Stellantis geeft zijn bedrijfswagens een opfrisbeurt en upgrade
Stellantis onthulde gisteren op de Commercial Vehicle Ambition Day een reeks vernieuwde en geëlektrificeerde bedrijfswagens in diverse formaten, van de merken Citroën, Fiat, Opel, Peugeot, Opel en Vauxhall. Het gaat om maar liefst twaalf modellen, als we rekening houden met de overlap tussen de modellen van Opel en Vauxhall (zoals Opel in het Verenigd Koninkrijk heet). Ze maken deel uit van het "Pro-One" offensief, zoals men de bedrijfswagenactiviteiten van Stellantis sinds vorige week noemt.
Zes merken
Stellantis heeft zes merken bedrijfswagens in het programma en een netwerk van 20.000 dealers wereldwijd. Ieder merk heeft zijn eigen regionale sterke punten. Zo is Fiat sterk vertegenwoordigd in Italië terwijl Opel het heel goed doet in Duitsland. Vauxhall is uiteraard hét merk voor het Vk terwijl Peugeot en Citroën in Frankrijk voet aan de grond hebben. Over omzetten gesproken: in de VS verkoopt Dodge evenveel eenheden maakt als alle andere merken in Europa bij elkaar. En dan is er ook Ram nog. Overigens bieden Dodge en Ram in de VS niet alleen bestelwagens maar ook pick-ups aan.
Stellantis wil wereldmarktleider worden
Op dit moment zijn de lichte bedrijfsvoertuigen goed voor een derde van de omzet van Stellantis. In 2030 moet het aantal verkochte bedrijfswagens – vergeleken met 2021 – verdubbeld zijn.
Jean-Philippe Imparato, de topman van Stellantis, heeft namelijk het ambitieuze doel gesteld om wereldmarktleider te worden in 2027. Dat voornemen was ook overduidelijk onderdeel van de plannen die men tijdens de Commercial Vehicles Ambition Day presenteerde op de Fiat testlocatie in Balocco.
Die verdubbeling van de omzet moet gelijk opgaan met een snelle elektrificatie. Hoewel de plannen met betrekking tot de omzet heel ambitieus zijn, is men qua elektrificatie vrij behoudend. Zo moet zo bij Stellantis in 2030 slechts 40 procent van het voertuigengamma geëlektrificeerd zijn. Al is het natuurlijk wel zo dat er wereldwijd nog genoeg markten zijn waar men qua elektrificatie wat achter loopt. Imparato verwacht overigens dat klanten zo worden overtuigd door de tweede generatie BEV-modellen die nu worden gelanceerd, dat de diesel alleen al daardoor tegen 2030 en uiterlijk 2035 als "self-expiring" kan worden beschouwd.
Zero emissie voorop, maar ook diesel wordt nog niet vergeten
Xavier Peugeot, Vice President van de Business Unit Commercial Vehicles, zegt ook dat "Zero emissie" duidelijk centraal staat in de ambities van de zes merken van Stellantis. Men zal de dieselmotoren overigens nog steeds blijven doorontwikkelen. De grote, op de Ducato gebaseerde bestelwagens krijgen bijvoorbeeld een complete update van de 2,2-liter Alfa dieselmotor. Deze krijgt nu tweetraps uitlaatgaszuivering, is geschikt voor de Euro6E-norm. Deze bestelwagens zijn volgens Luca Marengo, VP Head of Product bij Stellantis Pro One, dankzij een verbeterde en aerodynamica en een geoptimaliseerde fijnafstemming van de verbranding maar liefst negen tot vijftien procent zuiniger.
Tweede generatie elektrische bedrijfswagens
Bij de personenwagens is Stellantis momenteel druk bezig met de introductie van de tweede generatie elektrische aandrijvingen. Dit gaat ook bij de bedrijfswagens gebeuren. Bij de compacte bestelwagens leidt dit tot een actieradius van maximaal 330 kilometer. De vernieuwde middelgrote bestelwagens krijgen vooral een visuele update. De niet bijster efficiënte EMR3 aandrijflijn van Vitesco blijft namelijk gehandhaafd, evenals de bekende accupakketten van 50 of 75 kWh. De actieradius bedraagt dus nog steeds maximaal zo’n 350 kilometer.
Nieuwe aandrijflijn en accu voor de grote bestelwagens
De verbeteringen bij de grote bestelwagens zijn interessanter. Deze krijgen een accupakket van maar liefst 110 kWh, goed voor een actieradius tot wel 420 kilometer. Dat 110 kWh accupakket kan aan de snellader dankzij de laadsnelheid van maximaal 150 kW in minder dan een half uur worden opgeladen van 15 tot 80 procent. Opladen van 0 tot 80 procent gaat in minder dan een uur. Helaas zit de laadpoort nog wat onpraktisch op de plaats van de vulopening. Wat betreft het snelladen van de kleinere en middelgrote bestelwagens: deze hebben een laadsnelheid van maximaal 100 kW.
De grote bestelwagens krijgen een 150 kW synchroonmotor op de vooras, die een koppel van 410 Nm levert. Het regenereren gaat in vier stappen, die je met een stuurwielpaddle kunt instellen. Een goed idee want hierdoor kun je het grootste deel van de tijd zonder de fysieke remmen toe. Ze hebben helaas geen één-pedaalbediening.
Het is duidelijk dat Stellantis nu vooral inzet op de grotere bestelwagens. Het de bedoeling dat de auto zich kan meten met Ford E-Transit, die momenteel de beste prestaties in dit segment levert. Marengo vertelde ook dat men - ondanks de grotere accu – ook qua prijs met de E-Transit wil concurreren. De nieuwe elektrische bestelwagen moet tot 15.000 euro goedkoper worden dan zijn – ook veel te dure - voorganger.
De grotere elektrische bestelwagens kunnen voortaan ook met een trekhaak worden geleverd, en hebben dan een trekvermogen tot 2,4 ton.
Gewicht blijft wel een puntje
Het fysieke laadvermogen van deze grote bestelwagens wordt door het gewicht van die grote accu wel fors gereduceerd. Van de 1.300 kilo blijft er slechts 700 over. Dat wil zeggen: met een MTM van 3.500 kilo. Klanten kunnen ook kiezen voor een MTM van 4.250 kilo, waarvoor onder bepaalde voorwaarden een (nu nog tijdelijke) ontheffing voor rijbewijs B geldt.
Waterstof
In 2024 wordt ook een update verwacht voor de compacte bestelwagen op waterstof, evenals een brandstofcelversie van de grotere bestelwagenmodellen zoals de Ducato, Jumper, Boxer en Movano. Deze zouden dankzij het eigen Mid-Power-System een bereik van 500 kilometer moeten hebben met een 7-kilo waterstoftank onder de vloer.
Het gewicht van dit systeem is vergelijkbaar met de nieuwe BEV-versie met een 110 kWh accu. De brandstofcelversie zou in slechts vijf minuten kunnen tanken, wat een voordeel kan zijn voor gebruikers voor wie tanktijd cruciaal is, mits er natuurlijk toegang is tot een waterstoftankstation en groene waterstof tegen een redelijke prijs beschikbaar is.
Bestuurder staat centraal
Stellantis legt de focus in hun vernieuwde serie bestelwagens op de bestuurder. De voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde interfaces voor verhoogde productiviteit en veiligheid, aanpasbare instrumentenclusters en centrale displays. Een "Dynamic Surround Vision"-systeem met buitencamera's biedt een uitgebreid zicht rondom het voertuig. Draadloze connectiviteit biedt real-time vlootbeheer en maakt kostenbesparende diensten mogelijk zoals preventief onderhoud en eco-drive coaching. "Over-the-air" updates zorgen voor continue verbetering.
De compacte bestelwagens hebben een nieuw smartphone-station, terwijl grotere modellen zijn uitgerust met Level 2-oplossingen voor rij-assistentie en volledige LED-koplampen. Ook is een enorme vooruitgang ten opzichte van de nogal "geïmproviseerde" eerste generatie van de infotainment- en veiligheidsvoorzieningen. Deze doen nu echt recht aan de moderne aandrijving, waaronder het standaard digitale instrumenten- en infotainmentscherm, de elektrische parkeerrem en keyless start zonder contactsleutel.
ePTO
Verder brengt een "400V e-Power Take Off" (ePTO), die in het volledige gamma elektrische bedrijfsvoertuigen wordt toegepast, de mogelijkheid om de energie van het accupakket te gebruiken voor de energievoorziening voor bijvoorbeeld een koel- of camperopbouw. Deze ePTO heeft een capaciteit van maximaal 5 kW.
Qinomic ombouwoplossing voor oudere diesels
Als klanten niet de middelen hebt voor een nieuwe elektrische bestelwagen: Stellantis wil hen behulpzaam zijn via hun eigen onderneming Qinomic, waar ze een betaalbare retrofit willen aanbieden voor oudere dieselbusjes, die dan weliswaar met een vrij kleine accu worden uitgerust.
Digitale diensten moeten omzetverlies service & aftersales compenseren
De elektrificatie van het bedrijfswagenprogramma van Stellantis zal naar verwachting leiden tot een 30 tot 50 procent lagere omzet in aftersales en service. Dit omdat elektrische voertuigen nu eenmaal minder onderhoud vergen. Het bedrijf ziet dit echter ook als een klantvoordeel dat de total cost of ownership verlaagt en e-mobiliteit winstgevend kan maken.
Om het omzetverlies te compenseren, richt Stellantis zich ook op nieuwe zakelijke kansen zoals gebruikte voertuigen, bestelwagenabonnementen en digitale diensten. Deze zullen naar verwachting vijf miljard euro aan extra omzet genereren.
Leiderspositie versterken
Xavier Peugeot, Senior Vice President van de Commercial Vehicles Division bij Stellantis: "Deze tweede generatie zero-emissie bestelwagens voldoet aan de verwachtingen van onze klanten en biedt een verhoogde autonomie van de volledig elektrische modellen, een bijkomend brandstofcelaanbod, 18 ADAS-systemen, uitgebreide connectiviteitsoplossingen en innovaties zoals de 'Electric Power Take Off'. Het zal onze huidige leiderspositie in volledig elektrische bestelwagens en in alle bestelwagensegmenten verder versterken."
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford