Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nieuwe Hyundai KONA Electric (2023) blauwdruk voor een elektrische auto

Auteur Joeri van Dam
13 september 2023

De Hyundai KONA was één van de eerste mainstream betaalbare elektrische auto’s. In 2017 kwam hij op de markt als gewone brandstof en hybride versie. Een jaar later volgde de succesvolle volledig elektrische versie. Zonder beter te weten werd hij eerst geleverd met een 1-fase omvormer, waarmee je dus je 64 kWh accu met 3,7 kW thuis, bij een 3-fasen 11 kW lader, kon opladen of bij een openbare laadpaal. Voor die tijd geen probleem, men wist niet beter. Tegenwoordig is een 3-fasen 11 kW omvormer de standaard, en bij de KONA ook al gedurende lange tijd. Na dat er in 2021 een exterieur en interieur facelift kwam, die in Nederland begin 2022 ten tonele verscheen, is het nu eind 2023 tijd voor een compleet nieuwe versie. Niet enkel strak getrokken bumpers of een ander interieur, hij krijgt ook een ander onderstel.

Naast groter ook gladder

Hij is letterlijk gegroeid, met 2,5 cm breder en 2 cm hoger waarbij de 6 cm langere wielbasis goed nieuws moet betekenen voor het interieur. De 1e generatie Hyundai KONA had letterlijk een dichte grille ten opzichte van de brandstofversies, een modernere en gladdere neus kwam bij de 2e generatie. Deze nieuwste generatie heeft een echte Hyundai-neus gekregen waarbij een ledstrip van links naar rechts de neus siert. De koplampen zelf zijn links en rechts in de uitersten van de bumper verwerkt. De laadaansluiting in de neus is gebleven. In mijn ogen één van de handigste plekken. Of de laadpaal nu links of rechts geplaatst is, je komt er gemakkelijk bij. Opvallend is wel dat de IONIQ 5 en 6 hun laadkleppen rechtsachter hebben.

Verder valt op dat Hyundai in hun persdocumentatie minder foto’s van de achterkant heeft geplaatst, terwijl deze er ook keurig uit ziet. Althans, de rode ledstrip die van links naar rechts over de achterklep gedrapeerd is. De achterlichtunits, vallen net als de koplampunits een beetje uit de toon. Het zijn driehoekjes waar lampen in verwerkt zijn. Liever waren deze ook wat cleaner en minder opvallend. Volgens mij is de voor- en achterkant dan meer één geheel. Achter de achterlichten ook nog een opmerkelijke groei, die van het aantal liters. De bagageruimte slikt nu 460 liter, wat eerst 322 liter was. De bestuurder en diens passagier hebben véél bewegingsvrijheid. De achterpassagiers hebben nu meer ruimte voor de benen/voeten, maar dan mocht dan ook wel.


Actieradius new KONA Electric gegroeid

De accupakketten zijn net als de auto iets gegroeid, van 39 kWh naar 48,4 kWh en van 64 kWh naar 65,8 kWh. Hiermee is de actieradius toegenomen van 305 naar 377 km voor het kleinste accupakket. Het grootste accupakket zorgt nu voor een range van 514 km in plaats van 484 km, wat overigens allemaal WLTP waardes zijn. Kies je voor de kleinere accu, dan krijg je ook iets minder vermogen, 156 pk. De grotere accu is gekoppeld aan de bekende 204 pk sterke elektromotor die ook in de vorige KONA Electric zat. De wijze waarop het vermogen afgegeven wordt is minder heftig dan eerst. Voorheen spinden de voorwielen snel bij het accelereren in bochten bij nat wegdek. Alhoewel we tijdens onze rijtest geen nat wegdek hadden, was duidelijk dat het vermogen gelijkmatiger afgegeven wordt aan de voorwielen. Die sterke duw in de rug bij voluit accelereren is jammer genoeg ook minder.

Hoe rijdt de Hyundai’s nieuwe EV?

Hier kunnen we kort over zijn. Dat is namelijk goed. Niet spannend, maar gewoon netjes. Een echte guldenmiddenweg wat betreft comfort en sportiviteit. Het zware accupakket tussen de voor- en achterwielen zorgt in bochten voor neerwaartse druk. Bij grote putdeksel geen geklapper van de vering dat deze het even niet aan kan, maar helemaal gladstrijken is het ook niet.

Sterke punten

De goede specificaties van de huidige KONA zijn behouden. Iets meer kWh in de accu zorgt voor een grotere actieradius, ondanks zijn toegenomen grootte. Een extra lampje bij de laadpoort zorgt minder gefriemel met de laadstekker in het donker. En de, niet-standaard op elke uitvoering aanwezige handenwarmer, warmteblok achter laadklep, zorgt dat je tot -30 graden nog moet kunnen inpluggen.

Het rijgedrag spreekt een grote doelgroep aan, niet die van specifiek sportieve of overdreven comfortabele rijders, maar daar doelt hij ook niet op met zijn uiterlijk.

Qua interieur is het grote gebogen scherm een aanwinst voor het interieur. Het Hyundai logo op het stuurwiel is verdwenen, maar de bagageruimte is met ruim 100 liter wel toegenomen. Iets wat hij goed kon gebruiken.

Zwakke punten

Zijn snellaadsnelheid van 100 kW is verre van denderend. Door zijn grote actieradius kun je er wel mee op vakantie, maar ben je niet als eerste weg bij de snellader. Zijn grotere broer, de IONIQ 5 en 6 hebben een 800V boordsysteem waardoor ze met ruim 200 kW kunnen snelladen. De KONA doet het nog met 400V. Mijn stelregel is dat de snellaadsnelheid minimaal 2 x de accugrootte moet zijn. Dus 2 x 64 = 128 kW. Maak er 130 kW DC laadsnelheid van en je hoort mij er niet over. Gemiddeld ben je dan namelijk een half uur kwijt voor 20 tot 80% SoC (State of Charge = hoe vol de accu is).

De grote koplamp en achterlichtunits springen, persoonlijk, uit de toon. De dunne ledstrips zijn fraai, waardoor die lampunits in negatieve zin opvallen.

De hoofdruimte achterin is goed. De beenruimte netjes. De toegenomen wielbasis is vooral ten goede gekomen aan de bagageruimte.

Piepjes zijn ook deze nieuwe auto niet vreemd. In de toekomst zullen meer auto’s dit meekrijgen vanwege aangescherpte EuroNCAP wensen. Deze KONA sorteert daar al op voor, maar irritant is het wel dat je bij 51 km/u in de bebouwde kom al een paar piepjes hoort. Dat geldt ook voor als je wat langer het knopje op de middenconsole of scherm zoekt en dus niet meer vooruit kijkt. “Let je wel weer op de weg”, wil men de KONA dan zeggen.

Conclusie rijtest Hyundai KONA Electric

De Hyundai KONA Electric heeft het in zich om wederom vele Nederlanders voor zich te winnen. Goede basis-ingrediënten die met een voldoende beoordeeld worden. Echt grote zwakke punten zijn er niet, evenmin is hij erg uitgesproken. Het is gewoon een nette en goede elektrische auto waarmee Hyundai een blauwdruk afgeeft waaraan een elektrische auto zou moeten voldoen. Alleen de volgende keer graag iets sneller kunnen snelladen aub.

Fotografie: Joeri van Dam, Samsung Galaxy S23 Ultra

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie