Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De M03: een veelbelovende start van Xpeng's budgetmerk Mona

Auteur Bas van der Weerd

Xpeng heeft onlangs zijn nieuwe budgetmerk Mona aangekondigd. Het eerste model dat men van dit merk gaat bouwen, is de Mona M03. Deze zojuist gelanceerde elektrische fastback trekt de aandacht van de internationale media door de aantrekkelijke combinatie van stijl, technologie én een bijzonder scherpe prijs. Xpeng positioneert de Mona M03 als een "intelligente elektrische fastback" en dit gestroomlijnde model lijkt een bijzonder veelbelovende start van het nieuwe submerk te zijn.

Aerodynamische, maar ook karaktervolle verschijning

De M03 heeft een sportief en aerodynamisch design met een lage rijhoogte, grote wielen en opvallende ‘Star Map’ koplampen. Gelukkig zijn de ontwerpers erin geslaagd om een auto te ontwerper die geen dertien-in-een-dozijn ontwerp heeft en nog een redelijk karaktervolle indruk maakt. Hij heeft een opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0.194, wat uiteraard in belangrijke mate bijdraagt aan het rijbereik van de Mona M03.

Ruim en licht interieur

Het interieur is ruim en licht dankzij het standaard panoramadak, is minimalistisch uitgevoerd maar lijkt wat minder ‘kaal’ als bijvoorbeeld dat van Tesla. Verder biedt het interieur genoeg ruimte aan 5 personen en heeft kofferbak een riante inhoud van ruim 600 liter. Dat komt onder meer doordat de achterwielophanging een eenvoudigere torsievering is in plaats van een multi-link setup. Volgens de eerste reviews is de wielophanging echter zo goed afgestemd dat het bijna als een multi-link aanvoelt. Pluspunt is ook de grote achterklep die deze elektrische fastback heeft, wat de praktische gebruiksmogelijkheden uiteraard aardig vergroot.

Slimme technologie voor een scherpe prijs

Xpeng staat bekend om zijn technologische innovaties en de Mona M03 stelt ook op dit gebied zeker niet teleur. Het hart van het interieur is een 15,6-inch touchscreen met een krachtige 8155-chip en een soepele software-ervaring. Spraakbediening met vier zones, gesture control moeten de bediening vergemakkelijken zodat je niet alles via het touchscreen hoeft te doen, en de uitgebreide connectiviteitsopties maken het leven aan boord nog aangenamer. Het optionele 18-speaker PSS audiosysteem met 7.1.4 surround sound zorgt als je wilt voor een naar eigen zeggen ongeëvenaarde geluidservaring.

Met geavanceerde rijhulpsystemen zoals LCC (Lane Centering Control) en ACC (Adaptive Cruise Control) is de M03 ook klaar voor de toekomst van autonoom rijden. De Max-versie gaat zelfs nog een stap verder met de mogelijkheid om XNGP, Xpeng's volledig autonome rijsysteem, te installeren.

Voldoende prestaties en bereik voor dagelijks gebruik

De M03 is naar keuze uitgerust met een 51,8 of 66,2 kWh LFP-accu die een actieradius tot 620 kilometer (volgens de niet erg realistische Chinese CLTC-norm) mogelijk maakt. Dat zal volgens de WLTP-normen iets van 450 en 550 kilometer zijn. Een 145 kW (197 pk) elektromotor op de voorwielen zorgt voor een vrij vlotte acceleratie: van 0 tot 100 km/u in ongeveer 7 à 8 seconden, uiteraard ook afhankelijk van de gekozen uitvoering. Snelladen tot 200 kilometer is mogelijk in slechts 15 minuten.

Veel aandacht voor veiligheid

Xpeng heeft veel aandacht besteed aan de veiligheid van de M03. De standaard LFP-accu staat bekend om zijn verbeterde veiligheid, en zowel de accu als het chassis zijn onderworpen aan strenge veiligheidstests. De carrosseriestructuur is versterkt met 73% hoogwaardig staal en aluminium waarmee hij veel stabieler dan gemiddeld is, en de M03 is ook uitgerust met maar liefst 12 actieve veiligheidssystemen. Unieke waarschuwingsfuncties, zoals visuele meldingen voor gevaarlijke situaties, helpen de bestuurder om potentiële ongelukken te voorkomen. Uiteraard zijn het ook net die meldingen die volgens veel bestuurders voor de nodige irritatie en afleiding zorgen.

Scherpe prijs en Chinese focus, maar Europa lonkt

Met drie uitvoeringen en prijzen vanaf 119.800 RMB (ongeveer €14.500) is de M03 een aantrekkelijke optie in het budgetsegment van elektrische auto's. Hoewel we zoals we eerder schreven terughoudend zijn om ieder nieuw model als een Tesla-killer te positioneren, zou de M03 dit misschien wel eens kunnen zijn. Een Tesla Model 3 kost in China namelijk de helft (!) meer.

Pre-orders zijn nu open in China. Binnen een uur na de lancering zijn er al zo’n 10.000 genoteerd. De eerste leveringen van de Mona M03 worden al in oktober verwacht dus de eerste klanten hoeven niet lang op hun nieuwe auto te wachten.

Xpeng's Europese ambities

Met de groeiende populariteit van Chinese elektrische auto's in Europa, zou de Mona M03 in de toekomst wel eens zijn weg naar het continent kunnen vinden. Maar voorlopig heeft Xpeng zijn pijlen met de M03 voorlopig op de Chinese markt gericht. Xpeng heeft echter ook ambitieuze plannen voor Europese expansie. Niet alleen met in China gebouwde elektrische auto’s, maar ook met auto’s die hier gebouwd worden.

De Chinese autofabrikant, die overigens zijn 10-jarig jubileum viert, heeft namelijk aangekondigd dat het overweegt om een fabriek in Europa te bouwen. Uiteraard is dat een strategische zet om de stijgende importtarieven te vermijden. Door de auto’s ook in Europa te bouwen zou Xpeng niet alleen de importheffingen van de EU kunnen ontlopen, maar (deels) ook die in de VS en Canada.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie