Rijtest: Is de Dongfeng Box de Chinese auto waar iedereen op wacht?
De echte doorbraak van elektrische auto’s moet komen van goedkope varianten, zo wordt vaak gezegd, en dat klopt ook. Er is veel aanbod voor 50.000 euro, maar niet voor de helft. Nu wel! De Dongfeng Box kost in zijn aantrekkelijkste uitvoering een kleine 25.000 euro.
DFM is de afkorting van het moederbedrijf Dongfeng Motor Corporation. In 2007 verkocht het bedrijf al meer dan 1 miljoen auto’s. In het geval van DFM kunnen dat ook bestelauto, vrachtauto’s en zelfs autobussen zijn. In 2023 werden er 1,75 miljoen personenauto’s geproduceerd. Naast deze nieuwe Box verkoop Dongfeng ook het merk Voyah en de Mhero. Allen via importeur Gomes die ook officieel Mercedes-Benz en smart dealer is. Op dit moment bijten al deze modellen elkaar niet.
De benaming van de Box is toepasselijk. Klein en redelijk vierkant, maar wel met flair vormgegeven. Sommige zeggen er een vleugje smart in te zien, maar dan heb je de smart #1 vast nog niet live gezien. De Box is een stuk kleiner, enkel de neus ziet er overeenkomstig uit. De achterkant en binnenkant zeker niet. Bij het plaatsnemen in de Box valt je mond open van verbazing. Een prachtig met extra stiksels lederen dashboard. Het stuurwiel is aan de boven- en onderkant ligt afgeplat, ligt lekker in de hand en bij een licht interieur ook aan de binnenkant crèmekleurig gekleurd. Als dat maar goed gaat met vieze handen. Een klein praktisch 5 inch scherm heb je voor je neus, in het midden een 12,8 inch groot scherm met een bijna kinderlijke homepage die zeker niet stoort. Het dashboardkastje is een lade geworden. De opbergruimte is riant, net als de afwerking waarbij de chique ruitbedieningsknoppen zo uit een luxe NIO lijken te zijn gehaald. Voor je gevoel moet je wel de ‘verkeerde’ kant op drukken om ze te openen en sluiten.
Voordelen Dongfeng Box
Zijn prijs en wat je ervoor krijgt. Vergeet de Style versie die Q2 2025 komt. Voor 1.000 euro meer heb je de Launch Edition met 360° camera, adaptive cruise control, erg luxe bestuurderstoel etc. etc. Het belangrijkste moeten we niet vergeten, een op papier 80 km grotere actieradius. Altijd doen, goed voor je restwaarde.
Het interieur is niet alleen ruim, maar ook multi-functioneel. Je kunt de voorstoelen zodanig plat leggen dat je op de achterbank kunt zitten met je benen rechtuit óf er op slapen. Een frunk onder de motorkap heeft hij momenteel niet, maar die ‘wasteil’ komt er aftermarket waarschijnlijk wel aan.
Dat enkel de elektrische bedienbare bestuurdersstoel van verwarming én ventilatie voorzien is, is een minder groot probleem als gedacht. Meestens zit je alleen in de Box, maar zoveel duurder zou een luxere passagiersplek toch niet geweest zijn?
Nadelen Dongfeng Box
Het infotainmentscherm is scherp en werkt snel. Wel is het zo dat je teveel keuzemogelijkheden hebt. Je hebt een algemene-groep knoppen, een auto-groep knoppen, een kekke homepage en om de auto uit te zetten moet je eerst van boven naar beneden swipen en dan op ‘uitzetten’ drukken. Erg onpraktisch
Een achterruitenwisser ontbreekt. Er zit wel een spoilertje die de viezigheid enigszins tegenhoud én de achteruitrijdcamera is scherp genoeg voor veilig manoeuvreren, maar liever niet bezuinigen op een achterruitwisser.
Met 95 pk moet elke snelweg inhaalactie vol gas gebeuren en dan gaat het net.
Conclusie rijtest Dongfeng Box
Ja, er zijn wat minpunten te vinden, maar daar kun je snel een grote dikke streep doorzetten. Deze Box “ticks all the boxes” 😉. Voor deze prijs kun je niet ALLES hebben, maar er is er niet één die qua uiterlijk, uitrusting en prijs het zo goed voor elkaar heeft. De naam Dongfeng moet in Europa nog geladen worden, maar dat hoeft slechts een kwestie van tijd te zijn.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford