Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Registraties nieuwe personenauto’s groeien in juli, maar elektrische auto’s blijven achter

Registraties nieuwe personenauto’s groeien in juli, maar elektrische auto’s blijven achter

Auteur Joeri van Dam

Na maanden van afname laat de Nederlandse automarkt in juli 2025 weer een groei zien. In totaal werden er 28.986 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een stijging van 9,0 procent ten opzichte van juli 2024. Toch geldt die groei niet voor alle aandrijflijnen: vooral het aantal volledig elektrische auto's (BEV's) blijft achter, zo blijkt uit cijfers van RDC, geanalyseerd door Aumacon, de RAI Vereniging en Joeri van Dam.

BEV-groei vlakt verder af

De groei van het totaal aantal registraties lijkt op het eerste gezicht positief, maar bij nadere beschouwing blijkt dat vooral benzine- en hybrideauto’s profiteren van de toegenomen vraag. Het aandeel volledig elektrische auto’s (BEV’s) blijft steken rond de 24 procent, net als in juni – terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog duidelijk hoger lag. Volgens Joeri van Dam is “de rek eruit” bij veel BEV-modellen, mede door onzekerheid over subsidieregelingen en de restwaardes van elektrische auto's. 

Kia blijft marktleider, Volkswagen klimt

Kia voert nog altijd de merkentop aan met 3.649 registraties in juli, gevolgd door Volkswagen (2.522) en Toyota (2.391). De Zuid-Koreaanse fabrikant weet ook in het elektrische segment terrein vast te houden, onder meer dankzij de EV6 en Niro EV.
Volkswagen boekte deze maand een opmerkelijke stijging van 23,3% ten opzichte van vorig jaar, vooral dankzij de ID.4 en ID.3.

Dalers: Tesla en Nissan onder druk

Opvallend is de terugval van Tesla. Met slechts 443 registraties in juli verliest het merk fors terrein ten opzichte van vorige maand (–58%) en vergeleken met juli 2024 zelfs bijna de helft van zijn volume. Over het gehele jaar tot en met juli daalde Tesla's marktaandeel met bijna 50% ten opzichte van 2024, van 6,6% naar 3,5%.

Ook Nissan en Fiat laten sterke dalingen zien: respectievelijk –20% en –58% ten opzichte van vorig jaar. Deze merken lijken moeite te hebben met het vergrijzende modelaanbod en beperkte EV-line-up.

Positieve uitschieters: Cupra, BYD en Zeekr

Aan de andere kant zijn er ook winnaars. Cupra verdubbelde zijn volume en groeide met 119,5% ten opzichte van vorig jaar, mede dankzij de succesvolle Born. BYD – nog altijd een relatieve nieuwkomer op de markt – groeide met ruim 36% en lijkt zich definitief te vestigen in het Nederlandse EV-landschap. Ook Zeekr en Polestar boekten flinke winst, met groeipercentages van respectievelijk 52% en 29%.

Top 10 bestverkochte EV-modellen – juli 2025 (Nederland)

#ModelAantal registratiesMerk
1Volkswagen ID.4553Volkswagen
2Volvo EX30424Volvo
3Peugeot e-208293Peugeot
4BMW iX1252BMW
5Tesla Model Y237Tesla
6Kia EV6212Kia
7Cupra Born205Cupra
8Renault Megane E-Tech198Renault
9Hyundai Kona Electric195Hyundai
10BYD Atto 3186BYD

Prognose 2025: lichte plus

Cumulatief komt de markt in de eerste zeven maanden van 2025 uit op 211.432 registraties – dat is 3,9% minder dan in dezelfde periode in 2024. Toch blijft de jaarprognose van Aumacon gematigd positief, met een verwachte eindstand van 385.000 nieuwe auto’s voor 2025, een stijging van 0,9% ten opzichte van vorig jaar (Bron: RAI Vereniging, Aumacon CarMonitor).

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie