
Duurtest Peugeot e-208 GT Avantage
3 fase
265 liter
We rijden met de e-208 met (netto) 51 kWh accu / 156 pk en 410 km actieradius. Deze is goedkoper geworden en heeft dezelfde prijs als de 46 kWh accu / 136 pk variant met 363 km actieradius. Het Avantage pakket is nu gratis waardoor deze voorzien is van (gratis) Alcantara stoelbekleding, verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie. Lekker hoor! Nieuwprijs van dit alles destijds € 43.350,- inclusief het geel/groene Jaune Agueda kleurtje. Anno 2025 kun je hem al voor € 39.850,- krijgen met de optionele warmtepomp en Pack Driver Assist Plus
Duurtest: Peugeot e-208 GT Avantage
Onze Jaune Agueda (geel/groen), links op de foto, is de opvolger van Jaune Faro, rechts op de foto. De nieuwe kleur kijkt frisser, maar ik denk toch dat we liever voor de oude kleur geel zouden gaan.
Het dashboard is in 3D uitgevoerd. Eerste indruk is, gaaf. Daarna denk je, misschien is 2D misschien wel fijner kijken.
Het knipperlicht op het dashboard is prachtig uitgevoerd met een open ruimte er achter.
Op de snelweg viel één keer tijdens de duurtestperiode het scherm helemaal uit. Startte gelukkig wel zelf weer op, maar toch
Op kabelsticker van de laadkabel staat 32 ampère. Terwijl de auto maximaal 16 ampère ( op 3-fasen) aan kan. De kabel is dus te dik uitgevoerd voor de auto.
Je ziet het er niet aan af. Aan de raambedieningsknoppen althans. Maar 1x doordrukken op een knop en dan los laten en het raam gaat geheel naar beneden. Dat geldt voor elk raam in de auto. Deze functie werkt niet op de afstandsbediening in de vorm van de ontgrendelknop ingedrukt houden en alle ramen gaan 'Sesam open u'.
De functie automatisch grootlicht wordt nog te vaak onderschat.
Werking: geen tegenligger = groot licht. Wel tegenligger = geen groot licht.
Na het dagvoorzitterschap van Joeri was het even heerlijk ontspannen met de meest rechterknop op de foto, de massagestand.
Als je naar achteren rijdt, dan krijg je eerst het beeld naar achteren te zien. Kom je dichtbij je 'object' dan draait de camera naar een beeld 'van bovenaf'. Dat geeft een premium gevoel.
Officieel is de kleur van onze leeuw Jaune Agueda, maar we hebben ontdekt dat het ook Tupperware geel kan zijn.
De nagels van een leeuwenklauw zie je zowel aan de voorkant als achterkant terug. Fun fact, de eerste e-208 had één nagel i.p.v. drie in de voorbumper gekrast en in de achterlichten liepen de 'krassen' van boven naar beneden.
Door zijn gewaagde kleurstelling trekt onze 'Peug' opvallend veel insecten aan. Wij, als natuurliefhebber, hebben daar geen moeite mee. Als ze maar vertrokken zijn als ze door de wasstraat rijden.
Sinds 2013 plaatst Peugeot het kleine stuurwiel waar je niet DOORheen, maar OVERheen kijkt naar je instrumentarium, genaamd i-Cockpit. Het is even wennen, maar het geeft direct een kartachtig gevoel wat bij deze GT uitvoering past. Plaats het stuur niet te laag, anders kom je bij het instappen telkens met je benen tegen het stuurwiel.
Zelfs de huispoes geniet van de Peugeot. Haar ervaringen kon ze niet onder woorden brengen, maar ze voelt zich erg op haar gemak in het 'hol van de leeuw'.
De papieren actieradius ligt tussen de 398 en 410 km. Elke dag beginnen wij met een soortgelijke waarde. Het lijkt er op alsof ons 'Peug' weinig rekening houdt met de buitentemperatuur of eerder gemaakte kilometers.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford