Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Ook de Volkswagen Transporter T7 zoemt straks de elektrische toekomst in

Auteur Bas van der Weerd
30 mei 2024

De Volkswagen Transporter, liefkozend "Bulli" genoemd de liefhebbers, is al decennia een vertrouwd gezicht. Niet alleen op de wegen, maar wereldwijd. Van hippies die ermee naar festivals trokken tot hardwerkende vaklui die erop vertrouwen voor hun dagelijkse klus, een bekendere bestelauto dan de Transporter is er bijna niet. 

Deze iconische bus maakt zich nu op voor een nieuw tijdperk: dat van de elektrificatie. En dat niet alleen, want de nieuwe Transporter wordt ook minder ‘Volkswagen’ dan ooit. De Duitse autofabrikant werkt namelijk samen met Ford, wat onder meer betekent dat de Transporter T7 voor een groot deel gebaseerd is op de Ford Transit Custom. Dat zal even wennen worden.

Eerste volledige elektrische Volkswagen Transporter

Het mag geen verrassing heten dat Volkswagen heeft namelijk aangekondigd dat de nieuwste telg in de Transporter-familie, de T7, ook volledig elektrisch zal gaan rijden. Inderdaad, de Bulli zoemt straks fluisterstil over de wegen, zonder een druppel benzine of diesel te verbruiken. Maar wie per se wil, kan hem ook met een verbrandingsmotor bestellen. En voor wie niet kan kiezen komt hij er ook als plug-in hybride.

Samenwerking met Ford

Nu hoor ik je denken: "Elektrisch? Dat is toch die ID. Buzz?" Klopt, maar de elektrische T7 is een heel ander verhaal. Waar de ID. Buzz op een speciaal elektrisch platform staat, namelijk het MEB-platform van Volkswagen, deelt de T7 zijn basis met de Ford Transit Custom. Een slimme zet van Volkswagen, want zo kunnen ze profiteren van de expertise van Ford op het gebied van bedrijfswagens. Dat zou kunnen betekenen dat de nieuwe T7 wat minder ‘Volkswagen’ is. Maar wees gerust, de T7 krijgt wel degelijk een eigen gezicht, met duidelijke designinvloeden van de ID. Buzz. Denk aan die vriendelijke koplampen en dat kenmerkende Volkswagen-DNA.

Er zal van de T7-generatie ook een personenbusje komen, dat waarschijnlijk weer Caravelle gaat heten. Daardoor zal de nieuwe generatie van de Caravelle zich voor het eerst duidelijk onderscheiden zijn van de Multivan. Dit omdat de Multivan voorlopig niet het Ford-VW platform zal gebruiken maar op Volkswagen’s eigen MQB evo-platform staat.

Wat we (nog) niet weten

Over de technische details van de elektrische T7 houdt Volkswagen nog even de kaken stijf op elkaar. We weten dus nog niet hoe groot de accu zal zijn, wat het rijbereik is en hoeveel pk's de elektromotor gaat leveren. Maar als we naar de ID. Buzz en de Ford E-Transit Custom kijken, kunnen we wel wat educated guesses maken. Verwacht in ieder geval verschillende accupakketten en vermogensopties, zodat er voor elke klus een geschikte T7 is.

Nederlandse markt en concurrentie

De elektrische T7 komt op een interessant moment. De Nederlandse markt voor elektrische bedrijfswagens is volop in ontwikkeling, met steeds meer bedrijven die de overstap maken naar emissievrij vervoer. Dat heeft uiteraard ook te maken met de aangekondigde zero emission zones in de Nederlandse steden.

Elektrisch of niet, alleen al vanwege zijn naamsbekendheid en imago zal de Volkswagen T7 ongetwijfeld een van de belangrijke spelers in de markt blijven. Maar de concurrentie zit niet stil. Denk daarbij niet alleen aan de Ford E-Transit Custom, waarmee het platform wordt gedeeld. Ook de Mercedes eVito, de elektrische bestelauto’s uit de stal van Stellantis en natuurlijk ook Chinese merken als Maxus en BYD roeren zich in deze markt. Het wordt dus interessant om te zien hoe de T7 zich gaat positioneren.

Vooruitblik naar september

In september 2024 worden alle geheimen van de T7 onthuld. Dan weten we eindelijk hoe hij er precies uit gaat zien, wat de specificaties zijn en natuurlijk ook wat hij gaat kosten. Tot die tijd kunnen we alleen maar speculeren en ons verheugen op de komst van deze elektrische Bulli.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie