Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Mini Aceman komt eind dit jaar

Auteur Bas van der Weerd
01 februari 2024

Met de Mini Aceman zal het Britse merk later dit jaar – dat is althans de verwachting – een derde elektrisch model op de markt brengen. De Mini Aceman vult precies het gat tussen de kleine Mini Cooper en de grotere Mini Countryman. En compacte vijfdeurs auto die ongetwijfeld zijn weg zal weten te vinden naar talloze kopers die zich voornamelijk in de ‘urban jungle’ zullen bevinden. Want de Mini Aceman is echt een stadsauto pur sang. Praktisch, compact, wendbaar, vlot, stil én emissievrij. En ook qua uiterlijk zal hij in de smaak vallen want hij past helemaal bij de unieke stijl en het karakter van Mini.

Samenwerking met Great Wall Motors

Een belangrijk aspect van de ontwikkeling van de Mini Aceman is de internationale samenwerking tussen Mini en Great Wall Motors. Dit is de allereerste Mini die ontstaat uit een samenwerking tussen Mini en een Chinese autofabrikant. Een belangrijk moment in de geschiedenis van beide bedrijven, waarbij Mini's design en technologische expertise samenkomen met de productiemethodes- en capaciteiten van Great Wall Motors.

Deze samenwerking is niet alleen een teken van de globalisering in de auto-industrie, maar ook van de groeiende betekenis van Chinese autofabrikanten op de wereldmarkt. De productie van de Aceman vindt plaats in China, een strategische keuze die waarschijnlijk voortkomt uit zowel economische als logistieke overwegingen. Deze internationale productiewijze biedt Mini meer flexibiliteit, en dat is van groot belang in een snel veranderende automarkt.

Tussen Cooper en Countryman in

De Aceman, die zich zoals gezegd qua grootte precies tussen de Cooper en Countryman in valt, is qua concept nieuw voor Mini. Hij is 4,075 m lang, 1,754 m breed en 1,495 m hoog. Waar de eerder Clubman, die qua formaat enigszins vergelijkbaar is, een vrij bescheiden ogende stationwagenvariant van de Cooper was, is de Aceman veel stoerder om te zien. Hij doet qua uiterlijk veel meer denken aan een soort kleine Countryman. Een compacte, sportieve en stoere vijfdeurs cross-over in Mini-stijl.

Het interieur van de Aceman zal ongetwijfeld uit een combinatie van traditionele Mini-kwaliteiten met moderne technologieën bestaan. Er wordt verwacht dat de auto zal worden uitgerust met een Android-gebaseerd besturingssysteem en een innovatief circulair OLED-display. Bovendien zegt men dat het interieur baanbrekende verlichtings- en sfeerfuncties zal bevatten.

Het kan haast niet anders of de Aceman moet wel een succes worden. Hooguit de prijs kan een rol spelen, de Engelse pers heeft het over een vanafprijs van ongeveer 40 mille. Daarmee is hij net zo duur maar wel zo’n vijftien centimeter kleiner dan andere elektrische ‘premium’ stadsauto’s zoals de Volvo EX30 en Smart #1.

De Aceman zal alleen in een volledig elektrische variant worden aangeboden. Stefanie Wurst, hoofd van Mini, verklaarde dat ze een volledige elektrificatie van het productportfolio van Mini voor ogen heeft. De Aceman moet een belangrijk onderdeel van deze visie worden: „De volledig elektrische Mini Aceman biedt nieuwe mogelijkheden voor klanten die een kleinere cross-over willen dan onze succesvolle Mini Countryman. De consistente elektrificatie van ons productportfolio maakt een duidelijk statement over de toekomst van het merk Mini.”

Twee aandrijflijnen

BMW/Mini heeft nog geen definitieve specificaties vrijgegeven, dus het is een beetje stoeien met wat er in de wandelgangen bekend is gemaakt. Daar wordt gezegd dat de Mini Aceman een aandrijflijn met een vermogen tussen de 130 kW (177 pk) en 160 kW (218 pk) krijgt. Zeker is in ieder geval wel dat de Mini Aceman een 54,2 kWh accupakket krijgt, dat waarschijnlijk een actieradius van een goede 350 kilometer mogelijk maakt. Ook zijn er geruchten over een instapmodel met een 40 kWh accupakket, waaruit dan een actieradius van ongeveer 250 kilometer rolt. In het stedelijk verkeer zal de actieradius uiteraard een stuk groter zijn, dan zal hij mogelijk zo’n 450 respectievelijk 320 kilometer bedragen.

Mini is volop aan het testen geweest met de Aceman. Hij heeft een reeks extreme tests doorstaan, waaronder proeven in de woestijn bij temperaturen tot 50 graden Celsius en tests in de koude omstandigheden van de poolcirkel. Deze tests waren vooral gericht op het accubeheer en de prestaties van elektrische systemen onder zware omstandigheden.

Marktintroductie: waarschijnlijk eind dit jaar

De onthulling van de Aceman staat gepland voor het einde van dit jaar, en de eerste leveringen zullen dan begin 2025 plaatsvinden. Er zal in de loop van het jaar ongetwijfeld nog een officiële onthulling komen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie