De Embleme is slechts een onderdeel van Renault’s elektrische toekomst
De Franse autofabrikant Renault heeft ambitieuze plannen voor de toekomst van elektrisch rijden. Over een paar jaar wil men een geheel nieuwe generatie elektrische SUV’s introduceren, die de lat nog veel hoger leggen op het gebied van technologie en duurzaamheid. De Renault Embleme, een recent onthuld studiemodel, is een voorproefje van wat we dan kunnen verwachten. Achter de schermen werkt Ampere, de elektrische tak van het Franse merk, aan een indrukwekkende hoeveelheid projecten op het gebied van elektrische mobiliteit.
Ampere: Een broedplaats van innovatie
Ampere is niet zomaar “een afdeling” binnen Renault; het is een zelfstandige entiteit die zich volledig richt op elektrische mobiliteit. Renault hecht een enorm groot belang aan Ampere aangezien de Frnase autofabrikant zich zo’n beetje volledig aan elektrische mobiliteit wil committeren. De Fransen gaan “all-in” op dit gebied. Met de ElectriCity-hub in Noord-Frankrijk beschikt Ampere niet alleen over een geavanceerd ontwikkelcentrum, maar ook over productiefaciliteiten waar efficiëntie en innovatie centraal staan. Zo heeft men de productietijd van de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric, die daar gebouwd wordt, bijvoorbeeld al teruggebracht tot minder dan 10 uur.
Maar naast een efficiëntere productie is een van de belangrijkste doelen van Ampere het verlagen van de totale kosten. Voor de nieuwe generatie elektrische SUV's wordt een kostenreductie van 40% verwacht ten opzichte van de huidige modellen. Dit wordt bereikt door de inzet van LFP-accu's, die goedkoper én veiliger zijn dan traditionele NCM-accu's, en nieuwe technologieën zoals cell-to-pack, waarbij de accucellen direct in het chassis worden geïntegreerd.
Technologie gaat de norm bepalen
De op de Autosalon van Parijs onthulde Renault Embleme is een showcase van de technologische innovaties die Ampere in petto heeft. Met een actieradius van 1000 kilometer, dankzij de combinatie van een 40 kWh accupakket en een 30 kW brandstofcel op waterstof, zet de Embleme een nieuwe standaard voor elektrische SUV's. Ook de laadtijd is revolutionair te noemen: slechts 15 minuten snelladen of waterstof tanken is voldoende voor 350 kilometer extra rijbereik.
Maar het gaat bij de Renault en Ampere om veel meer dan alleen actieradius en laadtijd. Ze werken bijvoorbeeld ook aan een derde generatie elektromotor. Deze is vrij van zeldzame aardmetalen, een van de stappen die belangrijk en noodzakelijk zijn in de richting van duurzamere productie. Ook energie-integratie en thermisch beheer worden geoptimaliseerd om de efficiëntie van het voertuig te maximaliseren en zo weer het energieverbruik te minimaliseren.
Duurzamer dan ooit
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de visie van Renault. De Embleme is gemaakt met gerecyclede materialen en is zelf ook voor 90% recyclebaar. Renault streeft naar een CO2-reductie van 90% over de volledige levenscyclus van de auto, van productie tot recycling. Men kan de ecologische voetafdruk van deze nieuwe SUV’s dus echt minimaal houden. Een belangrijk aspect in een tijd waarin we op het gebied van duurzaamheid steeds meer holistisch moeten denken omdat het om veel meer gaat dan CO2-reductie en het gebruik van hernieuwbare energie.
Dit is nog maar het begin van de elektrische revolutie
Renault is er dus helemaal van overtuigd dat de toekomst elektrisch is en dat er daarnaast nog heel veel stappen kunnen worden gezet om auto’s nóg duurzamer te maken, zowel qua energiegebruik als materialen. Wat dat betreft is de Renault Embleme al een heel veelbelovend voorproefje op de toekomst van elektrische SUV's. Of het Ampere gaat lukken om met deze ontwikkelingen de leiding te nemen in de elektrische revolutie, daar valt nog niets over te zeggen. Maar het is altijd toe te juichen dat de Fransen de lat op het gebied van duurzaamheid nog hoger willen leggen. Met baanbrekende technologieën en een verregaande focus op duurzaamheid laat Renault zien dat de toekomst van elektrische mobiliteit nog heel veel voor ons in petto heeft, en dat we nog steeds maar aan het begin van de elektrische revolutie staan.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford