Maxus eTerron9 pick-up truck: full-size EV
Ondernemers die met een elektrische bedrijfsauto een aanhangwagen van 3.500 kg willen trekken, hebben maar weinig keus. Enkel de Maxus eTerron9 kan dat. Het is geen bestelauto, maar een pick-up truck. Bij elektrische bestelauto’s blijft het trekgewicht hangen op 2.500 kg.
Als je parkeerplek groot genoeg is en je hoeft niet vaak in de binnenstad te zijn, is de eTerron9 een rationele keuze: veel auto met veel opties voor een relatief lage prijs. Relatief want de eTerron9 is echt niet voor iedereen. Wij namen deze full-size 4x4 elektrische pick-up truck een week mee op pad.
Groeimarkt
Wereldwijd is de pick-upmarkt groot en nog steeds groeiend, met Noord-Amerika als koploper. Pick-ups nemen daar een aanzienlijk deel van de markt in. Vrijheid, lifestyle en gunstige belastingregels maken dat Amerikaanse fabrikanten investeren om van een werkpaard steeds meer een sierpaard te maken.
Vorig jaar werden in Amerika ruim 2 miljoen full-size en heavy-duty pick-up trucks verkocht, een stijging van 9,3% ten opzichte van 2022. Deze markt is nu net zo groot als de totale Europese bestelautomarkt. Toch blijft de elektrische pick-up achter. Van de Ford F-150 Lightning, de meest opvallende elektrische pick-up, werden slechts 24.000 exemplaren verkocht (3,2% van alle Ford F-series). Blijkbaar geven Amerikanen nog steeds de voorkeur aan brandstof.
Pick-ups in Europa?
Europeanen kijken anders naar pick-ups. Lifestyle speelt een rol, maar praktisch gebruik en werkgemak staan voorop. Strengere emissie-eisen en de focus op uitstootbeperking maken het bovendien lastig voor pick-ups om door te breken in Europa. Ondernemers met geïmporteerde Fords zijn niet de doelgroep voor elektrische pick-ups. De Amerikaanse F-150 Lightning heeft bovendien laadproblemen in Europa door incompatibele stekkersystemen.
De Maxus eTerron9 voldoet wél aan het Europese stekkersysteem, maar moet nog een nieuwe klantengroep vinden: ondernemers die elektrisch willen rijden zonder in te leveren op een trekgewicht van 3.500 kg. Daarbij is een groter budget nodig. Met een prijs van €60.000 is de eTerron9 gunstig geprijsd ten opzichte van de F-150 Lightning, maar voor €10.000 minder koop je een elektrische Transit Custom met dubbele cabine.
Twee varianten
De eTerron9 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: basis- en premium. Beide hebben een dual-motor aandrijfsysteem met 443 pk, een actieradius tot 430 km (WLTP) en een trekvermogen van 3.500 kg. De basisuitvoering (€59.950 exclusief btw) is onder meer voorzien van: elektrisch verstelbare verwarmde stoelen, automatische airconditioning en een 12,3-inch infotainmentsysteem met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Ook veiligheidsfuncties zoals een 360-graden camera en adaptieve cruisecontrol zijn standaard. De premium-uitvoering voegt onder andere luchtvering, een panoramisch zonnedak en een JBL-audiosysteem toe. Deze versie kost €3.250 meer.
Opbergen
De eTerron9 heeft voldoende opbergmogelijkheden. De laadbak kan diagonaal objecten tot 2,4 meter meenemen, met een laadvermogen van 620 kg. Een afdekhoes zou handig zijn, maar is nog niet beschikbaar. In de 'frunk' (voorste kofferbak) van 236 liter kun je extra bagage en laadkabels kwijt. Voor de bestuurder en passagiers zijn er slimme opbergvakken en bekerhouders. De laadruimte bevat bovendien een Vehicle-to-Load (V2L)-systeem met 2 gewone stopcontacten om bijvoorbeeld gereedschap op te laden
Rijden
De premium-uitvoering met luchtvering maakt rijden comfortabel, vooral op de snelweg. Dankzij de stille elektrische aandrijving en fijne stoelen kun je moeiteloos lange ritten maken. Met een 102 kWh accu haal je tijdens koude dagen nog steeds een actieradius van 350 km.
Opladen
Thuis opladen via een 11 kW lader duurt maximaal 11 uur. Snelladen langs de snelweg gaat met zelfs iets sneller dan Maxus opgeeft met 135 kW, goed voor 100 km in 10 minuten.
Bediening
De eTerron9 combineert fysieke knoppen voor veelgebruikte functies met een gebruiksvriendelijk 12,3-inch touchscreen. Irritante piepjes bij te hard rijden kun je eenvoudig uitschakelen. Apple CarPlay werkt snel, maar het automatische dempen van audio bij het gebruik van de richtingaanwijzer is storend. Hopelijk wordt dit aangepakt in een software-update.
Conclusie
De Maxus eTerron9 is een van de weinige elektrische bedrijfsauto’s waarmee je 3.500 kg kunt trekken. Met een vanafprijs van €59.950 exclusief btw en veel standaardopties is hij een interessante keuze. De premium-uitvoering is vanwege de luchtvering de meerprijs meer dan waard. Hij rijdt comfortabel, heeft een praktische actieradius en is ook geschikt voor lange ritten. Hoewel er wat verbeterpunten zijn, zoals accessoires en software, is de eTerron9 een veelzijdige pick-up die wat ons betreft een plek verdient op de Europese markt.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford