Het nieuwe MMA-platform van de Mercedes CLA is opmerkelijk zuinig
Het nieuwste wapenfeit van Mercedes-Benz laat zien dat het Duitse merk onverminderd hoge ogen wil blijven gooien, zowel met volledig elektrische auto’s als hybrides. Het MMA-platform, voluit de Mercedes Modular Architecture, vormt de basis voor een reeks compacte elektrische auto's die niet alleen heel efficiënt zijn, maar ook behoorlijk snel kunnen laden. De eerste auto die van dit platform gebruik maakt zal de nieuwe Mercedes-Benz CLA zijn. En die belooft heel wat. Denk aan een actieradius van meer dan 750 kilometer dankzij een heel laag verbruik, én laadsnelheden tot wel 320 kW. Daarmee ‘tank’ je in tien minuten genoeg stroom voor 300 kilometer rijplezier.
Met de efficiëntie van de VISION EQXX
De elektrische aandrijflijn van de nieuwe CLA, die Mercedes-Benz nu nog EDU 2.0 noemt, is rechtstreeks geïnspireerd op de technologie van de VISION EQXX, die extreem zuinige concept car. De CLA krijgt een compacte maar krachtige elektromotor van 200 kW, die zijn energie naar de wielen overbrengt door middel van een tweeversnellingsbak. Niet helemaal uniek, de Porsche Taycan heeft dat ook, maar wel bijzonder.
Verder maakt men ook gebruik van een siliciumcarbide (SiC) omvormer. Dat klinkt misschien technisch, maar het komt er gewoon op neer dat er bij het omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom zo min mogelijk energie verloren gaat. Ook Kia heeft voor omvormers van dit materiaal gekozen, voor zowel de nieuwe Kia EV3 als de vernieuwde Kia EV6.
Een warmtepomp is standaard in alle configuraties van het MMA-platform, en ook dit draagt bij aan een optimale efficiëntie. Wie nog meer power en tractie wil, kan voor de vierwielaangedreven 4MATIC-versie kiezen, dan is de vooras voorzien van een elektromotor van 80 kW. Die versie heeft ook een DCU (Disconnect Unit) die de motor op de vooras zo nodig volledig ontkoppelt.
Voor de CLA-versie met achterwielaandrijving geeft Mercedes een WLTP-verbruik van 12 kWh per 100 kilometer op, en dat is inderdaad opmerkelijk laag voor een auto in dit segment.
Snelladen met 800 volt
De 800-volt architectuur van het MMA-platform is uiteraard de bepalende factor voor die hoge laadsnelheden. Daarmee kan de CLA aan een DC-snellader in no-time zijn accu opladen tot 80% van de capaciteit (SoC).
Kopers kunnen die accu trouwens in twee capaciteiten kiezen: een premium-versie met 85 kWh capaciteit en siliciumoxide in de anode voor extra energiedichtheid, of een basis-accu van 58 kWh met een lithium-ijzerfosfaat (LFP) kathode die wat goedkoper is maar ook bekend staat om zijn lange levensduur. Welke je ook kiest, veiligheid staat voorop: de accu's zijn volledig geïntegreerd in de carrosserie en bestand tegen een flinke crash.
Hybride kan ook
Hoewel elektrisch rijden centraal staat en het MMA-platform eigenlijk een ‘dedicated EV-platform’ is, is het ook flexibel genoeg om ook hybride aandrijflijnen te ondersteunen. Dat vergt de nodige aanpassingen aan het platform, maar het is wel mogelijk.
Dit is trouwens best wel bijzonder, want normaal gesproken zien we dat bestaande platformen voor verbrandingsmotoren en hybride aandrijvingen juist voor volledige elektrische aandrijflijnen geschikt worden gemaakt. Dat is nu dus precies andersom. E
n zo komt het dat er ook een Mercedes CLA – met dit nieuwe platform - met een viercilinder benzinemotor en een 48-volt mild-hybride systeem komt. Die elektromotor levert tot 20 kW extra power, en ondersteunt de verbrandingsmotor precies op de momenten dat die een lager rendement heeft. Daarnaast claimt Mercedes dat die benzinemotor extreem zuinig is, zuiniger dan een diesel. Daarmee rijd je weliswaar nog niet volledig emissievrij, maar het is in ieder geval een aardige stap in de goede richting.
De toekomst van Mercedes-Benz is nog niet alleen elektrisch
Het MMA-platform laat zien dat Mercedes-Benz zich nog niet helemaal op een volledig elektrische toekomst durft te richten. Natuurlijk ziet de Duitse autobouwer wel in dat we in de toekomst uiteindelijk bijna allemaal elektrisch zullen rijden, maar voorziet voorlopig dat men qua aandrijftechnologie nog wel de nodige flexibiliteit moet behouden. Zoals gezegd is het best wel bijzonder dat dit nieuwe EV-platform over 800-volt technologie beschikt, iets wat we tot nu toe alleen bij 'dedicated' EV-platformen zien, maar ook geschikt kan worden gemaakt voor hybride aandrijflijnen.
De nieuwe CLA (EDU 2.0) moet het begin zijn van een volgende generatie (deels en volledig) elektrische modellen van het Duitse merk, en het kan niet anders of we kunnen in de komende jaren nog veel meer moois uit Stuttgart tegemoetzien.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford