Zoektocht van een 75-jarige naar een elektrische auto

Auteur Joeri van Dam
22 november 2023

Zoektocht van een 75-jarige naar een elektrische auto

Note van de redactie: 

De vader van redacteur Joeri van Dam is zijn zoektocht gestart naar zijn vermoedelijk laatste auto. Als ex-wagenparkbeheerder heeft hij zijn oog laten vallen op een volledig elektrische. Ter ervaring mocht hij een paar dagen een Volvo C40 lenen om te ervaren of elektrisch rijden bevalt. Zijn ervaring deelt hij hieronder. 

De zoektocht

Als fervent benzine rijder overstappen op elektrisch is nogal wat. De kans werd mij geboden om dit met een Volvo C40 dit uit te proberen. Mijn huidige auto is een Nissan Qashqai 2.0 uit 2007 met ruim 316.000 km op de teller. De keuze voor de Nissan destijds was een hoge instap en navigatie. Navigatie heeft nu bijna elke auto maar een hoge instap is een ander dingetje. Deze Volvo heeft in ieder geval een hoge instap. De Nissan was feitelijk de eerste crossover. Vele concurrenten volgden in de jaren erna. Voor mij is het bij deze 1e generatie Qashqai gebleven tot misschien nu...

Kosten Nissan Qashqai in 15 jaar tijd

Verhoudingsgewijs heb ik met de Nissan weinig kosten gehad. Alleen het olieverbruik is een heikel puntje. Voor dat er echter (grote) kosten gaan komen wil ik mij oriënteren op een andere (nieuwe) auto. Mijn leeftijd is 75 jaar jong. Wordt het een volledige benzine, hybride of een 100% elektrische. Ik denk het laatste 😃. 

We gaan een aantal dagen volledig elektrisch uitproberen. 

De auto waarin ik mag rijden is blauw van kleur en die kleur staat me wel aan. De auto heeft een lage achterruit in tegenstelling tot de meeste Volvo’s die je op de weg ziet rijden. De Volvo is een C40 en de meeste verkochte Volvo’s zijn XC40. De Volvo C40 heeft een hoge instap (fijn) en navigatie (fijn), zoals  gebruikelijk nu voor de meeste auto’s. En natuurlijk automatische transmissie voor hele of halve hybride auto’s. De rit begint vanuit de Randstad naar midden Limburg, een rit van ong. 200 km. 

Met de autosleutel in de broekzak loop je naar de auto, je raakt het portier aan en de auto ontsluit zich, je hoort het klikken van het ontgrendelen. Bagage inladen begint met een druk op de knop, onderaan het achterklep. De achterklep gaat omhoog en een redelijk flinke bagageruimte (419 liter) wordt zichtbaar. Het sluiten is wederom met een druk op de knop en de achterklep sluit zich. 

Aan de binnenkant van de achterklep bevinden zich twee knoppen. Een knop voor het elektrisch sluiten van de klep en de ander voor het sluiten én vergrendelen van de auto. De auto heeft een hoge instap met stoelverlengers, de zit is daarmee prima te regelen. 

Ja, ja een camera

De auto heeft een camera voor en een achter. De camera achter is even wennen. Het zicht is net even anders als wat ik gewend ben. Kan ik met mijn huidige auto tot op de centimeter naar achteren parkeren tegen een muur. Bij de Volvo is dat niet exact te zien. De camera van boven heeft een mooi beeld maar aan de hand van de piepjes en kleurtjes op het scherm lukt het in de tijd steeds beter de auto redelijk tegen een achterwand te parkeren. Je kan wel goed zien hoe de auto naar achteren in parkeert. Niet geheel mijn favoriete camera. 

Later bleek dat ik te snel was met mijn oordeel. Ik wist niet hoe het wel kon. Door simpelweg op het beeldscherm te klikken kwam een uitstekend beeld van de camera achter tevoorschijn. Er waren meerdere mogelijkheden om de camera achter in te stellen. 

Cruise control is even wennen, de auto houdt zich te strak tussen de lijntjes. Het is dus zaak het stuur goed in de handen te houden. Ik heb dat dus uitgezet. De auto was ingesteld op regeneratief remmen, ook dat was even wennen, maar toch wel prettig. Je hoeft niet bij elke verkeersdrempel te remmen, alleen gas loslaten en daarna gasgeven en de Volvo rijdt heerlijk door. 

We gaan een ritje maken naar Venlo alwaar we een paar dagen gaan verblijven. Het is een genot om elektrisch te rijden. Het rijdt stil, rustig en je hoeft niet te schakelen. Volledige concentratie voor de weg dus en ook tijd voor de omgeving. De auto is volledig opgeladen en Venlo wordt gemakkelijke gehaald met de voorraad electra. Als je morgens gaat rijden staat de dagteller automatisch op nul. Je kan zien hoeveel kilometers je die dag hebt gereden. Een totale kilometer teller was niet zichtbaar op het dashboard, waarschijnlijk een kwestie van instellen. 

De radio ontvangst laat wel een paar steekjes vallen. Af en toe valt de zender weg of het geluid verandert. Keuze genoeg in ieder geval om zenders op te zoeken. Waarschijnlijk een DAB+ radio. 

Het laden van de Volvo is een fluitje van een cent. De juiste stekkers er in steken, labeltje er voor houden en het laadproces start. Op het dashboard kan je zien tot welke tijdstip je auto voor 100% is opgeladen. In de veruit de meeste gevallen tot bijna 400 km. De laadkabel ligt in een “frunk” onder de motorkap en dat is heel handig. Als de kabel nat is geworden, zo in zijn geheel in de bak gooien, wordt daar vanzelf droog.  

Het optrekken voor een stoplicht gaat ook heel soepeltjes, je bent meestal als eerste weg.  

In het interieur zijn genoeg opbergvakjes en de aanwezigheid van een aansluiting voor een USB stick is nieuw voor mij en dat is voor mij een goede mogelijkheid om mijn eigen muziek in het interieur te laten schallen. Echter, pakt de Volvo de muziek niet automatisch en dien je daarvoor een speciale auto app te downloaden, de app "AudioWagon". Daarmee kun je de muziek van de US-stick afspelen. 

Al rijdend met de Volvo C40

Het rijden met deze Volvo stelde mij zeker niet teleur. Een goede en een rijke uitrusting en voorin en achterin genoeg ruimte, ruim genoeg voor twee golftassen. Hoewel ik zeker niet alle features heb uitgeprobeerd is er genoeg in te stellen. Veel mogelijkheden tot stellen vind ik wel leuk. De wederhelft heeft hier meer moeite mee. Voor haar moet het zo simpel mogelijk zijn. 

Alleen het zicht door de achterruit is soms hinderlijk. Je wilt iedereen die een heel stuk achter je rijdt in de gaten houden en dat lukt niet. Ik betrapte me er een aantal keren dat ik met het hoofd naar beneden ging om die verre auto’s te zien. Wat natuurlijk niet lukte. 

Al met al krijgt deze auto een dikke 8. 

Doe ik het, of doe ik het niet?

Ja, aan alles komt een eind. Ook aan het rijden met de Volvo. Ik moet zeggen dat elektrisch rijden ons goed is bevallen. Wij zijn het er wel over eens dat we moeten gaan voor een elektrische auto. Het rustige rijden in een stille auto dat heeft wel wat. Ook met de techniek van nu t.o.v. een 16 jaar oude auto zal een hele vooruitgang zijn. Ik zal altijd nog met plezier terug aan de oude Nissan Qashai. Het gaan voor een handgeschakelde auto naar een automaat zal daar zeker aan toe bijdragen. En voor mij geldt het snelle optrekken voor een stoplicht en het snelle inhalen van een auto. Het enige minpuntje is dat we vooraf moeten denken aan een volle accu. Bij een benzine auto is het tanken en rijden totdat de tank bijna leeg is. Maar dit nemen we op de koop toe. Vooral omdat ik de auto kan stallen, en dus opladen, onder mijn carport. Ik ben blij dat ik deze ervaring heb kunnen opdoen.


Wasvoorschrift  

Als je de auto terug geeft dan geef je de auto schoon terug. Ik was altijd de auto met de hand en dan merk je bij de Volvo dat er heel veel schuine richeltjes en kiertjes zijn, die als je de auto met de hand wast, iets begint te irriteren. 

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie