Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Opel Crossland wordt opgevolgd door elektrische Frontera

Auteur Bas van der Weerd
26 januari 2024

Na een afwezigheid van ongeveer twintig jaar komt de Opel Frontera weer terug op de markt. Dat heeft Stellantis eerder deze week bevestigd. Nadat de Frontera ooit werd opgevolgd door de Antara, en die op zijn beurt weer door de Crossland, komt nu de naam Frontera weer terug. Inderdaad, als opvolger van de Crossland. De oorspronkelijke Frontera was een sportieve, stoere en hoekige SUV maar de nieuwe, elektrische Opel Frontera wordt een SUV cross-over. En waar de vroegere Frontera op technologie van het Japanse Isuzu was gebaseerd, zal de technologie van het nieuwe model waarschijnlijk voor een groot deel overeenkomen met die van de in voorbereiding zijnde Citroën ë-C3 Aircross.

De nieuwe elektrische Opel Frontera

In ieder geval staat Opel met de herintroductie van de Frontera op het punt om een gloednieuwe pagina in zijn geschiedenisboek te schrijven. Het nieuwe model, dat later dit jaar zal worden onthuld, belooft een frisse en robuuste interpretatie van Opels designfilosofie. Uiteraard zullen het Opels nieuwe 'Blitz'-embleem en ‘Vizor’ duidelijk herkenbaar zijn op de nieuwe Frontera.

Specificaties “in lijn met andere Stellantis-modellen”?

Zoals gezegd krijgt de nieuwe Opel Frontera een elektrische aandrijflijn die aardig gelijkwaardig zal zijn aan die van de Citroën ë-C3 Aircross. En daar weten we nog nagenoeg niets vanaf. Het is sowieso best wel verrassend dat Opel plotsklaps de komst van deze Frontera aankondigt.

teaser van de elektrische Opel Frontera

Nu kunnen we natuurlijk even kijken naar de specificaties van de gewone ë-C3, die net in de showroom staat maar die is een behoorlijk maatje kleiner en vooral lager dan de Aircross, en daar is bovendien behoorlijk bezuinigd om het heel betaalbaar te houden. Deze zogenaamde 'Smart Car' architectuur heeft een 43 of 83 kW motor en een 29 of to 44 kWh accu. Die 83 kW motor kan prima kloppen, maar we mogen hopen dat Stellantis bij de Frontera (en C3 Aircross) toch een iets grotere accu zal aanbieden. In India wordt al de Citroën C3 Aircross overigens al verkocht waarvan schijnbaar de versie wordt afgeleid die straks in Europa zal worden aangeboden. Maar helaas, die Indische Aircross wordt alleen met verbrandingsmotoren aangeboden. Laten we er daarom voorlopig maar van uitgaan dat de Frontera qua specificaties ongeveer de lijn van bijvoorbeeld de Opel Mokka Electric en Peugeot e-2008 zal volgen.

Misschien ook als 7-zitter?

Maar wat betreft de afmetingen geeft de Indische versie van de C3 Aircross wel een heel aardige indicatie. Welnu, die is 4,32 meter lang, 1,80 m breed en 1,67 meter hoog, terwijl de wielbasis 2,67 meter bedraagt. Ook interessant om te weten is dat die in India ook als 7-zitter wordt aangeboden. Het valt alleen te betwijfelen of dat ook voor een elektrische versie het geval zal zijn. We kunnen ons voorstellen dat er geen voetenruimte voor de derde zitrij beschikbaar is, omdat daar de accu zit. En ook de maximale massa zou wel eens een dingetje kunnen zijn. Maar wie weet komen Citroën en/of Opel toch met zo’n verrassing op de proppen. Voorlopig kunnen we niets anders doen dan afwachten tot er meer informatie vrij wordt gegeven.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie