Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nederland is ‘EV-land’ nummer twee volgens Ayvens Mobility Guide 2024

Auteur Bas van der Weerd

Nederland staat bekend als voorloper op het gebied van elektrisch rijden, met een overvloed aan laadpalen, een groeiend aantal elektrische auto's op de weg en een overheid die elektrisch rijden stimuleert. Maar is Nederland echt het walhalla voor EV-rijders? Volgens de Ayvens Mobility Guide 2024, een ranglijst die de ontwikkeling van elektrische mobiliteit in verschillende landen vergelijkt, is er nog ruimte voor verbetering.

Nederland is runner-up

In de Ayvens Mobility Guide 2024 neemt Nederland een eervolle tweede plaats in, net achter koploper Noorwegen. Hoewel dit een mooie prestatie is, laat het ook zien dat er nog uitdagingen zijn. Nederland scoort hoog op het gebied van laadinfrastructuur, overheidsbeleid en de adoptie van elektrische auto's, maar er zijn twee belangrijke struikelblokken: de hoge aanschafprijs van EV's en de beperkte beschikbaarheid van sommige modellen.

Laadpalen in overvloed, maar de portemonnee knaagt

Rijden in een elektrische auto is in Nederland een fluitje van een cent dankzij de uitgebreide laadinfrastructuur. Overal waar je kijkt zie je laadpalen, of het nu bij snelwegstations, winkelcentra of gewoon op straat is. En met een overheid die elektrisch rijden stimuleert door middel van subsidies, belastingvoordelen en andere incentives, lijkt het de ideale plek om de overstap naar elektrisch te maken.

Toch is er een keerzijde aan deze medaille: de hoge aanschafprijs van elektrische auto's. Hoewel de prijzen de laatste jaren langzaam zijn gedaald, zijn EV's nog steeds aanzienlijk duurder dan hun benzine- of diesel-tegenhangers. Dit kan een drempel vormen voor veel potentiële kopers, vooral in een tijd waarin de inflatie hoog is en de portemonnee van menig Nederlander steeds dunner wordt.

Elektrische auto’s blijven vaak nog droomauto’s

Naast de hoge prijzen is er nog een ander probleem: de beperkte beschikbaarheid van sommige elektrische modellen. Door de wereldwijde chiptekorten en logistieke problemen zijn bepaalde modellen lastig te verkrijgen, wat leidt tot lange wachtlijsten en frustratie bij potentiële kopers.

Noorwegen als hét voorbeeld

Noorwegen, de onbetwiste koploper in de ranglijst, laat zien hoe het anders kan. Dankzij een nog gunstiger overheidsbeleid, zoals vrijstelling van btw en invoerrechten op elektrische auto's, zijn EV's in Noorwegen veel betaalbaarder dan in Nederland. Bovendien liggen de lonen in Noorwegen ook een stuk hoger. Daarnaast is de keuze in elektrische modellen in Noorwegen nog steeds groter dan bij ons, waardoor consumenten makkelijker een auto kunnen vinden die past bij hun wensen en budget.

Nederland is op de goede weg, maar mét een kanttekening

Hoewel Nederland nog niet het absolute EV-walhalla is, is er geen twijfel dat we op de goede weg zijn. De overheid blijft investeren in laadinfrastructuur en stimuleringsmaatregelen, en de adoptie van elektrische auto's neemt gestaag toe. Maar om de koppositie van Noorwegen over te nemen, zijn er nog wel wat hordes te nemen.

Het verlagen van de aanschafprijs van EV's en het vergroten van de beschikbaarheid van modellen zijn cruciale stappen om elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk te maken. Door te leren van Noorwegen en te blijven innoveren, kan Nederland zijn positie als leider in elektrische mobiliteit verder versterken.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie