
Changan Deepal S05 en S07 – een eerste kennismaking
Binnenkort arriveert het Chinese merk Deepal in Europa met twee elektrische SUV’s die je bijna als ‘vanzelfsprekend’ kunt beschouwen: herkenbare formaten, een praktische bediening, voldoende ruimte en specificaties die menigeen tevreden zullen stellen. De S07 staat als eerste in enkele Europese showrooms; de compactere S05 sluit begin volgend jaar aan. Uiteraard zullen de meeste mensen ook bij Deepal ‘Chinees’ met ‘goedkoop’ associëren. Daarom leggen we nu maar niet de nadruk op het vergelijken van de prijzen, maar op wat je dagelijks merkt: de specificaties, het interieur, de ruimte en het trekgewicht.
Changan/Deepal in vogelvlucht
Deepal is het 'betaalbare' EV-label van Changan, een behoorlijk grote Chinese fabrikant met eigen R&D, Europese designinbreng en een groeiende organisatie in de EU. De keuze om met twee SUV’s te starten is pragmatisch: precies de carrosserievormen die hier het meest worden gekocht, met ieder keus uit twee accu’s om nog meer aan de wensen tegemoet te komen. Changan is overigens ook de fabrikant van het high-tech EV-merk Avatr.
Europese entree Deepal: wat weten we al?
De Europese uitrol van Deepal verloopt gefaseerd. De S07 beet, bijna ongemerkt, het spits af in meerdere markten. Niet dat je hem op de weg zult zien rijden, een testauto daargelaten, maar hij zou wel hier en daar in de showroom moeten staan. Begin volgend jaar volgt ook de S05, die vorige maand zijn Europese debuut op de IAA in München beleefde. Een aantal auto’s schijnt op dit moment vanuit China naar ons onderweg te zijn, en de verkoop- en servicepunten worden momenteel per land opgebouwd. De S07 wordt dus als eerste uitgerold; de S05 volgt in de loop van volgend jaar.
We missen nog de nodige specifieke informatie en ook de prijzen voor de Nederlandse markt. Die volgen ongetwijfeld naarmate de levering en configuratie per model/uitvoering worden vrijgegeven. Wat we wel kunnen vertellen is dat de prijzen van de Deepal S05 in Duitsland bij € 38.990 beginnen. En daarmee is het basismodel zo'n 10 mille duurder dan de Leapmotor B10, die binnenkort via een groot aantal Stellantis dealers verkrijgbaar zal zijn. Dat wordt dus nog een interessante uitdaging. Daar moeten we wel aan toevoegen dat Deepal, in tegenstelling tot Leapmotor, niet op de allerlaagste prijzen mikt.
Changan Deepal S05 en S07
Twee nieuwe namen, één herkenbare aanpak: Deepal introduceert twee elektrische SUV’s die mikken op rust in de bediening en gemak in het dagelijks gebruik. Geen poeha, wel doordachte keuzes zoals een head-upweergave in plaats van een klassiek instrumentenpaneel en een opgeruimd dashboard
De primaire rij-info komt via een AR-HUD, de rest kun je bekijken op een groot centraal beeldscherm, dat bij de S07 ook nog draaibaar is. Uiteraard is 11 kW AC-laden standaard, evenals V2L, dat extern voeden tot 6 kW mogelijk maakt. Warmtepomp, uitgebreide assistentiesystemen en een frunk horen er eveneens bij. Het maximale aanhangergewicht is ook niet verkeerd: 1.600 kg (S05) en 1.500 kg (S07).
Deepal S05 – ruim en praktisch
De 4,60 m lange S05 richt zich op dagelijks gemak in het C-segment, en is voorzien van LFP-accu met een capaciteit van 68,8 kWh. Deze moet goed zijn voor een actieradius van 485 km volgens WLTP. Op papier valt vooral de DC-laadsnelheid op: 10–80% in 23 minuten en 30–80% in 15 minuten is zeker niet verkeerd.
Het basismodel heeft achterwielaandrijving (200 kW); er komt ook een AWD-variant (320 kW) voor wie tractie of trekwerk belangrijk vindt. Die laatste moet het doen met een actieradius van 445 km (WLTP). De ruimte is netjes: 492 liter bagageruimte achterin en een forse frunk (tot 159 liter bij RWD). De wielbasis van 2.880 mm zorgt voor een volwassen zitruimte.
Er zijn twee uitrustingsniveaus: de rationele Pro met o.a. 18-inch, acht speakers, normale deurgrepen), de Max legt de lat een stukje hoger met o.a. AR-HUD, stoelventilatie, 14 speakers, panoramadak, 20-inch en elektrisch verzonken grepen.
Deepal S07 – een maatje groter
De S07 is de eerste Deepal die we in de Europese showrooms zullen zien en voelt met zijn lengte van 4,75 m een maatje ruimer aan. De NCM-accu meet circa 80 kWh en voedt een 160 kW motor op de achterwielen. De WLTP-actieradius is 475 km; over het DC-laden wordt 30–80% in 35 minuten gecommuniceerd. Dat gaat een stuk minder snel dan bij de S05-claim. Voor wie vooral thuis of op het werk laadt, zal het echter over het algemeen toereikend zijn.
De bagageruimte is met 510 liter net groter dan de S05; de frunk meet 125 liter. De wielbasis van 2.900 mm en het stillere, meer lounge-achtige interieur zetten de toon. De S07 draagt bovendien een vijfsterren-Euro NCAP-score, wat vertrouwen moet geven bij de eerste kennismaking met het Chinese merk.
Interieur & bediening vragen enige gewenning
Er zijn hier en daar al wat rijtesten verschenen. Die waren geen van alle echt compleet en uitgebreid, zodat we hier een en ander samenvatten totdat we er zelf mee hebben kunnen rijden. Beide modellen hebben geen klassiek instrumentenpaneel, de belangrijkste data staan in de HUD en de rest vind je in het centrale display.
Dat blijkt na een dag rijden prima te voldoen, en zelfs natuurlijk aan te voelen omdat het minder visuele afleiding en meer rust geeft. Wel loont het volgens de testers om goed gebruik te maken van favoriete sneltoetsen en stembediening. Het rijgedrag omschrijft men als voorspelbaar en voldoende, en men zegt ook dat er ook achterin voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen is.
Bescheiden
Met de S05 en S07 zet Deepal een voorzichtige maar doordachte stap op Europese bodem. Geen revolutionaire concepten, wel auto’s die waarschijnlijk prima aansluiten bij wat veel rijders écht willen: comfort, overzicht en redelijke laadtijden zonder ingewikkeld gedoe. De S05 spreekt de rationele koper aan die veel kilometers maakt en het liefst alles praktisch houdt; de S07 past bij wie rust, ruimte en een volwassen afwerking zoekt.
Als het merk in staat is zijn beloften over service, software en dergelijke waar te maken, en de prijsstelling aantrekkelijk genoeg is, zou Deepal zich kunnen nestelen tussen de gevestigde namen. Maar hoeveel kansen het Chinese merk heeft? Misschien zijn die wel net zo bescheiden als het merk zich hier tot nu toe profileert.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford