor alle passagiers. De binnenruimte is royaal, met voldoende hoofd- en beenruimte voor iedereen. Ook de bagageruimte zal ruim zijn, ruimer, dan die van de SU7 die toch niet bepaald krap is, en daardoor is de YU7 zeker geschikt voor dagelijks gebruik én lange reizen.

Het interieur van de YU7 zal lijken op dat van de SU7, en is dan een mix van modern design en geavanceerde technologie. Hoogwaardige materialen en een minimalistisch dashboard zorgen voor een luxe gevoel. Het pronkstuk is dan een groot touchscreen dat toegang geeft tot alle belangrijke functies, van navigatie en entertainment tot klimaatregeling en rij-instellingen.

Natuurlijk is de YU7 uitgerust met de nieuwste rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, lane assist en een automatisch noodremsysteem. Het spreekt voor zich dat de connectiviteit ook dik in orde is, met smartphone-integratie, draadloos opladen en over-the-air software-updates.

Krachtige prestaties en geavanceerde accutechnologie

Onder de motorkap van de YU7 vinden we een krachtige elektrische aandrijflijn die zorgt voor indrukwekkende prestaties. De topversie heeft twee elektromotoren, één voor en één achter, die samen goed zijn voor 680 pk. Daarmee sprint de YU7 in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Inderdaad, hij is dan ongeveer net zo rap als de Performance-varianten van de Model 3 en Model Y. Naast deze vierwielaangedreven versie komt er ook een achterwielaangedreven variant met minder vermogen, die waarschijnlijk een groter rijbereik heeft.

Over het accupakket is nog niet alles bekend, maar waarschijnlijk kiest Xiaomi voor een Qilin-exemplaar van CATL. De exacte capaciteit is dus ook nog niet officieel, maar Chinese media melden een rijbereik van meer dan 700 kilometer volgens de CLTC-norm. Die norm is natuurlijk erg optimistisch, zodat we eerder aan zo’n 500 kilometer moeten denken.

Xiaomi heeft een geavanceerd elektrisch platform ontwikkeld voor de SU7 en YU7, en dankzij de 800 volt-architectuur ondersteunt de YU7 snelladen met een snelheid tot 350 kW. Ook daarmee kan hij de concurrentie absoluut de baas.

Prijs en beschikbaarheid in China

De Xiaomi YU7 wordt in de zomer van 2025 verwacht op de Chinese markt. Hoeveel hij gaat kosten, is nog niet bekend, maar insiders verwachten een concurrerende prijs ten opzichte van zijn rivalen. De startprijs zou rond de 300.000 yuan liggen, omgerekend zo'n €38.000. Xiaomi zal de YU7 uiteraard aanbieden in verschillende uitvoeringen, met diverse opties en pakketten om aan de wensen van verschillende kopers te voldoen. Pre-orders zouden begin 2025 mogelijk zijn.

Xiaomi’s torenhoge ambities

Na het succes van de SU7 zet Xiaomi met de YU7 een volgende grote stap in de Chinese EV-markt. Het bedrijf wil daar niet alleen concurreren met Tesla en Nio, maar ook een leidende rol spelen in de ontwikkeling van slimme en duurzame mobiliteit. De YU7 is een goed voorbeeld van Xiaomi's innovatieve kracht, met zijn geavanceerde technologie, indrukwekkende prestaties en opvallende design.

Of de YU7 een succes wordt in China, hangt natuurlijk af van verschillende factoren, zoals de prijs, de beschikbaarheid en de reacties van Chinese consumenten. De concurrentie is moordend in China, maar met de YU7 beschikt Xiaomi toch echt wel over een auto die de potentie heeft om daar een belangrijke speler te worden.

Gelukkig voorlopig alleen in China verkrijgbaar

Met de YU7 laat Xiaomi trouwens ook zien dat Chinese autofabrikanten in staat zijn om innovatieve en hoogwaardige elektrische auto's te ontwikkelen die kunnen concurreren met de beste ter wereld.

Gelukkig heeft Xiaomi nog geen plannen om de SU7 en YU7 buiten China op de markt te brengen. Want als deze modellen op de Europese markt zouden verschijnen zal dat toch echt wel voor de nodige opschudding zorgen. Zeker als de YU7 nog maar een voorbode is van wat we in de toekomst van Xiaomi kunnen verwachten.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie