
Ford Explorer nu te bestellen tegen verrassend scherpe prijs
De Amerikaanse autofabrikant heeft onlangs nieuwe Ford Explorer onthuld, een volledig elektrische SUV met een actieradius tot ruim 600 kilometer. Daarvan is nu, met enige vertraging, de verkoop gestart. De elektrische Ford Explorer, niet te verwarren met de grotere gelijknamige SUV die in Amerika wordt aangeboden, zal over ongeveer een half jaar in productie gaan. De Explorer is een welkome aanvulling op Ford’s momenteel nog heel beperkte aanbod van elektrische voertuigen. De komst van deze elektrische Explorer markeert ook een belangrijk moment. Het laat zien hoe een iconisch model van de ene wereldmarkt kan worden meegenomen naar een andere markt, wordt aangepast aan die markt en daar ook nog eens als een van de elektrische speerpunten op de markt wordt gezet.
Een nieuwe ‘Europese’ generatie Ford Explorer
De Ford Explorer is al decennialang een bekend model. Alleen niet in Europa - tenzij je veel Amerikaanse politieseries kijkt – maar in Amerika. De auto heeft altijd een avontuurlijke uitstraling gehad, en is populair onder mensen die op zoek zijn naar een ruime en krachtige SUV. Die Amerikaanse Explorer is veel te groot voor de Europese markt maar Ford vond het kennelijk een gezonde uitdaging om in Europa een kleinere, volledig elektrische Explorer aan te bieden. De ‘Europese’ elektrische Ford Explorer heeft in enige mate nog steeds zijn kenmerkende design en voegt daar moderne elementen en geavanceerde technologie aan toe, en is uiteraard verregaand op de Europese markt afgestemd.
Krachtige prestaties en ruime actieradius
Op dit moment zijn alleen de specificaties van de Extented Range versie van de elektrische Ford Explorer bekend. Hiervan is er weer een RWD en een AWD variant. De RWD heeft een 77 kWh accupakket, dat een maximale DC-laadsnelheid van 135 kW heeft. De AWD heeft een 79 kWh accupakket met een maximale laadsnelheid van 185 kW. Dit is in beide gevallen het piekvermogen en dat laat meteen dat dit slechts een indicatie is, de complete laadcurve is veel belangrijker. De 79 kWh accu kan in 26 minuten worden opgeladen van 10 naar 80% terwijl het met de 77 kWh accu (met een veel lagere max. laadsnelheid) maar 2 minuten langer duurt.
De actieradius verschilt veel sterker. De RWD versie heeft een WLTP-actieradius van 602 kilometer, de krachtigere AWD is minder efficiënt en haalt daardoor 532 tot 566 kilometer, afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant (en dus ook andere velgen).
Het motorvermogen van de RWD bedraagt 210 kW / 286 pk, waarmee de auto in circa 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Wie de AWD kiest beschikt uiteraard over vierwielaandrijving en een vermogen van 250 kW / 340 pk. Beide versies hebben een topsnelheid van 180 kilometer terwijl de RWD in 6,4 seconden naar de 100 km/u sprint. De AWD is uiteraard wat rapper en doet daar slechts 5,3 seconden over.
Gebouwd voor avontuur
De Ford Explorer is gebouwd op het MEB-platform van Volkswagen. Dit platform wordt ook gebruikt voor andere populaire elektrische auto's, zoals de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq iV. Het MEB-platform is modulair, wat betekent dat het kan worden aangepast aan verschillende soorten auto's, waaronder SUV's zoals de Ford Explorer. Het MEB-platform staat erom bekend veel ruimte en een behoorlijk goede efficiëntie te bieden, wat bijdraagt aan het praktische bruikbaarheid van deze nieuwe elektrische Explorer.
Focus op comfort en technologie
Het interieur van de Ford Explorer is ruim en gericht op comfort voor de bestuurder en overige inzittenden. Goed om te weten is dat het weliswaar is afgeleid van het interieur van de VW ID.4 maar dat Ford daar wel zijn eigen visie op los heeft gelaten. Zo zien we ook hier opvallend weinig fysieke bedieningselementen maar lijkt het menu van het touchscreen een stukje gebruiksvriendelijker.
De Explorer is standaard uitgerust met een digitale cockpit met een 12,3-inch touchscreen, LED-koplampen en een head-up display. Optioneel is de Explorer leverbaar met een indrukwekkend panoramisch dak, 20-inch lichtmetalen velgen, en een Bang & Olufsen audiosysteem. Op het gebied van veiligheid en rij-assistentie is de nieuwe Explorer klaar voor de toekomst. Diverse functies als adaptieve cruise control, lane departure warning en noodremassistentie zijn standaard aanwezig.
Scherpe prijs en concurrerende markt
De Ford Explorer heeft in de Extended Range versie een opvallend scherpe vanafprijs van €45.950. Dit plaatst de auto in een interessant segment van de Europese markt voor elektrische SUV's. Bovendien komt deze variant hoogstwaarschijnlijk ook in aanmerking voor de SEPP-subsidie. Dat zal zeker ook het geval zijn met de Standard Range, die vanaf € 41.450,- verkrijgbaar zal zijn maar waarvan de accucapaciteit nog niet bekend is. We kunnen wel een gokje wagen: 58 kWh.
De Ford Explorer zal zich moeten meten met populaire modellen als de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq iV en de Hyundai IONIQ 5. Deze auto's bieden vergelijkbare specificaties en features, wat betekent dat de Explorer zich zal moeten onderscheiden op het gebied van zijn praktische ruimte, herkenbare design en het rijke uitrustingsniveau. En ook met de prijs, en daarmee scoort de Ford Explorer al aardig wat punten. Het is natuurlijk interessant om eens een uitgebreid vergelijk van de VW ID.4, Skoda Enyaq en Ford Explorer te maken, maar daarvoor moeten we eigenlijk wachten tot we wat meer weten van de Standard Range
Eerste leveringen na de zomer
Last but not least: de eerste leveringen van de Extended Range zijn gepland voor september 2024. Deze kun je nu al bestellen. Kies dan wel dat prachtige 'Lucid Red'. ;-) Wie de goedkopere Standard Range wil bestellen, moet nog even geduld hebben met bestellen. Hiervan zijn de orderboeken nog niet geopend en zodra dat wel het geval is, is het wachten geblazen tot hij ergens in het eerste kwartaal van 2025 geleverd wordt. Tegen die tijd weten we trouwens ook meer van het tweede, goedkopere elektrische model dat Ford op VW’s MEB-platform gaat bouwen. Dat wordt waarschijnlijk over enkele maanden onthuld. Want ook bij Ford is de toekomst elektrisch. By the way; als je wilt kun je nu al een virtueel ritje met de Ford Explorer maken.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford