Tesla onderaan in statistieken van periodieke TÜV-keuring
Onderstel en remmen zorgen relatief vaak voor problemen
Het TÜV-Report 2026 geeft een breed en gedetailleerd beeld van de technische staat van miljoenen auto’s in Duitsland. De jaarlijkse analyse geldt als een belangrijke graadmeter voor betrouwbaarheid, simpelweg omdat de dataset enorm is en de afwijkingen daardoor scherp zichtbaar worden. Daarin valt Tesla uit de toon. Vooral jonge exemplaren van het Model Y en Model 3 laten een bovengemiddeld hoge afkeur zien, juist in categorieën waar andere elektrische auto’s wél goed presteren.
In de vorige rapportage stond de Model Y ook onderaan in zijn leeftijdsgroep. Dat roept vragen op over de belasting van het onderstel, de onderhoudscycli en het feit dat veel Tesla’s in korte tijd grote kilometrages maken. Voor Nederlandse rijders en kopers van gebruikte EV’s zijn deze uitkomsten relevant, zeker omdat een groeiend deel van het aanbod uit Duitsland komt.
Over welke keuring hebben we het hier?
De cijfers in het TÜV-Report 2026 gaan over de periodieke “Hauptuntersuchung” (HU), de Duitse tegenhanger van onze APK. Tijdens deze HU beoordelen onafhankelijke keuringsdiensten zoals TÜV, Dekra en KÜS onder meer remmen, ophanging, verlichting, draagarmen, stuurinrichting en structurele componenten. Omdat jaarlijks miljoenen auto’s deze technische keuring doorlopen, geeft de rapportage een heel goed beeld van de werkelijke staat van jonge én intensief gebruikte voertuigen. Voor EV’s is dat van belang, omdat het gebruik, kilometrage en onderhoudspatroon de technische verschillen tussen merken zichtbaar kunnen maken.
Tesla onderaan bij jongere auto’s
De categorie van 2- tot 3-jarige auto’s is altijd een interessante graadmeter, omdat voertuigen daarin relatief nieuw zijn maar al wel intensief gebruikt kunnen zijn. In die groep belandt het Tesla Model Y helemaal onderaan. Ook de Model 3 scoort hoger dan gemiddeld. De TÜV-inspecteurs wijzen op een combinatie van relatief hoge kilometrages en gebreken aan componenten die zwaar belast worden wanneer een auto veel weegt, een heel krachtige aandrijflijn heeft of in korte tijd intensief wordt gebruikt. Het contrast met andere EV’s is opvallend: daar zien keurmeesters een veel stabieler beeld.
Andere EV’s scoren meestal wél goed
Want elektrische auto’s doen het als categorie volgens het TÜV-Report 2026 bepaald niet slecht. Modellen als de Fiat 500e, Mini Cooper SE en Audi Q4 e-tron horen juist tot de best presterende voertuigen binnen hun leeftijdsgroep. Vooral de wat lichtere EV’s profiteren van hun relatief eenvoudige techniek. De keuringscijfers laten zien dat elektromotor, hoogvolt-systeem en accu zelden problemen opleveren. In veel gevallen zijn het juist traditionele punten als verlichting of remmen die een rol spelen, net als bij conventionele auto’s.
Terugkerende pijnpunten bij Tesla
Bij Tesla komen een paar punten regelmatig terug. Tesla valt bij TÜV op door een combinatie van hoge kilometrages, onderstelslijtage en minder frequente mechanische inspecties. Bij de remmen speelt mee dat regeneratief afremmen het gebruik van de mechanische remmen vermindert. Daardoor kunnen remschijven corroderen of ongelijkmatig aangrijpen.
Verlichting blijft ondanks moderne lichtbronnen als led’s een klassiek aandachtspunt bij veel moderne auto’s, maar bij Tesla is het aandeel licht-gerelateerde opmerkingen meer dan gemiddeld.
Het zijn stuk voor stuk onderdelen die de bestuurder in het dagelijks gebruik nauwelijks opvallen, maar van groot belang zijn voor de veiligheid en bij een technische inspectie dus wel degelijk meetellen.
Kilometrage van grote invloed
Het verschil tussen Tesla en andere merken ontstaat niet door één oorzaak. Een wezenlijke factor is gebruik: Model Y’s en Model 3’s hebben in de eerste twee of drie jaar vaak al meer dan 50.000 kilometer gereden. Dat is aanzienlijk meer dan het gemiddelde in deze leeftijdscategorie. Een tweede factor is het onderhoud. Sommige ‘klassieke’ controles en smeerpunten in het onderstel worden overgeslagen wanneer een auto vooral via software-updates ‘onderhouden’ wordt. Keurmeesters zien daarnaast dat verschillen in afwerking (denk aan rubbers, ophangingsbussen en kogelgewrichten) bij hoge belasting sneller tot opmerkingen leiden.
Wat kun je hiermee?
Voor wie een gebruikte Tesla overweegt, zou de TÜV-cijfers als leidraad kunnen hanteren. Controleer niet alleen de daadwerkelijke kilometerstand maar vraag ook terdege naar de onderhoudshistorie, inclusief de onderstelinspecties. Belangrijke checkpunten zijn draagarmen, fusees, remschijven en verlichtingsunits. Als die gegevens niet beschikbaar zijn, dan zijn dat zaken die bij de aflevering terdege gecontroleerd moeten worden. Uiteraard laat je ook de accugezondheid uitlezen.
Het bovenstaande wil trouwens niet zeggen dat Tesla’s over het algemeen slechte auto’s zijn. Ze worden echter vaak internsief gebruik, en dat vraagt om adequaat onderhoud. Als dat gewoon gebeurt, dan hoeft er niets aan de hand te zijn. Tesla’s hebben ook een belangrijk voordeel, namelijk de eerdergenoemde software-update. Waar de software van sommige andere modellen na een aantal jaren hopeloos verouderd is, blijft die van een Tesla door de jaren heen voortdurend up-to-date.
Elektrische auto’s doen het op zich prima
Hoewel de minder positieve scores van Tesla’s opvallen, laten de TÜV-data als geheel een evenwichtige EV-markt zien. Elektrische auto’s zijn gemiddeld genomen niet minder betrouwbaar dan benzine- of dieselmodellen. De verschillen tussen merken worden wel groter, vooral door uiteenlopend gebruik en verschillende onderhoudsfilosofieën.
Voor de verduurzaming van het wagenpark is dit goed nieuws: de meeste EV’s blijven ook na jaren intensief gebruik technisch stabiel. Dat maakt ze aantrekkelijk voor importeurs, leasemaatschappijen en particuliere kopers die een keuze voor de lange termijn willen maken.
Een signaal, geen oordeel
De cijfers uit Duitsland zijn vooral een signaal. De genoemde Tesla-modellen hebben dan wel specifieke aandachtspunten die bij intensief gebruik sneller zichtbaar worden, maar dit zijn dingen die bij goed onderhoud eigenlijk geen probleem behoeven te zijn.
Daarom zeggen de cijfers dan ook weinig over elektrische aandrijving als geheel, maar meer iets over de combinatie van onderstelontwerp, onderhoud en gebruikspatroon. Voor de markt vormen ze nuttige informatie, zeker nu de tweedehandsvoorraad groeit. Zolang de voorraad meer groeit dan de vraag, zijn gebruikte elektrische auto’s relatief voordelig.
Er komen nu met name veel auto’s uit de periode 2019 tot 2021 op de markt. Een aantal daarvan zal een stevige kilometerstand hebben, maar ze zijn lang niet allemaal door ‘kilometervreters’ gebruikt. EV’s waren toen in het algemeen heel populair onder de zakelijke gebruikers omdat de bijtelling voor een EV in die tijd laag was.
Wie een gebruikte EV bij aankoop goed laat controleren en ook daarna goed onderhoudt, rijdt er meestal nog vele jaren probleemloos én voordelig mee rond.
Bron: TüV Report 2026


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford