Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijden met de Cupra Raval: Dat belooft wat!

Rijden met de Cupra Raval: Dat belooft wat!

Auteur Igor Stuifzand

In aanloop naar de marktintroductie deze lente, laat Cupra ons alvast kennismaken met de Raval. De nieuwe hatchback op VW’s elektrische MEB+-platform steekt zijn sportieve ambities niet onder stoelen of banken. Belangrijke technische gegevens zijn nog in nevelen gehuld, maar een proefrit met een zwaar gecamoufleerd, doch vrijwel productierijp prototype, smaakt beslist naar meer. 

Onze korte maar overtuigende kennismakingsrit met de Cupra Raval vond plaats in het heuvelachtige gebied achter Barcelona. De bakermat van Seat, waar langzamerhand steeds meer Cupra-logo’s zichtbaar worden. De sportieve beloftes die ooit bij Seat hoorden, worden tegenwoordig ingelost door de modellen van Cupra. En onder die vlag zijn succesvolle modellen als de Formentor, Tavascan en Terramar ontstaan. Nu is Cupra ook deelgenoot in de ontwikkeling van een reeks nieuwe, compacte EV’s van het VW-concern, waarvoor het MEB+-platform de basis vormt. Technisch is de Raval identiek aan de Volkswagen ID. Polo en Skoda Epiq, die inmiddels ook zijn aangekondigd. Cupra lanceert de definitieve versie van de Raval in februari, voor een richtprijs van 26.000 euro, verschijnen de eerste exemplaren in mei 2026 op de Nederlandse markt. Volkswagen en Skoda volgen later.

Eerst drie Limited Editions

De auto die we vandaag rijden, is de krachtigste en meest compleet uitgevoerde Raval VZ Rebel. Deze versie beschikt over een 226 pk sterke elektromotor op de vooras. De Rebel is een van drie introductiemodellen, die in gelimiteerde oplage aftrappen. Genoemde richtprijs van 26.000 euro geldt in elk geval niet voor de Rebel. Maar ook de iets minder krachtige Raval met 210 pk wordt vermoedelijk duurder. Wanneer je bij de concurrentie gaat kijken voor een EV van zo’n 26.000 euro, ligt het vermogen aanzienlijk lager. Denk aan 120 pk (Renault 5 E-Tech Electric) tot 136 pk (Opel Corsa Electric).

De Raval VZ Rebel krijgt een actieradius van ongeveer 400 kilometer. De versie met 210 pk doet daar zo’n 50 kilometer bovenop. Voor een elektrische auto in het B-segment zijn 450 kilometer rijbereik zonder twijfel goede waarden. Details over de accucapaciteit en het maximale laadvermogen blijven echter nog onder de pet. Cupra zal die informatie komende maanden gefaseerd bekendmaken, totdat de Raval eind februari zijn wereldpremière beleeft. 

Gooien en smijten

De Raval wordt het meest sportieve model binnen de reeks compacte elektrische auto's op het MEB+-platform. Voor een lager zwaartepunt staat hij 15 millimeter lager dan zijn Volkswagen- en Skoda-tegenhangers en voor nog hogere bochtsnelheden krijgt de VZ Rebel bovendien een 10 millimeter grotere spoorbreedte. De afstemming van het onderstel heeft Cupra in eigen huis bepaald. De VZ Rebel beschikt over adaptieve schokdempers, en tal van instellingen – van motorrespons tot Battlestar Galactica-achtige rijgeluiden over de luidsprekers – zijn door de bestuurder aan te passen. Ook het ESC kan volledig worden uitgeschakeld.

Ondanks het rijkelijke vermogen van 226 pk op de voorwielen, blijven de krachten dankzij het elektronisch gestuurde sperdifferentieel heel goed beheersbaar. Op droog asfalt is er nauwelijks sprake van tractieverlies. Exacte acceleratiecijfers maakt Cupra nog niet bekend, maar de topsnelheid ligt op 175 km/h. De besturing voelt direct en communicatief aan. In de sportiefste rijprogramma wordt de mate van stuurbekrachtiging teruggeschoefd en de schokdempers strakker afgesteld, waardoor het heerlijk gooien en smijten is. De Raval stuurt lichtvoetig en weet bochten met gemak aan elkaar te rijgen. Cupra spreekt van een ‘go-kartgevoel’, en tijdens onze testrit maakt de auto die claim ruimschoots waar.

Nog even geheim

De elektrisch verstelbare kuipstoelen in het prototype bieden een uitstekende ondersteuning van je lichaam. Hoewel de zitpositie vrij hoog is, kan dankzij de riante verstelmogelijkheden van het stuur snel een actieve zithouding worden gevonden. Het digitale instrumentarium krijgt in de productieversie meerdere configuratiemogelijkheden. Het centrale touchscreen is vergelijkbaar met dat van andere Cupra-modellen. Een technicus liet weten dat het infotainmentsysteem onlangs een update heeft gekregen, waardoor het nu sneller en responsiever werkt. De bekende touchsliders voor de klimaatregeling zijn ook aanwezig. Hoewel deze eerder op veel kritiek konden rekenen, laten ze zich na wat gewenning eigenlijk heel gemakkelijk bedienen.

Het interieurdesign is nog geheim. In het prototype is alles zorgvuldig afgedekt met zwarte doeken. Op basis van de richting die Cupra bij andere modellen kiest, verwachten we een lay-out à la Tavascan, met hoge brug die vanuit de middenconsole tussen de stoelen naar achteren verdwijnt. Schakelen tussen rijrichtingen gebeurt via de bekende draaischakelaar achter het stuur. De mate van remenergieregeneratie is instelbaar met twee flippers achter het stuur, ook one-pedal-driving is mogelijk.

Nog veel onbekend, maar veelbelovend

Cupra doet vooralsnog geen uitspraken over de accutechnologie die in de Raval wordt toegepast, wat het lastig maakt om een compleet beeld te schetsen van het elektrische systeem. Geen idee nog hoe snel de accu weer tot een state-of-charge van 80 procent oplaadt. Ook van het definitieve uiterlijk – zowel interieur als exterieur – laat het merk nog maar weinig zien. Toch was onze eerste rit, al was die kort, overtuigend én vermakelijk. De Raval lijkt op weg om de sportieve inborst van Cupra ook in het betaalbare B-segment volledig waar te maken.

Igor Stuifzand

Igor Stuifzand

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie