Vernieuwde Audi e-tron GT: Subtiele wijzigingen maar vooral véél meer power
Audi heeft zijn elektrische vlaggenschip, de e-tron GT, een subtiele facelift gegeven en de line-up uitgebreid met een nieuwe topversie. De vernieuwde S e-tron GT en RS e-tron GT bieden meer vermogen, een verbeterd rijbereik en diverse subtiele visuele updates, terwijl de nieuwe RS e-tron GT performance zelfs de titel van krachtigste Audi ooit opeist. Met de update van de e-tron GT, die in technisch opzicht een zustermodel van de bekende Porsche Taycan is, wil Audi zijn positie in het segment van elektrische sportwagens (of eigenlijk: sportsedans) versterken.
Amper veranderingen aan exterieur
De grootste veranderingen aan de vernieuwde e-tron GT-modellen zijn subtiel, maar doeltreffend. De voorbumper heeft een nieuw ontwerp gekregen terwijl de Matrix LED-koplampen voortaan standaard op alle uitvoeringen zijn. Daarnaast zijn er nieuwe designs voor de velgen beschikbaar, waarbij er keus is uit 20 en 21 inch. Voor wie op zoek is naar een nog sportievere look is er het RS-designpakket, dat onder andere een specifieke voorbumper, sideskirts en diffuser omvat.
Meer power – veel meer zelfs - onder de motorkap
Onderhuids zijn de veranderingen aanzienlijker. De vernieuwde e-tron GT-familie bestaat uit drie uitvoeringen met elk een eigen karakter:
- Audi e-tron S e-tron GT: Met een hoger vermogen van 500 kW (679 pk) is dit de instapper van de reeks, maar zeker geen stakker. Hij sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 245 km/u.
- Audi e-tron RS e-tron GT: De volgende stap is de RS e-tron GT met een vermogen van 630 kW (856 pk). Deze krachtpatser doet de sprint naar 100 km/u in slechts 2,8 seconden.
- Audi e-tron RS e-tron GT performance: Alsof dat nog niet genoeg is, is er de RS e-tron GT performance. Met een verbluffend vermogen van 680 kW (925 pk) is dit de krachtigste productieauto die Audi ooit heeft gebouwd. De acceleratie is ronduit explosief: 0 naar 100 km/u in een duizelingwekkende 2,5 seconden.
Al deze modellen beschikken over een koppel van 830 Nm, wat zorgt voor een indrukwekkende acceleratie en trekkracht in elke situatie. Onderstaand de S, RS en RS Performance. Zoals je ziet zijn de visuele verschillen tussen de drie varianten amper te zien.
Actieradius en laadtijd
De accucapaciteit van 93,4 kWh (bruto) is ongewijzigd gebleven, maar dankzij verbeterde efficiëntie is de actieradius van de S e-tron GT gestegen tot 565 tot 609 kilometer (WLTP). De RS e-tron GT komt tot 527 tot 598 kilometer ver en de RS e-tron GT performance haalt 532 tot 592 kilometer. Dat is uiteraard afhankelijk van de configuratie. Snelladen is mogelijk met een vermogen tot maar liefst 320 kW, waardoor de accu in ongeveer 23 minuten kan worden opgeladen van 5% tot 80%.
High-tech interieur met duurzame materialen
Het interieur van de e-tron GT-modellen is luxueus en high-tech. De digitale cockpit met gebogen displays en het MMI-infotainmentsysteem bieden een intuïtieve bediening van alle functies. Audi benadrukt ook de duurzaamheid van de e-tron GT, met het gebruik van gerecyclede materialen in het interieur en een CO2-neutrale productie in de Böllinger Höfe fabriek.
Beschikbaarheid en prijzen: nog niet bekend
De vernieuwde Audi e-tron GT-modellen zijn nu nog niet te bestellen. De prijzen zijn nog niet officieel bekendgemaakt, maar zullen naar verwachting iets hoger liggen dan die van de huidige modellen. Meer informatie over de exacte prijzen en de beschikbaarheid van de Audi e-tron GT-modellen zal in de aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekend worden gemaakt.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford