Car of the Year 2025: Dit zijn de zeven finalisten
De spanning stijgt in de autowereld. Welke auto sleept de prestigieuze titel 'Car of the Year 2025' in de wacht? Vorig jaar ging de Renault Scenic met de eer strijken, en ook dit jaar belooft het weer een spannende race te worden. Uit maar liefst 42 kandidaten heeft de jury, bestaande uit 60 autojournalisten uit 23 Europese landen, zeven finalisten geselecteerd. Opvallend: auto’s met een elektrische aandrijving zijn sterk vertegenwoordigd in de finale.
Wie zijn de kanshebbers voor de titel Car of the Year 2025?
Laten we de finalisten eens nader bekijken, met speciale aandacht voor de elektrische modellen:
- Citroën ë-C3: De elektrische versie van de populaire Citroën C3. Deze compacte stadsauto combineert een speels design met praktische bruikbaarheid. De elektrische aandrijving zorgt voor een stille en emissievrije rijervaring.
- Hyundai Inster: Hyundai gooit hoge ogen met de Inster, een volledig elektrische hatchback die speciaal is ontworpen voor de Europese markt. Met zijn ruime interieur, moderne technologie en aantrekkelijke prijs belooft de Inster een geduchte concurrent te worden in het compacte segment.
- Kia EV3: Kia zet vol in op elektrische mobiliteit, en de EV3 is daar een goed voorbeeld van. Deze compacte SUV belooft een aantrekkelijke combinatie van actieradius, laadsnelheid en prijs.
- Renault 5 / Alpine A290: Renault blaast de iconische Renault 5 nieuw leven in met een volledig elektrische variant. Dit model combineert retro-charme met moderne technologie. De sportieve Alpine A290 deelt dezelfde technische basis, maar voegt daar een flinke dosis sportiviteit aan toe.
- Alfa Romeo Junior: Ook Alfa Romeo doet mee in de elektrische klasse met de Junior. Deze compacte hatchback combineert Italiaans design met een moderne elektrische aandrijving. Sportief rijgedrag en een premium afwerking staan centraal.
Naast deze elektrische modellen zijn er nog twee andere finalisten met verschillende aandrijflijnen: de Cupra Terramar en Dacia Duster. Deze modellen vertegenwoordigen een mix van benzine- en (plug-in) hybride technologieën. Ook de Citroën (ë-)C3 en Alfa Romeo Junior zijn met een verbrandingsmotor verkrijgbaar, en ook dat zijn dus finalisten. Niettemin is wel overduidelijk dat ‘elektrisch’ dit jaar het sterkst vertegenwoordigd is. Wat ook opvallend is, is dat er een duidelijke trend naar de compactere modellen is. Alleen de Cupra is een maatje groter.
De weg naar de finale
De juryleden hebben de finalisten uitgebreid getest in Denemarken. De komende weken zullen ze de auto's verder beoordelen op diverse criteria, zoals rijgedrag, comfort, prestaties, technologie en duurzaamheid. Elk jurylid mag 25 punten verdelen over de zeven kandidaten, met een maximum van 10 punten voor één auto.
De winnaar wordt op 10 januari bekendgemaakt tijdens de Brussels International Motor Show. Dan weten we wie er met deze felbegeerde titel vandoor gaat. Het belooft in ieder geval een spannende strijd te worden tussen traditionele en elektrische aandrijflijnen, zeker op een moment dat de autokoper wat meer twijfelt over de toekomst van de laatste.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford