De Volkswagen ID.2 wordt al volop getest
Ondanks eerdere berichten lijkt Volkswagen vaart te maken met de ontwikkeling van zijn langverwachte elektrische compacte auto, de ID.2. Deze zou je kunnen beschouwen als het elektrische alternatief voor de Polo. Ondanks eerdere berichten over vertragingen in het project, of zelfs uitstel, zijn er de afgelopen weken verschillende spionagefoto's opgedoken van de ID.2 tijdens testritten op de Nürburgring. Dit suggereert dat er geen sprake van uitstel is maar dat Volkswagen juist volop bezig is met de ontwikkeling van de auto.
Spionagebeelden verraden voortgang
De spionagebeelden tonen een ID.2 die nog flink gecamoufleerd is, en waar zo te zien ook veelvuldig gebruik is gemaakt van carrosseriedelen van de grotere ID.3. Toch zijn er al enkele opvallende zaken zichtbaar. Ondanks het “leentjebuur” spelen bij de ID.3 lijkt de testauto trouwens heel behoorlijk op de ID.2all concept car die Volkswagen eerder dit jaar presenteerde. Omdat de VW ID.2 zal worden gebouwd op het nieuwe MEB-Entry platform krijgt deze, in tegenstelling tot de grotere ID.-modellen, voorwielaandrijving. De laadpoort – bij de ID.3 en de grotere modellen nog rechtsachter – is nu in het rechter voorscherm gemonteerd.
Wordt de ID.2 dan Volkswagen's elektrische “volksauto”?
De ID.2 wordt gezien als Volkswagen's antwoord op de groeiende vraag naar betaalbare elektrische auto's. Het merk heeft aangekondigd dat de ID.2 minder dan €25.000 zal kosten. Er staat overigens ook een nog kleinere ID.1 in de planning, die rond de € 20.000 zal gaan kosten. Dat project wordt een gezamenlijke ontwikkeling met Seat/Cupra en Skoda.
Terug naar de VW ID.2, die volgens de specificaties van de “ID.2all concept car” een actieradius tot 450 km zal hebben. Er zijn mogelijk twee accu-opties beschikbaar: een 38 kWh- en een 56 kWh-versie. Met een vermogen van 166 kW (226 pk) belooft de ID.2 meer dan voldoende pit te hebben voor dagelijks gebruik en vlot rijgedrag.
Als we ook even kijken naar de specificaties van de Skoda Epiq, die ook op dit MEB-Entry platform zal komen te staan, dan zie we men daar wat andere dat die een 150 kW (204 pk) elektromotor krijgt, en een 55 kWh (bruto) accu die een geschatte WLTP-actieradius tot 400 km mogelijk moet maken. Opladen van Skoda’s nieuwe elektrische instapmodel kan met een snelheid tot 11 kW (AC) of 135 kW (DC).
Lancering misschien op de IAA 2025?
Eerder dit jaar waren er berichten dat de ontwikkeling van de Volkswagen ID.2 vertraging had opgelopen. Dit vanwege de tegenvallende afzet van de elektrische modellen van Volkswagen. De recente spionagefoto’s van testritten op de Nürburgring suggereren echter dat de ontwikkeling mogelijk toch sneller gaat dan verwacht.
Sommige bronnen speculeren zelfs dat de ID.2 al op de IAA 2025 in Frankfurt – dus medio september 2025 - zou kunnen worden onthuld, of misschien zelfs eerder. Dit zou een grote verrassing zijn, hoewel de oorspronkelijke planning een lancering in 2026 voorspelde. Volkswagen heeft echter nog geen officiële uitspraken gedaan over de lanceringsdatum en hult zich momenteel ook in stilzwijgen rond de ID.2.
Maar de komende tijd zal er ongetwijfeld meer duidelijk worden over de ID.2, en ook wanneer deze op de markt komt, en wat de definitieve specificaties en prijzen zullen zijn. Maar de recente testritten geven ons alvast een voorproefje van wat we kunnen verwachten: een betaalbare, praktische en veelzijdige elektrische auto die – als het aan Volkswagen ligt - klaar is om de wereld te veroveren.





2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford