Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Renault Ampere viert een feestje, wat kunnen we verwachten?

Auteur Joeri van Dam

Ampere, de elektrische ontwikkel-tak van Renault bestaat één jaar. Tijd voor een feestje en wij waren er bij. 

Een jaar na de lancering heeft Ampere belangrijke stappen gezet. Europees gaat het momenteel niet zo voorspoedig met elektrisch rijden. Die sterk stijgende lijn zwakt iets af, maar dat is voor Renault geen reden om te vertragen. Met het vorig jaar geïntroduceerde bedrijf Ampere wil het de concurrenten voor zijn en de afstand tot vooral de Europese concurrenten vergroten. Ampere speelt in op de verwachte jaarlijkse groei van de EV-markt van ongeveer 25% in de komende vijf jaar, aldus Renault zelf. 


Nieuwe elektrische Renault Twingo in 2026

In zijn productiecentrum ElectriCity in Noord-Frankrijk produceert Ampere de Megane E-Tech Electric, Scenic E-Tech Electric, Renault 5 E-Tech Electric en Renault 4 E-Tech Electric. De productiekosten worden verlaagd door optimalisatie van de productieprocessen, waarbij de productietijd van de Renault 5 bijvoorbeeld is teruggebracht tot minder dan 10 uur.

Daarnaast is Ampere bezig met de ontwikkeling van de nieuwe en volledig elektrische Renault Twingo, die in 2026 op de markt moet komen voor een prijs onder de 20.000 euro. En waar Volkswagen op haar uitspraak van een kleine EV van 25.000 euro in 2025 moet terugkomen (2025 halen ze niet, evenmin als 25.000...) heeft Renault ons niet eerder teleurgesteld. Aan de looks van de nieuwe Twingo zal het niet liggen. Die grijpt weer terug naar de oer-Twingo waar velen op middelbare leeftijd, net als ondergetekende, goede herinneringen aan hebben. Ook heeft Ampere een samenwerking met Nissan aangekondigd voor de ontwikkeling van een nieuwe A-segment EV. Hoor ik daar een elektrische Nissan Micra? 


Kleinere gestapelde en vervangbare accupakketten

Ampere werkt samen met verschillende partners om zijn technologische voorsprong te vergroten. Zo wordt er samengewerkt met Chinese partners om te leren van hun ontwikkelprocessen en om sneller LFP-batterijtechnologie in te voeren. Ampere werkt ook aan cell-to-pack-technologie en cell-to-chassis-technologie om de efficiëntie en het bereik van zijn elektrische voertuigen te verbeteren. Op dit moment komen de accu's voor de Megane, Scenic en 5 nog uit China, maar per 2025 moet dat veranderen vernamen wij bij een rondleiding door de nieuwe Franse fabriek in Douai. Zijn die laatste twee letters van deze plaats toeval???

In 2028 wil Ampere de volgende technologische sprong maken met kobaltvrije batterijen, die de energiedichtheid van NCM krijgen. De kosten en veiligheid van LFP moeten hierin gecombineerd worden. Het volledig ontkoppelen van de benodigde ingrediënten voor een auto accu uit China is nog lastig, maar er wordt door Renault wel meer dan een serieuze poging gewaagd. De nadelen van een LFP accu zoals onder andere een lagere energiedichtheid ten opzichte van NCM, of NMC wat u wilt, zullen (grotendeels opgelost zijn). De opmerking van een DC oplaadtijd van minder dan 15 minuten is op een opvallende. LFP's staan namelijk niet bekend om hun grote DC laadsnelheden. We wachten af! 

Om de CO2 uitstoot tijdens productie te verminderen wordt er zoveel mogelijk gewerkt met lokale partijen die op minder dan 300 km van hun ElectriCity bevinden. Ook wordt er gewerkt met kleinere accupakketten die afhankelijk van de auto aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Deze accu's zijn ongeveer 13 kWh per stuk groot, wegen 75 kg en bevatten 45 pouches. Deze pouches zijn de accucellen van anodes en kathodes die langwerpige 'flappen' zijn. Door deze naast elkaar in een accu te verwerken krijg je een accupakket. Door te werken met lokale partijen en zoveel mogelijk lokale grondstoffen te betrekken kan er hopelijk 40% kostenvermindering gerealiseerd worden. Weet dat de grondstoffen ongeveer 65% van de kosten van een accu bepalen. 

Ook waterstof?

Naast elektrische voertuigen werkt Ampere ook aan waterstoftechnologie. Het bedrijf heeft de Renault Emblème onthuld, een conceptcar die gebruikmaakt van een waterstofbrandstofcel. Ampere gelooft dat waterstoftechnologie een belangrijke rol kan spelen in de decarbonisatie van de mobiliteitssector. Met een 40 kWh en 2,8 kg aan waterstof wordt er met de Emblème een actieradius van 500/600 kilometer gerealiseerd. Een volledig elektrische auto heeft hier 100 kWh voor nodig. Weet dat BMW aangekondigd heeft in 2028 tezamen met Toyota met een waterstofauto op de markt te komen. 

Ampere heeft in korte tijd grote stappen gezet en is goed op weg om een belangrijke speler te worden in de Europese EV-markt. Het bedrijf heeft een sterke focus op technologie, innovatie en kostenreductie, en werkt samen met diverse partners om zijn doelen te realiseren. Dat voorspelt een zonnige, en elektrische, toekomst.

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie