Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Peugeot e-2008 - stijlvolle en ruime elektrische SUV met Franse flair

Review Peugeot e-2008 - stijlvolle en ruime elektrische SUV met Franse flair

Auteur Redactie EV Update

Peugeot zet met dit model een crossover SUV op de steeds bredere elektrische markt. Een succesvolle Franse auto omtoveren tot elektrische wagen lijkt misschien makkelijker dan het daadwerkelijk is. Zijn de Franse hierin geslaagd?

Prijs vanaf
€ 40.070,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
101 kW
Aantal zitplaatsen
personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
434 liter
Rijbereik
342 - 342 km
Netto
46.3 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
0 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Stijlvol en ruim
Rustig rijgedrag
Sportieve details
Hogere prijs
Minder comfort
Zitpositie

De Peugeot e-2008 SUV en de ‘normale’ 2008 zijn nagenoeg hetzelfde. Qua exterieur spot je haast geen verschil en in het interieur zijn enkel details anders. knopjes hebben andere functies en helpen je nu bijvoorbeeld met verschillende standen elektrisch te rijden. Rijd je met genoeg stroom, dan is sportmodus af en toe leuk. Maar net zoals bij veel verbrandingsmotoren, is er een Eco stand. Deze Eco stand is bij de elektrische 2008 erg nuttig en kan het soms de laatste paar kilometer schelen.

Naast het prijsverschil tussen benzine en stroom, kun je nu ook bij het afremmen de verloren energie terugwinnen. Wellicht een soort van compensatie, aangezien de Peugeot dankzij de lompe aerodynamica meer luchtweerstand vangt. Dat is dan ook direct het grote verschil tussen de e-208 en de e-2008. Deze Crossover SUV vangt veel meer wind en komt daardoor (gecombineerd met het grotere gewicht) minder ver. Het gevolg is ongeveer 30 kilometer WLTP-verschil.

Maar vooralsnog is deze SUV moeilijk te vergelijken met een hatchback. Er is overal meer ruimte, een hogere positie op de weg en meer comfort dankzij de hogere ophanging. De enige vergelijking die overblijft is die met de normale ‘benzine’ 2008. Voor de e-2008 GT betaal je al 10 mille meer dan voor de 2008 GT-Line. Je betaalt dus aanzienlijk meer voor eigenlijk dezelfde auto, met enkel een andere motor.

Voordelen

Rijd je met de e-2008 op de snelweg, dan ontgaat de rust je niet snel. De isolatie doet goed zijn werk waardoor je weinig windruis of ander verkeer om je heen hoort. Dankzij het Focal audiosysteem kun je extra genieten van je reis.

Ruimte is er bij de Peugeot e-2008 SUV zeker, dankzij de bredere wielbasis dan de e-208 of DS 3 Crossback E-Tense heeft deze elektrische leeuw meer kofferbak ruimte. Ook ligt hij erg stabiel op de weg door de wat stuggere vering. Wat deze hogere auto toch sportief maakt is de cockpit. De carbon accenten zijn een leuk detail en gecombineerd met het afgevlakte stuur voelt dit erg sportief aan. Ook zijn de knopjes erg futuristisch afgewerkt op het middenconsole.

Bij Peugeot werkt ondertussen een fantastisch team wat betreft het ontwerp, wat te zien is in al de huidige modellen. Het design is simpelweg erg goed gelukt en de e-2008 is een blikvanger op de weg. Het interieur is erg goed gelukt, in combinatie met het 3D instrumentarium en de interieurverlichting zit je met plezier achter het stuur. Deze EV is van binnen een stuk groter dan het smalle uiterlijk.

Nadelen

De stuggere vering zorgt ook voor een wat minder comfortabele wegligging. Elke snelheidsdrempel of hobbel op de weg voel je. Wat dan niet helpt is de lage zitpositie. Als je in de Peugeot e-2008 SUV stapt, zak je nog een stuk naar beneden tot je in de stoel beland. Daarna is het even wennen als je uitstapt. De eerste paar keer gooi je onbewust je voeten tegen de deurdorpel aan.

Conclusie rijtest Peugeot e-2008

Deze Peugeot e-2008 SUV is al sinds 2020 te krijgen bij de dealers, na zijn introductie in 2019. Vandaag de dag is deze elektrische leeuw nog altijd een toegevoegde waarde aan de elektrische automarkt. Een ‘SUV’ die jou overal naartoe krijgt en tijdens de rit veel rust geeft. De Franse zijn geslaagd in hun opdracht.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Peugeot e-2008

Vermogen:
136 pk
Topsnelheid:
150 km/h
0 - 100 km/u:
8.5 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 14.9 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 20.6 kWh

Actieradius

46.3 kWh.:
Zomer   310 km
Winter   225 km
Redactie EV Update

Redactie EV Update

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie