Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Mercedes EQA  krachtige elektrische SUV met premium comfort

Review Mercedes EQA krachtige elektrische SUV met premium comfort

Auteur Pepijn van Eck

Wanneer je voor meer motorvermogen kunt kiezen kan elektrisch rijden ook leuk zijn. Dat biedt de Mercedes EQA 350. Het leuke is dat je dit vermogen niet per se hoeft te gebruiken, maar ook gewoon rustig aan kunt doen. Het model leent zich prima voor een kalme rijstijl en nodigt hier ook toe uit. Het optische verschil met zijn iets minder krachtige broertje, de EQA 250, is minimaal. Je ziet alleen aan de type-aanduiding dat het hier gaat om de vermogender versie. Het praktische gebruikersgemak is in beide modellen hetzelfde. Voor de wielen is een bescheiden maat gekozen op deze testvariant, waardoor het comfort gewaarborgd blijft. Het geheel smoelt in elk geval goed, alhoewel dat natuurlijk wel een kwestie van smaak blijft. 

Hoogwaardig afgewerkt

Voor liefhebbers van een degelijke afwerking, kan de EQA een ware bron van inspiratie zijn. De materialen passen zo goed op elkaar en zijn van een kwaliteit die je maar zelden ziet. Dit is trouwens een eigenschap die we ook in andere types van het merk uit Stuttgart tegenkomen. De slogan das Beste oder nichtsis dan ook zeker van toepassing op de bouwkwaliteit. De stoelen zitten comfortabel en optioneel is de zitting van de voorstoelen te verlengen, ideaal voor hen die wat langere benen hebben. De zitpositie is snel ingesteld. Het stuur is op twee verschillende manieren te verstellen. De ergonomie is goed geregeld, je hebt snel de weg gevonden aan boord van de Benz. De ventilatie is gewoon nog met fysieke knoppen te bedienen, een verademing. 

Op pad

Aan boord vinden we een 66 kWh grote accu, die in de praktijk voor een actieradius van iets meer dan 300 kilometer zorgt. Dit is uiteraard afhankelijk van de rijstijl, reken bij een snelwegrit boven de honderd kilometer per uur op iets minder actieradius dan wij in de praktijk ervoeren, en bij een binnendoor route op meer. Het is nu eenmaal een gegeven feit dat het verbruik omlaag gaat wanneer vooral veel binnenwegen worden gereden. De nul tot honderd sprint gaat overigens zeer vlot, in 6 seconden zit je op de driedubbele cijfers. De topsnelheid is opmerkelijk genoeg begrensd op 160 kilometer per uur. Vrij laag in vergelijking met concurrentie. Onderweg gedraagt de Benz zich als een nette huisvader, comfortabel en berekenbaar. Ook wanneer het wat harder gaat, is het stuur- en weggedrag voorspelbaar. Precies wat je verwacht van een auto als deze. 

Prijs vanaf
v.a. € 66.935,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
112 kW
Aantal zitplaatsen
personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
340 liter
Rijbereik
438 - 438 km
Netto
66.5 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
80 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
1800 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Hoogwaardige afwerking
Infotainment met veel functies
Krachtig rijgedrag
Beperkte actieradius
Relatief hoge prijs
Begrensde topsnelheid

Voordelen

De afwerking is van een hoog niveau en de gebruikte materialen voelen goed aan. Je merkt dat er erg veel werk in is gestoken. Ook is het infotainmentsysteem voorzien van veel handige informatie. Door de gemiddelde EV-rijder wordt dit met veel enthousiasme ontvangen, want wanneer je een langere rit plant, wil je precies weten wanneer je moet laden. De graphics van het scherm zijn haarscherp.  

Nadelen 

Hoewel het verbruik beperkt is, geldt dit ook voor de actieradius. Gelukkig nodigt de EQA niet uit tot een sportief rijgedrag, waardoor je geneigd bent om wat zuiniger te gaan rijden. Gaandeweg leer je de auto steeds beter kennen, maar ook dan is het best wel even schrikken als je toch weer vrij vlot aan de snellader moet staan. En hoewel de tarieven inmiddels bij sommige aanbieders zijn gezakt, blijft dat even slikken.  

Conclusie rijtest Mercedes-Benz EQA

Met een prijs van zeventig (!) mille, is de EQA 350 behoorlijk prijzig. In de gereden versie zijn er dan ook tal van opties aangekruist, waardoor het beter is om de basisprijs te noemen. Oftewel, met alleen de basale opties aan boord. In dat geval spreken we over een prijs van 57 duizend euro. Een prijs die vergelijkbaar is met premium concurrentie, daarbij opmerkend dat er nog niet zoveel tegenstrevers zijn te bekennen. En dat maakt de Mercedes-Benz EQA een interessante optie. Tel daarbij het feit op dat de 350 extra vermogen toevoegt en het geheel aan kracht plust naar 292 pk, en je snapt goed dat dit model weleens beter kan scoren dan je wellicht op voorhand zou verwachten. 

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Mercedes-Benz EQA

350 4MATIC
Vermogen:
292 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
6 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 16.6 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 22.5 kWh

Actieradius

66.5 kWh.:
Zomer   400 km
Winter   295 km
Pepijn van Eck

Pepijn van Eck

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie