Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Komt Volvo’s eerste elektrische sedan volgend jaar al?

Komt Volvo’s eerste elektrische sedan volgend jaar al?

Auteur Bas van der Weerd

Elektrische sedans lijken een hot item te worden in de premium en luxe segmenten. Ook Volvo, waar alle aandacht naar de lancering van de EX30 en EX90 uit lijkt te gaan, heeft plannen voor een elektrische sedan. In hetzelfde formaat en segment als de hierboven afgebeelde S90. Het is dus niet meer dan logisch dat hij ES90 gaat heten, net zoals de EX90 de elektrische variant van de X90 is. 

Al eerder aangekondigd

Dat er een elektrische sedan van Volvo aan zit te komen, vertelde Jim Rowan, Global CEO van Volvo Car, afgelopen najaar al. Maar in de internationale media wordt nu gemeld dat de Zweedse autofabrikant nu al op het punt staat om zijn eerste volledig elektrische sedan te lanceren. De eerste exemplaren zouden zelfs al zijn geproduceerd. Dat is dan hoogstwaarschijnlijk de pre-productie, niettemin is dit een interessante ontwikkeling.

Dit weten we van de Volvo ES90

Uiteraard kunnen we dit nieuwe model beschouwen als een elektrische opvolger van de bestaande S90 maar de ambities van Volvo gaan verder dan dat. De S90, die sinds 2016 in productie is, wordt vooral gezien als een luxe sedan voor mensen die per se een Volvo willen. De Volvo ES90 moet een serieuze concurrent worden voor de elektrische sedans van Tesla, BMW, Mercedes-Benz en natuurlijk ook de Chinese premium merken, zoals de NIO ET9.

Volvo Scalable Product Architecture

Het hart van de ES90 is het SPA2-platform, voluit Volvo Scalable Product Architecture, dat speciaal is ontworpen voor elektrische voertuigen. Dit platform wordt ook gebruikt voor de EX90 SUV (en toekomstige Volvo EV's, en voor de Polestar 4). Daarom kunnen we ook een beetje gissen naar de specificaties.

De ES90 komt naar verwachting in twee aandrijfvarianten, beide met twee motoren en vierwielaandrijving. Het basismodel, de 'Twin Motor', beschikt over een vermogen van 402 pk en heeft een koppel van 770 Nm. Daarnaast is er een krachtigere variant, de 'Twin Motor Performance', die een systeemvermogen van 496 pk heeft. De energievoorziening bestaat uit een 111 kWh accupakket. Dit stelt de 'Twin Motor' versie in staat een bereik van ongeveer 600 kilometer te realiseren, terwijl de 'Twin Motor Performance' een iets kleiner bereik van circa 590 kilometer zal hebben.

Interieur à la EX90?

De Volvo ES90 heeft waarschijnlijk een lengte van 4999 mm terwijl de breedte 1945 mm is, met een hoogte van 1547 mm. De wielbasis van 3100 mm wijst op een ruim en comfortabel interieur. Hoewel er nog geen officiële afbeeldingen van de ES90 zijn vrijgegeven, suggereren verschillende AI-gegenereerde renderings een strak en futuristisch ontwerp. Dat geldt ook voor het interieur van de EX90 en het interieurdesign van de ES90 zal er ongetwijfeld niet veel van verschillen. Als er een automerk op dat gebied consistent is, dan is het Volvo wel.

Ook typisch Volvo is het feit dat de ES90 zal uitblinken op het gebied van veiligheid, met systemen zoals Pilot Assist, City Safety en het Blind Spot Information System. En natuurlijk is de Volvo ES90 ook uitgerust met een groot touchscreen infotainmentsysteem dat Android Automotive OS ondersteunt.

Productie mogelijk komend voorjaar al van start?

De definitieve serieproductie van de Volvo ES90 zou in mei 2024 van start moeten gaan. Als dat inderdaad het geval is, dan mogen we verwachten dat de lancering in 2024 in plaats van het eerdergenoemde 2025 plaats zal vinden. De productie van de ES90 zal overigens niet in Zweden plaats vinden, maar in een nabij Shanghai gelegen fabriek van Volvo's moederbedrijf Geely. Inderdaad, het begrip “Zweedse degelijkheid” begint steeds meer een andere dimensie te krijgen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie