Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Hongqi wil zijn reputatie uitbreiden naar Nederland

Hongqi wil zijn reputatie uitbreiden naar Nederland

Auteur Maarten van der Westen

Hongqi is de oudste autofabrikant van China. Het werd al in 1958 opgericht. Ondertussen heeft het merk in China een enorme reputatie als dé autobouwer van het land. Dit komt vooral omdat Hongqi sinds jaar en dag de limousines maakt voor de staatshoofden van het land. Het merk is daar trots op: zij zeggen: “Elke belangrijke wereldleider heeft al in onze auto’s gereden.” Het eerste model van Hongqi in ons land, de E-HS9, liet deze afkomst duidelijk zien. Met een Rolls-Royce-achtige grille was dit een bijzondere auto.

Europees ontwerp

Bij de twee nieuwe modellen ontbreekt deze bijzondere grille totaal. De twee elektrische modellen hebben zelfs helemaal geen grille. Het gaat hierbij om een sedan, de E-H7, en een SUV, de E-HS7, die beide op hetzelfde platform staan. Ze lijken sterk op elkaar, buiten dat de ene hoger is dan de andere. Toch zijn er ook duidelijke verschillen. De E-H7 moet vooral luxe uitstralen, terwijl de E-HS7 wat stoerder overkomt.

Beide auto’s zijn ontworpen door Europese designers. Giles Taylor, Chief Creative Officer van moederbedrijf FAW, heeft eerder auto’s ontworpen voor Citroën, Jaguar en Landrover. Desondanks ogen de twee Hongqi duidelijk Chinees. Met een reden, stelt Taylor. In China moet een auto je goed laten voelen. Het minimalisme en de strakke lijnen in Europa passen daar niet bij. Hij noemt Tesla’s saai en vindt de EQ-modellen van Mercedes-Benz een voorbeeld van hoe het niet moet. Op de Hongqi E-H7 en de E-HS7 is geen rechte lijn te vinden en met name de koplampen hebben een opvallend ontwerp.

Chinese cultuur

Het introductie-evenement van Hongqi werd gehouden in Versailles, Frankrijk. Tijdens het evenement werd duidelijk waarom de Chinezen deze locatie gekozen hadden. Voor de aanwezige journalisten was het een interessant kijkje in de Chinese cultuur. Waar Europese journalisten tijdens een persintroductie zich vooral een mening wilde vormen over de auto’s, zochten de Chinezen vooral naar positieve uitspraken van de aanwezigen, of ze nu waar waren of niet. Dit was duidelijk een PR-reis van Hongqi met als doel zoveel mogelijk positieve Europese reacties op beeld te krijgen om mee te nemen naar China.

Het opdoen van rij-ervaring was hierbij van ondergeschikt belang. Er waren weinig exemplaren van de Hongqi E-H7 en E-HS7 beschikbaar en tijd was beperkt. Desondanks kreeg iedereen de kans in beide modellen te rijden, al was het maar kort en alleen in een stedelijke omgeving. Het is duidelijk dat de Chinezen hier nog wat te leren hebben. In China mag Hongqi dan een onverwoestbare reputatie hebben, in Europa is deze er nog zeker niet.

Veel luxe

Omdat ze dezelfde basis delen, beschikken zowel de Hongqi E-H7 en de E-HS7 over een accupakket van 85 of 111 kWh. Ook het vermogen is gelijk: 345 pk voor de achterwielaandreven versies en maar liefst 619 pk als alle wielen aangedreven zijn. De hogere E-HS7 is wel minder zuinig met elektriciteit en heeft daardoor iets minder bereik. Deze meet maximaal 655 kilometer voor de E-H7 en 600 voor de E-HS7. Zelfs met het kleinste accupakket en de minst zuinige aandrijving kom je echter nog 475 kilometer ver: dat is erg netjes.

Beide auto’s worden op de markt gezet als echte luxe-modellen. Ze moeten de strijd aangaan met de Duitse elite. Dat is geen makkelijke opgave. Hongqi doet zijn uiterste best. Het interieur is mooi ontworpen en koste noch moeite is bespaard voor de beste materialen. Geen Chinees nepleer, maar echt Napa-leer uit Europa dus. Desondanks mistten beide modellen de verfijning van hun Europese concurrenten. De vraag is of dit een probleem is: de auto’s zijn waarschijnlijk een flink stuk goedkoper. Veel luxe voor weinig geld dus.

In Nederland wordt Hongqi vertegenwoordigd door Hedin Automotive. Er zijn al vijf Hongqi-dealers in Nederland, maar klanten kunnen ook bij de andere vestigingen van Hedin terecht. Het Europese onderdelenmagazijn is ook gevestigd in ons land. Op papier heeft dit merk dus ook de aftersales geregeld. Hongqi heeft grote plannen om met veel modellen snel te groeien in Europa. Zoals veel Chinese merken biedt het merk veel auto voor relatief weinig geld. Hongqi zal hier wel vanaf nul een reputatie moeten opbouwen. Dat kan ze nog wel eens zwaar tegenvallen.

Binnenkort leest u hier rijtesten van zowel de Hongqi E-H7 als de Hongqi E-HS7.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie