Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Skoda EPIQ: Veelbelovend voorproefje van Skoda’s elektrische instapmodel

Auteur Bas van der Weerd

Na ons eerder deze maand nieuwsgierig te hebben gemaakt met een teaser, trok Škoda zomaar de doeken van de EPIQ concept, een compacte elektrische SUV die de instap tot Škoda's elektrische gamma moet vormen. Met een scherpe vanafprijs van zo’n €25.000 mikt Škoda met de EPIQ op een breed publiek, van budgetbewuste consumenten tot jonge kopers en gezinnen.

Modern design met praktische details

De EPIQ kenmerkt zich door een modern, strak en minimalistisch design, dat Škoda's nieuwe designtaal weerspiegelt. Opvallend is dat de afmetingen een maatje groter zijn dan je van een instapmodel zou verwachten. De afmetingen - hij heeft een lengte van 4,10 meter - moeten een behoorlijk ruim interieur bieden met plaats voor 5 personen en 490 liter bagage. Moderne features zoals LED-verlichting, een digitale cockpit en uitgebreide connectiviteit maken de EPIQ tot een comfortabele en hedendaagse auto.

Krachtige aandrijflijn en vlotte prestaties

De EPIQ wordt beoogd aangedreven door een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. De geplande 55 kWh (bruto) / 52 kWh (netto) accu zorgt voor een voorlopige actieradius tot 400 km (WLTP). Laden kan met een vermogen tot 11 kW (AC) of 135 kW (DC), waardoor de accu in 38 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen. De EPIQ accelereert volgens de planning van 0 naar 100 km/u in 8,6 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/u. Ook voor de EPIQ zal men het MEB-platform van de Volkswagen Group gebruiken. Naar verluidt wordt hiervoor een 'low budget'-variant met voorwielaandrijving ontwikkeld, genaamd MEB-Entry.

Diverse uitrustingsniveaus

De EPIQ is ontworpen om comfortabel en stabiel te rijden, met een focus op veiligheid. De auto is voorzien van verschillende rijmodi (Eco, Normal, Sport) die de rijeigenschappen aanpassen aan de wensen van de bestuurder. De EPIQ zal beschikbaar zijn in drie uitrustingsniveaus: Active, Ambition en Style. De standaarduitrusting is al compleet met LED-verlichting, een digitale cockpit en airconditioning. Optioneel zijn er extra's zoals een panoramisch dak, adaptieve cruise control en verwarmbare stoelen.

Betaalbaar en ruim alternatief

Met een beoogde vanafprijs van €25.000 positioneert de EPIQ zich als een betaalbaar alternatief in de markt voor elektrische SUV's. De concurrentie is hevig, met modellen als de Dacia Spring Electric, Citroën ë-C3 en straks ook de Renault 5 E-Tech Electric, maar de EPIQ onderscheidt zich dan positief met zijn aanzienlijk ruimere interieur. Als de technologie dan niet ‘’state-of-the-art’ zou zijn, dan valt dat Škoda gezien de geboden ruimte wel te vergeven.

Belangrijke stap in Škoda's elektrificatiestrategie

De introductie van de EPIQ is een belangrijke stap in Škoda's ambitie om elektrisch rijden voor een breed publiek toegankelijk te maken. De EPIQ wordt verwacht in 2025 op de markt te komen en Škoda mikt uiteraard op (heel) hoge volumes. Naast de basisversie is er mogelijk ook een sportieve RS-variant met 220 kW (299 pk) in de planning.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie