Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Porsche Macan biedt nu meer keus voor minder geld

Porsche Macan biedt nu meer keus voor minder geld

Auteur Bas van der Weerd

Begin dit jaar onthulde Porsche, het merk dat synoniem staat voor sportiviteit en luxe, in de vorm van de Macan zijn tweede volledig elektrische model. Die elektrische Porsche Macan was eerst alleen te koop in de duurdere varianten, met een prijskaartje van boven de 120.000 euro. Maar Porsche introduceert nu ook twee nieuwe, betaalbaardere versies: de Macan ‘zonder toevoeging’ en de Macan 4S. Net zoals bij de Taycan dus. Ook daar begon Porsche met het aanbieden van de duurdere varianten om later ook met goedkopere varianten te komen. Een slimme zet, want hiermee bereik je natuurlijk een veel breder publiek, zonder dat je afbreuk doet aan het kenmerkende Porsche-DNA.

Een ‘instapper’ met iets minder, maar meer dan genoeg pit

De nieuwe instappers zijn niet bepaald 'instapmodellen' zoals we die van andere merken kennen. De ‘standaard’ Macan, met achterwielaandrijving en een 100 kWh accu, levert een respectabele 250 kW (340 pk). Met Launch Control zelfs maximaal 265 kW (360 pk) en een koppel van 563 Nm. Daarmee sprint hij in 6,7 seconden naar 100 km/u en heeft een actieradius tot wel 641 kilometer (WLTP).

Voor wie meer power zoekt, is er de Macan 4S E. Met vierwielaandrijving en dezelfde 100 kWh accu levert hij 330 kW (448 pk). Wie gebruik maakt van de kortstondige overboost van de Launch Control beschikt over 380 kW (516 pk) en een 820 Nm koppel. Daarmee schiet hij in slechts 4,1 seconden naar de 100 km/u en heeft een actieradius tot 606 kilometer (WLTP).

De topsnelheid is begrensd op respectievelijk 220 en 240 km/u, en dat zal voor de meeste bestuurders waarschijnlijk meer dan genoeg zijn. Een ander belangrijk voordeel van de Porsche Macan is de hoge DC-laadsnelheid. Ze kunnen snelladen met een vermogen tot 270 kW, waardoor je de accu in 21 minuten weer tot 80% van zijn capaciteit hebt bijgeladen.

De prijs: een aangename verrassing

Het meest opvallende aan de nieuwe Macan E en Macan 4S E is misschien wel hun prijs. Met een vanafprijs van respectievelijk €85.300 en €96.000 zijn ze aanzienlijk goedkoper dan het topmodel, de Macan Turbo E, die ruim over de ton heen gaat. Deze lagere prijs maakt de elektrische Macan een stuk aantrekkelijker voor een breder publiek. Bovendien kan hij hiermee nog beter de concurrentie aangaan met andere elektrische SUV's, zoals de Audi Q6 e-tron – in feite het zustermodel van de Macan - en de BMW iX3, Mercedes EQE SUV en niet te vergeten de grotere SUV’s van Xpeng, NIO en Polestar.

Een overdosis rijplezier

Natuurlijk mag je van een Porsche ook een overdosis rijplezier verwachten. De Macan E en 4S E stellen je zeker niet teleur. Standaard luchtvering op de achteras – alleen bij de 4S - zorgt voor een comfortabele rit. Het optionele Porsche Active Suspension Management (PASM) – standaard bij de 4S – laat de auto nog scherper sturen voor degenen die het gaspedaal graag wat dieper intrappen.

Ook aan comfort en connectiviteit is gedacht. De elektrische Macan beschikt over een nieuw infotainmentsysteem met verbeterde functionaliteit en connectiviteit, en er zijn talloze opties beschikbaar om de auto helemaal naar jouw smaak aan te passen.

Subtiele designwijzigingen

Hoewel de Macan E en 4S E qua uiterlijk veel lijken op de Turbo E, zijn er enkele subtiele verschillen. Net zoals bij de Taycan heeft Porsche subtiele verschillen tussen de varianten doorgevoerd, waarbij alleen de echte kenners de verschillen kunnen zien. Op de foto’s in dit artikel is de lichtblauwe de basisuitvoering terwijl de groen de 4S-uitvoering is.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de introductie van de standaard variant van de Macan deze elektrische SUV van Porsche een stuk toegankelijker is gemaakt voor een breder publiek. Natuurlijk, ook nu is het een hele schep geld. Maar laten we niet vergeten dat de prijzen van de vorige generatie van de Macan, nog met benzinemotoren, bij ruim 120.000 euro begonnen. Voor dat geld heb je nu de duurste elektrische Macan. Die prijsontwikkeling is dankzij de ‘genereuze’ BPM wel een typisch Nederlands fenomeen.

Maar hoe dan ook, de nieuwe ‘standaard’ Macan biedt een aantrekkelijke combinatie van prestaties, comfort en luxe, en dat voor een redelijk scherpe prijs. Daarmee is het een mooie en welkome aanvulling op het groeiende aanbod van elektrische modellen van Porsche.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie