
Ambitieus Lucid neemt Tesla in het vizier met betaalbare EV’s
Lucid Motors, de Amerikaanse autofabrikant die bekendheid heef verworven met zijn fraaie, luxueuze elektrische Lucid Air-sedan, heeft ambitieuze plannen om de middenklasse te veroveren. Het bedrijf heeft bevestigd dat het werkt aan drie nieuwe, betaalbare elektrische modellen. Die moeten rechtstreeks de concurrentie aangaan met Tesla's Model 3 en Model Y. Een strategie die, zo lijkt het, is bedoeld om Lucid's bereik te verbreden en een groter publiek aan te spreken. Het is natuurlijk ook maar de vraag of je als autofabrikant in de ‘scale-up’ fase kunt overleven door alleen maar EV’s in het toch wel kleine topsegment aan te bieden, terwijl je nog amper of geen winst maakt.
Drie nieuwe modellen, met de focus onverminderd op efficiëntie en technologie
Het "mid-size program" van Lucid omvat naar verwachting een cross-over SUV, een sedan en mogelijk een hatchback. Deze modellen zullen zich net als bij de Lucid Air richten op efficiëntie en zullen lichter en compacter zijn dan de huidige modellen. Het bedrijf lijkt ook vastbesloten om zijn reputatie voor geavanceerde technologie en een indrukwekkende actieradius hoog te houden, zelfs in deze meer betaalbare modellen.
In de strijd om de middenklasse
Lucid is niet bang om Tesla's dominantie uit te dagen. Het bedrijf gelooft dat de huidige dip in de EV-markt tijdelijk is en dat hybride voertuigen een doodlopende weg zijn. Met de nieuwe middenklassers wil Lucid een groter deel van de markt veroveren en ook een stuk van Tesla's marktaandeel veroveren. Peter Rawlinson, CEO van Lucid, heeft zelfs openlijk verklaard dat hij gelooft dat Lucid's technologie superieur is aan die van Tesla.
Kansen en uitdagingen
De voor elektrische auto's groeit snel en de vraag naar betaalbare modellen in het goedkope en middensegment neemt toe. Lucid's nieuwe modellen lijken perfect te passen in deze trend. De combinatie van efficiëntie, technologie en een aantrekkelijk prijskaartje zou consumenten over de streep kunnen trekken. Lucid zal echter wel de nodige uitdagingen moeten overwinnen, zoals het opbouwen van een degelijk dealernetwerk en natuurlijk concurreren met gevestigde merken, want de EV-markt bestaat uit meer merken dan alleen Tesla.
Wanneer komen de nieuwe Lucid’s en wat kosten ze?
Hoewel Lucid nog geen concrete prijzen heeft bekendgemaakt, is het duidelijk dat de nieuwe modellen betaalbaarder zullen zijn dan de Lucid Air. Dat mag ook wel want die heeft momenteel een vanafprijs heeft iets minder dan €90.000. De nieuwe Lucid Gravity, de grote SUV cross-over op de bovenste foto, valt in hetzelfde segment als de Air en zal zeker niet goedkoper zijn.
Verwacht wordt dat de prijzen van de nieuwe middenklasse modellen onder de €50.000 zullen beginnen. Anders zouden ze ook geen aantrekkelijk alternatief voor Tesla's Model 3 en Model Y kunnen zijn. De eerste modellen worden naar verwachting in de komende twee jaar op de markt gebracht, maar een exacte datum is nog niet bekend.
Concrete informatie, behalve de bevestiging dat er 3 middenklasse modellen zijn gepland, ontbreekt nog. Ook zijn er nog geen beelden beschikbaar. Aan de hand van de Lucid Gravity (foto boven) en Lucid Air (foto’s onder) valt natuurlijk wel een inschatting over het design van de 3 nieuwe modellen te maken.
Lucid’s toekomst bevat meer dan alleen betaalbare EV's
De nieuwe middenklassers zijn volgens topman Rawlinson slechts een onderdeel van Lucid's ambitieuze toekomstplannen. Daaruit maken we op dat Lucid naar een complete range zal streven, en die bestaat over een aantal jaren waarschijnlijk dus uit 5 modellen. Of we in de toekomst nog meer kunnen verwachten van Lucid, op het gebied van betaalbare elektrische auto's of op het gebied van high-end luxe modellen, is nog niet bekend. De uitbreiding naar het middensegment zal voor Lucid sowieso al een hele uitdaging zijn omdat de marges daar veel kleiner zijn.
Of Lucid er met zijn nieuwe middenklassers in zal slagen om Tesla's dominantie te doorbreken, is natuurlijk nog heel onzeker. Met de Lucid Air heeft men een auto neergezet die qua techniek en technologie tot de top behoort, maar in het middensegment zijn er nog veel meer factoren van invloed op het uiteindelijke succes van een auto. Daarom is het absoluut niet vanzelfsprekend dat het bedrijf klaar is om de strijd aan te gaan met de gevestigde orde.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford