Ford Explorer en Capri krijgen handige frunk
Nog meer gemak in luttele minuten
De volledig elektrische Ford Explorer en Capri worden een stukje praktischer. De Amerikaanse autofabrikant introduceert een optionele frunk – een opbergruimte in de neus van de auto – die net dat beetje meer flexibiliteit en gemak in het dagelijks gebruik kan bieden. Interessant is ook dat de installatie een fluitje van een cent schijnt te zijn.
De optionele frunk is vanaf nu bij de Ford-dealers verkrijgbaar, goed voor 16 liter extra opbergruimte in de neus van de auto. Handig voor EV-rijders die hun dagelijkse spullen zoals de laadkabel georganiseerd willen opbergen. De montage van deze accessoire is eenvoudig en snel te realiseren.
Wat is een frunk precies?
De term ‘frunk’ is een samentrekking van ‘front’ en ‘trunk’, oftewel voorkant en kofferbak. Het is in feite een extra bagageruimte aan de voorzijde van de auto. Door het ontbreken van een motorblok bij elektrische voertuigen ontstaat hier ruimte die anders onbenut zou blijven. Verschillende fabrikanten bieden al langer dergelijke oplossingen, die doorgaans af-fabriek zijn. Ford voegt zich bij dit rijtje, maar doet dit door hem optioneel via de dealers aan te bieden, en ook als officieel ‘aftermarket’ product.
Waar gebruik je die frunk voor voor?
De toepassingen van een frunk zijn divers. Denk aan het gescheiden opbergen van de laadkabel, zodat deze niet in de reguliere kofferbak rondslingert tussen de boodschappen of andere bagage. Ook een bandenreparatieset, een gevarendriehoek of bijvoorbeeld ruitenwisservloeistof vinden hier een handige plek. Stefan Geels, aftersales directeur Ford Nederland, verwoordt het als volgt: “De Explorer en Capri bieden al een royale opbergruimte in het interieur, met bijvoorbeeld de MegaConsole. Toch was de wens van klanten om een frunk duidelijk, voor bijvoorbeeld het opbergen van spullen die je weinig gebruikt of de laadkabel.”
Ook niet standaard bij Volkswagen
De Ford Explorer en Capri zijn op het MEB-platform van Volkswagen zijn gebaseerd. De elektrische Volkswagens die daar ook op worden gebouwd – de gehele ID-serie dus – hebben ook geen frunk. Daarvoor zijn via diverse leveranciers ook al frunks verkrijgbaar, die je achteraf in kunt bouwen. Maar niet als optie bij de dealer, althans niet iets wat officieel gecommuniceerd wordt. Hiermee neemt Ford dus een (hele) kleine voorsprong op VW’s ID-modellen.

Eenvoudige montage, direct gemak
Wat deze frunk van Ford wellicht extra aantrekkelijk maakt, is de beloofde eenvoud van de installatie. “Binnen één minuut gemonteerd, zonder gereedschap, dankzij het gebruiksvriendelijke bevestigingssysteem,” aldus het persbericht van Ford. Dit lage instapniveau kan een drempel wegnemen voor potentiële kopers die niet zitten te wachten op ingewikkelde montageprocedures, en gedoe met garantie.
Prijs en beschikbaarheid
De komst van de frunk voor de Explorer en Capri is een logische ontwikkeling. De focus bij EV’s ligt niet alleen op de actieradius en laadsnelheid, maar ook op het dagelijks gebruiksgemak. Een frunk draagt hier op een simpele maar effectieve manier aan bij. Het is zeker geen revolutionaire innovatie, maar die 16 liter zijn wel een praktische toevoeging die het leven van de EV-rijder net iets aangenamer kan maken.
De Ford frunk voor de elektrische Explorer en Capri is nu te bestellen via het Ford-dealernetwerk en kost 150 euro inclusief btw. Het kan bijna niet anders of dit wordt net zo’n ‘onderhandelingsding’ als de ‘gratis mattenset’.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford