Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Ford Explorer rolt van de band in Keulen

Auteur Bas van der Weerd
04 juni 2024

Een mijlpaal voor het Amerikaanse automerk, dat met de start van de productie van de nieuwe elektrische Ford Explorer in Keulen een belangrijke stap zet in zijn Europese elektrificatiestrategie. De Ford Explorer is de eerste elektrische auto van het Amerikaanse merk die volledig in Europa wordt geproduceerd. Vanwege wat veranderingen in de regelgeving heeft Ford de productie van de Explorer een tijdje uit moeten stellen, maar nu is het dus eindelijk zo ver. 

Interessante concurrentiestrijd op komst

Omdat de Ford Explorer wordt gebouwd op het MEB-platform van concurrent Volkswagen, komt er nu dus een elektrische SUV op de markt die een heel erg directe concurrent voor de VW ID.4 is. En omdat de verkoopcijfers van de ID.4 niet echt tot tevredenheid stemmen, wordt dit misschien een interessant verhaal. Gaat de Explorer ‘er op en erover’, of wakkert de concurrentiestrijd de verkopen juist aan? De tijd zal het leren. Omdat de eerste leveringen van de Ford Explorer pas voor september zijn gepland, zullen we sowieso nog ven geduld moeten hebben voordat de strijd losbarst.

Drie varianten, van RWD tot AWD

De Ford Explorer zal beschikbaar zijn in drie varianten, elk met een eigen karakter en actieradius. De Standard Range RWD heeft een 125 kW/ 170 pk sterke elektromotor op de achteras, een 52 kWh accupakket en een actieradius van 380 km (WLTP). Deze variant zal pas begin volgend jaar geleverd worden en kan, voorzien we kunnen zien, nu ook nog niet besteld worden. De Extended Range RWD, waarvan de leveringen in september moeten beginnen, biedt met 210 kW / 286pk meer vermogen en bereikt met een 77 kWh accupakket een actieradius van 602 km (WLTP). Voor wie vierwielaandrijving wenst, is er de Extended Range AWD. Ook van deze variant beginnen de leveringen in september. De Ford Explorer Extended Range AWD beschikt over een systeemvermogen van 250 kW / 340 pk en een 79 kWh accupakket, waarmee hij een actieradius van 516 km (WLTP) haalt.

Afhankelijk van de gekozen variant kan de Ford Explorer snelladen met een maximale snelheid van 130 tot 185 kW DC, waarmee de accu doorgaans in 25 minuten van 10% tot 80% kan worden opgeladen. Thuis en openbaar laden kan met 11 kW AC.

Veel ruimte en bekende technologie in een stoer jasje

Met een lengte van 4,47 meter is de Ford Explorer een redelijk compacte SUV met een stoere uitstraling. De robuuste lijnen en hoge bodemvrijheid geven hem een avontuurlijke look, terwijl de moderne led-verlichting en aerodynamische details de elektrische aandrijving benadrukken. Binnenin biedt de Explorer ruimte voor vijf personen en een bagageruimte van 450 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.400 liter door de achterbank neer te klappen.

Het interieur is niet alleen ruim, maar ook redelijk hightech. Wie goed kijkt ziet wel de nodige overeenkomsten met de VW ID.4. Het middelpunt van het dashboard is het 15-inch SYNC Move touchscreen, dat niet alleen groot is, maar ook kantelbaar zodat je de ideale kijkhoek kunt instellen. Het systeem biedt toegang tot navigatie, entertainment, connectiviteit en voertuiginstellingen. Achter het scherm bevindt zich een verborgen opbergruimte. Daarnaast is de Explorer uiteraard standaard uitgerust met een scala aan rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en parkeerhulp.

Behoorlijk scherpe prijs

Ford heeft de Explorer scherp geprijsd voor de Nederlandse markt. De Standard Range RWD is verkrijgbaar vanaf €41.450, terwijl de Extended Range RWD €45.950 kost. Die laatste kan nog nét in aanmerking komen voor de SEPP-subsidie. De prijs van de Extended Range AWD begint bij € 53.950. Voor een ‘Premium’-uitvoering moet je zo’n € 4.000 extra betalen. Met deze prijzen concurreert de Explorer direct met andere elektrische SUV's zoals de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV, Hyundai IONIQ 5 en Kia EV6.

Ford’s elektrische toekomst

De productie van de Explorer in Keulen is weliswaar niet de eerste (dat is de Ford Mustang Mach-E) maar wel een heel belangrijke stap in de elektrificatiestrategie van Ford. Het merk heeft de ambitie om tegen 2030 alleen nog maar elektrische auto's te verkopen in Europa. De samenwerking met Volkswagen zodat Ford gebruik kan maken van het MEB-platform zorgt ervoor dat de Amerikaanse autofabrikant Ford relatief snel en efficiënt nieuwe elektrische modellen kan ontwikkelen en produceren.

Door de investering van 2 miljard dollar in de Ford-fabriek in Keulen, omgedoopt tot het ‘Cologne Electric Vehicle Center’ moet dit een toonbeeld van duurzaamheid en innovatie worden. Hier zal Ford naar verwachting een jaarlijkse productiecapaciteit van 250.000 elektrische voertuigen bereiken, die grotendeels voor de Europese markt zijn bedoeld. Naast de Explorer staan er nog meer elektrische Fords op stapel, zoals de elektrische Puma. Ook is er sprake van een aantal kleine, goedkope elektrische modellen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie