Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Tesla-uitdagers? Genoeg is genoeg!

Auteur Bas van der Weerd

 - Column door Bas van der Weerd - 

De Chinese auto-industrie draait op volle toeren en lijkt wekelijks wel een nieuwe elektrische auto uit te spuwen. Neem nou de Zeekr 7X, de nieuwste telg van Geely's premium elektrische merk. Een fraaie SUV met indrukwekkende specificaties, dat is zeker. Maar moet die daarom meteen de zoveelste "Tesla-uitdager" worden genoemd? Misschien is het beter van niet. We zien deze trend steeds vaker en ook ik doe er wel eens aan mee: elke nieuwe elektrische auto die ook maar een beetje in de buurt komt van Tesla's succesvolle modellen meteen bombarderen tot "uitdager". Of het nu gaat om een sedan, een SUV of een sportauto, als hij elektrisch is, in het middensegment zit en een beetje vlot van zijn plek komt, dan moet het wel een “Tesla-killer” zijn.

Tesla's dominantie en de 'uitdager'-mentaliteit

Laten we eerlijk zijn: voorlopig is en blijft Tesla de onbetwiste koning van de elektrische auto's. Het Amerikaanse merk domineert de markt al jarenlang met de Model 3 en Model Y, en die zullen nog wel even de verkooplijsten aan blijven voeren. Ze hebben daarnaast een uitgebreid Supercharger-netwerk, een sterke merkidentiteit en een trouwe schare fans.

Dat betekent dus ook, dat niet elke nieuwe elektrische auto automatisch een bedreiging vormt voor Tesla's hegemonie. Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat media en consumenten de neiging hebben om nieuwe elektrische auto's te vergelijken met Tesla. Het is een makkelijke manier om de aandacht te trekken en de verwachtingen te wekken. Maar deze "uitdager"-mentaliteit doet geen recht aan de diversiteit van de EV-markt. Er zijn zoveel verschillende merken en modellen, elk met hun eigen unieke kenmerken en voordelen.

Door iedere nieuwe auto een uitdager te noemen, doen we ook Tesla tekort. Of je er nu fan van bent of niet, er zijn maar weinig zinnige argumenten te bedenken om dit Amerikaanse merk voortdurend “uit te dagen”. Waarom? Natuurlijk, je kunt proberen de concurrentie aan te gaan, omdat je als autofabrikant ook zoveel mogelijk auto’s wilt verkopen. Maar het woord “uitdagen” heeft toch een wat negatievere inslag. Zeker als het om de media gaat. Alsof het per se nodig is om de nummer één van zijn voetstuk te stoten.

Het kan trouwens ook andersom werken. Het "uitdager"-label kan Tesla's dominantie in de markt ook doorlopend bevestigen en versterken. Door elke nieuwe elektrische auto als een bedreiging voor Tesla te presenteren, wordt onder de lezers het idee versterkt dat Tesla de enige serieuze speler in de EV-markt is. Daarmee doe je de andere merken ook weer tekort. Wat voor zin heeft het dan?

De EV-markt is méér dan alleen Tesla

De elektrische automarkt is volwassen geworden. Nagenoeg alle merken bieden meerdere elektrische auto’s aan en er zijn zelfs volstrekt nieuwe “elektrische merken” bijgekomen. Autokopers hebben de keus uit een enorm scala aan modellen voor verschillende smaken en budgetten. Van compacte stadsauto's zoals de Fiat 500e en de Peugeot e-208 tot luxe SUV's zoals de BMW iX en de Mercedes-Benz EQS SUV, er is voor ieder wat wils. En laten we de vele andere merken niet vergeten, zoals Hyundai met zijn Ioniq 5, Kia met de EV6 en EV9, Ford met de Mustang Mach-E en Polestar met zijn strakke design. Daarnaast staat er een hele reeks kleine, betaalbare modellen op stapel.

Elk van deze auto's heeft zijn eigen unieke karakter en kwaliteiten. De Kia EV6 bijvoorbeeld, met zijn futuristische design en indrukwekkende actieradius, is een echte blikvanger. De Hyundai Ioniq 5 daarentegen, die als zustermerk van Kia een geheel eigen, retro-futuristische look heeft. En de Ford Mustang Mach-E, met zijn krachtige prestaties en iconische Mustang-styling, spreekt een heel andere doelgroep aan.

En zelfs als er gebruik wordt gemaakt van een en hetzelfde platform, zijn er nog behoorlijk verschillen mogelijk. Kijk maar eens naar de Volkswagen ID.5, de Cupra Tavascan en de Ford Capri. Alle drie elektrische SUV-coupés en gebouwd op het MEB-platform, maar toch duidelijk verschillend. Geen klonen, al zijn er wel degelijk de nodige overeenkomsten, maar ook genoeg verschillen om ze als afzonderlijke modellen te beschouwen.

Daarom moeten we niet vergeten dat we auto's te beoordelen op hun eigen merites, in plaats van ze alleen maar te vergelijken met een marktleider als Tesla. Natuurlijk, Tesla heeft de lat hoog gelegd op het gebied van prestaties, actieradius en technologie. Maar dat betekent niet dat andere merken niet in staat zijn om geweldige elektrische auto's te bouwen die aan de specifieke behoeften en wensen van verschillende kopers voldoen. Maar waarom zouden we iedere auto - tenzij het om een vergelijkend onderzoek gaat – meteen naast de grootste concurrent in zijn segment moeten zetten? Natuurlijk, die bepaalt min of meer hoe hoog de lat ligt. Maar wie zegt dat die lat wel op de goede hoogte ligt?

Waarom het “uitdager”-label zelfs schadelijk kan zijn

Daarom kan het constant labelen van nieuwe elektrische auto's als "Tesla-uitdagers" zelfs schadelijk zijn voor de ontwikkeling van de EV-markt. Het creëert ten eerste onrealistische verwachtingen bij consumenten. Als een auto wordt gepresenteerd als een "Tesla-killer", verwachten mensen dat hij op alle fronten beter is dan Tesla. Als de auto dan niet aan die verwachtingen voldoet, kan dat leiden tot teleurstelling.

Maar het "uitdager"-label leidt ook heel makkelijk de aandacht af van de unieke kwaliteiten van andere merken. In plaats van te focussen op wat een auto bijzonder maakt, wordt de aandacht gevestigd op de vergelijking met Tesla. Dit is jammer, want er zijn zoveel andere elektrische auto's die de aandacht verdienen vanwege hun eigen unieke eigenschappen en innovaties.

Ik kom weer even terug op de Zeekr 7X. Die kan wat betreft het segment een concurrent van de Tesla Model Y zijn. Het zijn beide elektrische SUV’s en in ongeveer dezelfde prijsklasse. Maar als je ze naast elkaar zet, dan ziet ook iemand die helemaal niets van auto’s weet dat het twee geheel verschillende auto’s zijn. Hoezo een “uitdager” als het een geheel andere auto is, die er volstrekt anders uitziet?

Objectieve beoordeling

In plaats van elke nieuwe elektrische auto af te meten aan de Tesla-meetlat, laten we ze beoordelen op hun eigen merites. Laten we kijken naar wat ze uniek maakt, wat ze te bieden hebben en voor welke doelgroep ze geschikt zijn. Weer even terugkomend op de Zeekr 7X, die bijvoorbeeld een interessante optie kan voor gezinnen die op zoek zijn naar een ruime en krachtige elektrische SUV, met een eigenzinnige stijl en een aantrekkelijk prijskaartje. Dat is toch veel interessanter dan hem simpelweg af te doen als een "Tesla-uitdager"? En moeten we dan altijd de specificaties naast elkaar leggen en constateren dat de ene EV tien pk meer heeft en dat de andere twintig kilometer minder ver op een volle accu rijdt, maar wel weer sneller opgeladen kan worden? Is dat werkelijk het belangrijkste?

Dus: weg met het “Tesla-uitdager” label

Tesla zal voorlopig nog wel het populairste merk blijven als het om EV’s gaat. Daar verandert niemand iets aan. Maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor andere merken en modellen. Sterker nog, de diversiteit van de EV-markt is juist een goede zaak. Het zorgt voor gezonde concurrentie, waardoor fabrikanten worden gestimuleerd om te innoveren en betere elektrische auto's te bouwen. En natuurlijk zullen we naar de specificaties van de marktleiders kijken. Maar laten we hopen dat ze er niet te veel naar kijken want dat komt de creativiteit meestal niet ten goede. En uiteindelijk profiteren wij, de consumenten, er het meest van als fabrikanten niet te veel naar elkaar kijken maar vooral kijken hoe ze hun eigen creativiteit en kennis ten volle kunnen benutten.

Dus, laten we lekker afstappen van het "Tesla-uitdager" label en elektrische auto’s gewoon op hun eigen merites beoordelen. Laten we kijken naar wat ze uniek maakt, wat ze te bieden hebben en voor welke doelgroep ze geschikt zijn. Daarnaast is het natuurlijk helemaal prima als we ook vergelijkende onderzoeken en artikelen doen. Ook die kunnen de autokopers helpen om een weloverwogen keuze te maken. Want het gaat uiteindelijk maar om één ding: dat autokopers een auto vinden die het beste bij hen past, of dat nu een Tesla is of een ander merk.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie