Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De e-Vitara: Suzuki's eerste elektrische avontuur

Auteur Bas van der Weerd

Eindelijk gaat Suzuki ook volledig elektrische auto’s aanbieden. In Milaan onthulde Suzuki onlangs de e-Vitara, hun allereerste volledig elektrische auto die komende zomer in productie gaat. Een spannend moment voor Suzuki, dat qua elektrische aandrijvingen tot nu toe niet verder kwam dan enkele hybride modellen, waarbij bovendien heel vaak van de technologie van Toyota gebruik wordt gemaakt. De Suzuki e-Vitara is een compacte SUV, iets groter dan zijn benzine-aangedreven naamgenoot, die in het voorjaar van 2025 in India van de band zal rollen en in de zomer van 2025 in Europa wordt verwacht.

Een nieuwe horizon voor Suzuki

Met de e-Vitara gaat ook Suzuki werken aan een toekomst waarin elektrische auto's de norm zijn. Dat doen de Japanners vrij laat, en dat maakt het misschien wel des te spannender. Waar de pioniers snel marktaandeel konden veroveren omdat er bijna geen concurrentie was, is dat voor de e-Vitara een heel ander verhaal. Dit eerste elektrische model van Suzuki zit namelijk in een segment dat de laatste jaren een enorme groei heeft doorgemaakt. De concurrentie bij de compacte elektrische SUV’s is niet mals, zeg maar gerust moordend. Het is dus maar afwachten of Suzuki een plekje in deze competitieve markt kan veroveren. Natuurlijk zal het helpen dat Suzuki een goede reputatie heeft, evenals het feit dat de Suzuki e-Vitara ook met vierwielaandrijving zal worden aangeboden.

Toshihiro Suzuki, CEO van Suzuki: ‘De e Vitara is onze eerste volledig elektrische auto en het resultaat van een uitgebreid ontwikkelingsproces voor een toegankelijke BEV voor onze klanten. Voor een CO2-neutrale samenleving zullen wij diverse mogelijkheden bieden, met volledig elektrische en hybridemodellen, maar ook voertuigen op CNG – alles afgestemd op de specifieke regio’s. De introductie van de e Vitara is een belangrijke mijlpaal op weg naar CO2-neutraliteit. Na de introductie van de e Vitara breiden we ons aanbod volledig elektrische modellen verder uit met mobiliteitsoplossingen die zijn afgestemd op de behoeften van specifieke landen en regio’s.’

Stoere verschijning

De e-Vitara is onmiskenbaar een Suzuki, met een robuuste SUV-uitstraling. Suzuki noemt de e-Vitara trouwens een "Emotional Versatile Cruiser", een veelzijdige auto die geavanceerde technologie combineert met een krachtig design. De e-Vitara is gebouwd op het nieuwe HEARTECT-e-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische modellen. Hij heeft in technisch opzicht dus niets meer gemeen met de ‘normale’ Vitara met verbrandingsmotor. Dat geldt trouwens ook voor de afmetingen, zoals onderstaande tabel laat zien.

De e-Vitara is uitgerust met een efficiënte e-Axle, een compacte unit die de elektromotor, transmissie en elektronica combineert. Suzuki heeft voor een lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu gekozen, een technologie die een hoge veiligheid en duurzaamheid moet garanderen, en qua prijs ook aantrekkelijk is. Kopers van een Suzuki e-Vitara hebben de keus uit twee accupakketten: een 49 kWh variant (met een geschatte actieradius van zo'n 400 km) en een 61 kWh variant die de auto waarschijnlijk een actieradius van 450-520 km zal geven. Voor wie graag offroad gaat, is er AllGrip-e, Suzuki's elektrische vierwielaandrijving met Trail Mode. Suzuki heeft nog niet alle details over de e-Vitara vrijgegeven, zodat we bijvoorbeeld nog niet weten hoe lang het snelladen zal duren. Onderstaand in ieder geval een aantal specificaties die Suzuki wel heeft vrijgegeven.

Accu

49 kWh

61 kWh

Aandrijving

2WD

2WD

4WD

Afmetingen

Lengte

mm

4.275

Breedte

mm

1.800

Hoogte

mm

1.635

Wielbasis

mm

2.700

Spoorbreedte voor

mm

1.540

Spoorbreedte achter

mm

1.545

Minimale draaicirkel

m

5,2

Minimale bodemvrijheid

mm

180

Aantal zitplaatsen


5

Motor

Maximumvermogen

totaal

106 kW

128 kW

135 kW


voor

106 kW

128 kW

128 kW


achter

-

-

48 kW

Maximumkoppel

Nm

189

189

300


Suzuki e-Vitara: zomer 2025 in Nederland

De verkoop van de Suzuki e-Vitara gaat in de zomer van 2025 van start. Of hij dan ook al in de showroom zal staan is nog niet bekend, evenals wanneer de eerste daadwerkelijke leveringen plaats zullen vinden. De prijs en de exacte specificaties voor de Nederlandse markt zullen later bekend worden gemaakt.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie