
Peugeot E-3008 en E-5008 nu ook met All-Wheel Drive
Vierwielaandrijving als nieuwe troef van Peugeot
Met de komst van de Peugeot E-3008 en E-5008 325 Dual Motor kiest het Frase merk voor een iets andere koers op het gebied van elektrificatie. Niet alleen vanwege het systeemvermogen van 325 pk, maar vooral door de toevoeging van vierwielaandrijving en een breder inzetbaar rijgedrag.
Waar veel C-segment SUV’s genoegen nemen met een enkele elektromotor op de vooras, kiest Peugeot nu voor een dubbele configuratie. Deze uitbreiding krijgt het merk niet alleen meer grip op de weg, maar ook op een bredere doelgroep.
Techniek onder de loep: dubbele elektromotor en rijmodi
De nieuwe aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren: 213 pk op de vooras, 112 pk op de achteras. Samen goed voor 325 pk en 509 Nm. Daarmee halen de E-3008 en E-5008 prestaties die tot nu toe het domein waren van de sportievere cross-overs. De 0-100 km/u gaat in 6,0 seconden (E-3008) of 6,5 seconden (E-5008).
Belangrijker nog zijn de vier rijmodi: Eco, Normal, Sport en 4WD. In Eco en Normal rijdt de auto grotendeels op de voorste motor; in Sport en 4WD zijn beide motoren actief. Vooral in bergachtig gebied of bij winters weer biedt dat een duidelijk voordeel. Dat hebben we deze week uitgebreid kunnen testen, zoals je volgende week in ons testverslag kunt lezen.
Comfort, grip én rijplezier, het gaat niet alleen om de cijfers
Vierwielaandrijving alleen maakt nog geen goede auto. Daarom stemde Peugeot het onderstel, de veren, de demping en de stuurinrichting specifiek van de E-3008 en E-5008 af op deze AWD-uitvoering. Het resultaat moet volgens het merk leiden tot meer dynamiek én meer vertrouwen, met name bij wisselende grip.
In combinatie met de laag geplaatste accu en directe vermogensopbouw levert dat een EV op die uitermate prettig te rijden is – in het geval van de E-5008 zelfs met zeven inzittenden aan boord.

Voor wie zijn deze AWD-uitvoeringen van de Peugeot E-3008 en E-5008 bedoeld?
Peugeot mikt op twee soorten kopers. Enerzijds wie z’n SUV ook inzet op wintersport, een caravan trekt, regelmatig een karrenpad op zijn weg vindt of vaak in heuvelachtig terrein rijdt. Anderzijds de automobilist die gewoon méér zoekt in z’n EV: betere prestaties, meer stabiliteit en hogere trekkracht. En die AWD maakt de E-5008 tot een van de weinig volledig elektrische zevenzitters met AWD én een bagageruimte tot 2.178 liter.
En de concurrentie dan?
De prijzen starten bij € 56.515 (E-3008) en € 59.515 (E-5008). Daarmee vallen ze net onder de AWD-varianten van de Kia EV6 (€ 57.995) en BMW iX1 (€ 59.456). Tesla blijft goedkoper, maar biedt minder zitplaatsen en een andere gebruiksfilosofie.
In de Launch Edition zijn onder meer standaard:
- 20” lichtmetalen velgen
- Alcantara interieur met massagefunctie
- Panoramisch dak en gelamineerde zijruiten
- 360° camera en Drive Assist Plus
- i-Connect Advanced infotainment (Focal Hi-Fi in de E-3008)
Op weg naar een breder aanbod
De uitbreiding met de AWD-uitvoeringen is een logisch vervolg op de groei van Peugeot’s elektrische aanbod. In 2024 groeide het merk sterk onder particuliere kopers in Europa. Met deze uitvoering mikt het op gezinnen en veelrijders die geen zin hebben in compromissen – niet qua comfort, niet qua rijgedrag, niet qua uitrusting. Wie iets minder te besteden heeft kan overigens rustig uitwijken naar de normale uitvoeringen van de Peugeot E-3008 en E-5008. Deze voldoen absoluut meer dan voldoende voor Nederlandse omstandigheden en zijn een stuk goedkoper.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford