Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Gaan we dit jaar wereldwijd naar de 50 miljoen elektrische auto's?

Auteur Bas van der Weerd

De wereldwijde markt voor elektrische voertuigen (EV's) heeft in 2023 een ongekende groei doorgemaakt. Eind vorig jaar zoefden er maar liefst 42 miljoen stekkerauto's over de aardbol, een indrukwekkende stijging van 50% ten opzichte van 2022, zo blijkt uit cijfers van het Duitse onderzoeksinstituut ZSW. Dit roept natuurlijk de vraag op: kan die spectaculaire groei dit jaar worden doorgezet, zodat we in 2024 de magische grens van 50 miljoen EV’s overschrijden? Dat zou toch reden voor een mooi feestje zijn, ook al is die 50 miljoen maar zo'n 3 procent van het totale wereldwijde wagenpark.

Vorig jaar was voor de EV-liefhebbers een jaar om in te lijsten

Laten we eerst eens terugkijken op het succesjaar 2023. De wereldwijde verkoop van elektrische auto's schoot als een raket omhoog, met China als absolute koploper. Volgens de analyse van het Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg reden daar eind 2023 al meer dan 21 miljoen EV's rond. Ook Europa deed goede zaken met 11 miljoen elektrische auto's op de weg. Deze groei werd aangewakkerd door een combinatie van factoren: overheden die elektrisch rijden stimuleren met subsidies en strengere emissie-eisen, de steeds betere technologie en actieradius van EV's, en natuurlijk het groeiende milieubewustzijn van consumenten.

analyse van het Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg

Op weg naar de 50 miljoen?

De grote vraag is nu: kunnen we in 2024 de magische grens van 50 miljoen elektrische auto's doorbreken? Als we de groeitrend van 2023 doortrekken, lijkt dat best wel haalbaar. Maar de EV-markt is complex en er zijn ook factoren die de groei kunnen afremmen. Denk aan de aanhoudende chiptekorten die de productie van nieuwe auto's belemmeren, de stijgende prijzen van grondstoffen zoals lithium, en de geopolitieke spanningen die de wereldwijde economie onder druk zetten. Niet voor niets zijn er hier en daar signalen dat de EV-verkoop een klein beetje een pas op de plaats maakt.

Toch zijn er ook genoeg redenen om optimistisch te blijven. Er komen steeds meer nieuwe en aantrekkelijke (en betaalbare!) elektrische modellen op de markt, de laadinfrastructuur wordt steeds verder uitgebreid en de prijzen van accu's dalen ook gestaag. Bovendien wordt elektrisch rijden steeds meer mainstream en is het niet langer alleen iets voor techneuten en early adopters.

analyse van het Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg

China is nog steeds de EV-motor van de wereld

De Chinese EV-markt is de grootste ter wereld en speelt daarom een belangrijke rol in de wereldwijde groei. De Chinese overheid heeft ambitieuze doelen gesteld voor de elektrificatie van het wagenpark en stimuleert de verkoop van elektrische auto's met subsidies en andere maatregelen. Chinese autofabrikanten zoals BYD en Geely zijn inmiddels belangrijke spelers op de wereldmarkt en zetten de gevestigde orde onder druk met hun innovatieve modellen en scherpe prijzen. Dat valt niet overal in goede aarde, zodat er nu hier en daar importheffingen zijn ingevoerd.

Een inhaalrace met uitdagingen

Ook in Europa zien we een sterke groei van de EV-markt, al zijn er grote verschillen tussen landen. Noorwegen is al jaren koploper met een marktaandeel van elektrische auto's van bijna 80% en Nederland is een goede tweede, terwijl in andere landen zoals Frankrijk het aandeel EV’s nog relatief laag is. De Europese Unie heeft strenge emissienormen ingevoerd om de verkoop van EV's te stimuleren en investeert ook fors in de uitbreiding van de laadinfrastructuur. Toch zijn er nog uitdagingen, zoals de hoge aanschafprijs van veel elektrische modellen en de afhankelijkheid van accu-import uit Azië.

De toekomst van elektrisch rijden is evengoed veelbelovend

Ondanks de vele uitdagingen ziet de toekomst van elektrisch rijden er veelbelovend uit. Enerzijds door de komst van nieuwe technologieën, zoals solid-state accu’s. Deze beloven een nog grotere actieradius en kortere laadtijden. Maar wie weet moeten we het meer in de kleine dingen zien. De recente aanwas van betaalbare elektrische auto’s zal de markt namelijk ook een aardige boost geven.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie