Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Audi Q6 e-tron Performance biedt meer bereik voor minder geld

Audi Q6 e-tron Performance biedt meer bereik voor minder geld

Auteur Bas van der Weerd

De Audi Q6 e-tron, die sinds kort het ‘gat’ tussen de elektrische Q4 en Q8 opvult, is al verkrijgbaar in een Quattro-uitvoering. Die beschikt uiteraard over vierwielaandrijving en meer dan voldoende vermogen. Voor de mensen die meer waarde hechten aan rijbereik en qua rijdynamiek niet het onderste uit de kan willen, is er nu ook Q6 e-tron Performance. Die naam zou je als een beetje misleidend kunnen beschouwen want hij is inderdaad niet krachtiger dan zijn broertje met Quattro-aandrijving. Dat zoiets geen slechte zaak hoeft te zijn, blijkt wel uit het feit dat Q6 e-tron Performance weliswaar minder vermogen biedt, maar zijn broertje aftroeft op het gebied van actieradius en ook nog eens voordeliger is.

Efficiëntie troef

De Q6 e-tron Performance is uitgerust met een enkele elektromotor op de achteras. Die is altijd nog goed voor een vermogen van 240 kW (326 pk) in boost-modus en een koppel van 664 Nm. Daarmee sprint hij in 6,6 seconden naar de 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u. Verder is de topsnelheid elektronisch begrensd op 210 km/u en de Audi Q6 e-tron Performance kan aanhangers met een gewicht tot 2.000 kg. Prestaties die misschien wat minder indrukwekkend zijn dan die van de Quattro-versie met twee elektromotoren. Die heeft een namelijk een vermogen van 375 kW (510 pk) en 664 Nm koppel, en sprint in 5,6 seconden naar de 100 km/u.

Lees ook: Review Audi Q6 e-tron quattro: geslaagde inhaalpoging?

Maar waar de Performance-versie dus wel in uitblinkt, is zijn efficiëntie en actieradius. Dankzij de efficiëntere achterwielaandrijving en het 100 kWh accupakket haalt hij een WLTP-actieradius van maar liefst 641 kilometer. Dat is heel wat kilometers meer dan de 569 kilometer van de quattro-versie. En dat terwijl de Performance-versie ook nog eens goedkoper is. De vanafprijzen voor de Audi Q6 e-tron Performance beginnen bij bijna 72 mille, zo’n 6 mille minder dan zijn broertje met twee motoren en vierwielaandrijving. Er zijn drie uitvoeringen van de ‘Performance’ verkrijgbaar:

  • Audi Q6 e-tron Performance Edition: € 71.950
  • Audi Q6 e-tron Performance Advanced Edition: € 77.950
  • Audi Q6 e-tron Performance S Edition: € 83.950

Snelladen tot 270 kW

Natuurlijk is een grote actieradius leuk, maar je moet die accu ook weer opladen. Gelukkig is de Q6 e-tron Performance dankzij de samen met Porsche ontwikkelde PPE-architectuur uitgerust met 800 volt-technologie. Daardoor kan hij snelladen met een snelheid tot 270 kW. In minder dan 25 minuten kun je de accu opladen van 10% tot 80%.

Interessant alternatief

En natuurlijk is de Q6 e-tron Performance, net als de Quattro, voorzien van alle technologische snufjes die je van een moderne Audi mag verwachten. In een tijdperk waarin er diverse, vaak iets goedkopere concurrenten uit China op de markt komen, kan de Audi Q6 e-tron Performance daarom een interessant alternatief zijn. Niet iedereen hoeft immers een auto met de prestaties van een Quattro. Met zijn grote actieradius, prima snellaadmogelijkheden en luxe uitrusting is ook de Audi Q6 e-tron Performance een heel aantrekkelijke auto voor mensen die op zoek zijn naar een elektrische reisgenoot die geschikt is voor dagelijks gebruik én lange afstanden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie