Een stortvloed aan Tesla Model 3-occasions op komst. Wat gaat er gebeuren met de restwaarde?
De Nederlandse automarkt staat aan de vooravond van een unicum: een ware tsunami van gebruikte Tesla Model 3's. Eind 2024 lopen namelijk duizenden leasecontracten af, waardoor naar verwachting tienduizenden Model 3's terugkeren naar de markt. Dit is het directe gevolg van zeer aantrekkelijke fiscale voordelen in 2019, die destijds leidden tot een ongekende verkooppiek van de Tesla Model 3.
Indicata voorziet een forse prijsdaling
Maar wat toen een zegen was voor de verkoopcijfers van EV’s, dreigt nu een vloek te worden voor de restwaarde. Indicata, een toonaangevend autodata-analysebedrijf, heeft deze ontwikkeling nauwlettend gevolgd en komt met inzichten, die op zijn zachts gezegd weinig opbeurend zijn. Eerdere voorspellingen wezen al op een prijsdaling. Maar de realiteit zoals Indicatie die voorziet, overtreft zelfs de meest pessimistische verwachtingen. Sinds januari 2024 is de prijs van gebruikte Model 3's al met 13% gedaald. Indicata voorspelt dat dit verder kan oplopen tot wel 30 à 40%.
Is die prijsdaling ingecalculeerd, of een ware nachtmerrie?
Een schrikbeeld voor de eigenaren van een Tesla Model 3 uit die tijd. Dat zijn merendeels leasemaatschappijen. Hoewel die er uiterst bedreven in zijn om vooraf een goede schatting van de restwaarde van een auto te kunnen maken, is het de vraag of die met dergelijke uitzonderlijke toestanden rekening hebben gehouden.
Deze duikvlucht heeft niet alleen gevolgen voor de relatief kleine groep particulieren en ondernemers die hun al of geliefde bolide willen verkopen. Ook bezitters van andere elektrische auto’s zullen de bui al zien hangen. Een dalende restwaarde van de ook nu nog heel populaire Tesla Model 3 zou immers ook een domino-effect kunnen veroorzaken, waarbij de prijzen van andere elektrische modellen ook onder druk komen te staan.
Lichtpuntje
Het feit dat de occasionmarkt voor elektrische auto's dreigt te worden overspoeld kan leiden tot een flinke deuk in het vertrouwen van potentiële kopers. Zij zullen immers gauw denken dat de restwaarde van een elektrische auto niet bepaald gunstig is. Toch is het niet alleen kommer en kwel.
De prijsdaling maakt de Model 3 natuurlijk bereikbaar voor een breder publiek, wat ook weer kan leiden tot een snellere afzet van de grote voorraad. Misschien kan ook de export naar andere Europese landen mogelijk soelaas bieden, al zijn de cijfers daarover volgens Indicata niet hoopgevend. Landen als Noorwegen, die vooroplopen op het gebied van e-mobiliteit, lijken vooralsnog niet in staat om de Nederlandse overschotten te absorberen.
Uitdagende periode
De Nederlandse automarkt staat voor een uitdagende periode. De prijsdaling van de Model 3 is een kans voor kopers die al langer dromen van een Tesla, maar een zorg voor leasemaatschappijen die met een grote voorraad kunnen blijven zitten. Het is bijna niet te voorspellen hoe de markt zich aanpast aan deze unieke situatie. Vaak kun je zeggen dat het mooi is dat de elektrische automarkt volop in beweging is, maar de komende tijd belooft het toch wel spannend te worden. Het is een kwestie van balanceren tussen kansen en uitdagingen, en maar hopen dat de markt zich snel stabiliseert. Helaas zal het wegvallen van de stimuleringsmaatregelen, zoals ons nieuwe kabinet besloten heeft, nog wel wat extra zout in de wonde strooien.
De keerzijde van het succes van de Tesla Model 3
Het ongekende succes van de Tesla Model 3 in 2019 was mede te danken aan gunstige fiscale regelingen, namelijk de lage bijtelling voor zakelijke rijders. Deze lage bijtelling stimuleerde de verkoop enorm, vooral omdat die het jaar daarna het dubbele zou bedragen. Maar nu heeft die voorheen lage bijtelling een onbedoeld neveneffect. De grote hoeveelheid auto's die tegelijkertijd op de markt komt zorgt voor een flinke verstoring van het evenwicht tussen vraag en aanbod.
Een les voor de toekomst?
Natuurlijk is de situatie rond de Tesla Model 3 ook een waardevolle les voor de toekomst. Het is overduidelijk dat fiscale stimuleringsmaatregelen een buitengewoon krachtig instrument kunnen zijn om de adoptie van elektrische auto's te versnellen. Maar het is minstens zo belangrijk om ook rekening te houden met de langetermijngevolgen voor de markt. Een evenwichtige aanpak is nodig om een gezonde en duurzame groei van de elektrische automarkt te waarborgen.
Wat er nu gebeurt, is op zijn minst zorgwekkend te noemen. Er komt een overschat aan elektrische auto’s op de markt terwijl elektrisch rijden op hetzelfde moment door een veranderd overheidsbeleid minder aantrekkelijk wordt.
Kopers: veel kansen én valkuilen
Voor potentiële kopers biedt de verwachte prijsdaling van de Tesla Model 3 natuurlijk een unieke kans om een premium elektrische auto voor een aantrekkelijke prijs te bemachtigen. Maar het is wel belangrijk om niet overhaast te werk te gaan. De eerste exemplaren van de Model 3 stonden niet bekend om hun vlekkeloze bouwkwaliteit. Na vijf jaar intensief gebruik zijn er ongetwijfeld wat aandachtspunten. Het is daarom raadzaam om bijzonder kritisch te zijn bij het bekijken van een occasion. Laat een onafhankelijke keuring uitvoeren, controleer de onderhoudshistorie en de toestand van de accu. Natuurlijk kies je bij voorkeur voor een exemplaar met een lage kilometerstand en een goede staat van onderhoud. Een handige leidraad is wellicht ook de vroegere lijst met zaken waar je op moet letten bij de aflevering van een Tesla Model 3, die hier en daar nog op internet en de sociale media te vinden is. Zo vergroot je de kans op een betrouwbare auto, die zijn waarde zoveel mogelijk zal behouden, zelfs in een markt die op zijn kop staat.
Een nachtmerrie, én een jacht naar de pareltjes
Waar het overschot aan Tesla Model 3-occasions voor de eigenaren wel eens nachtmerrie kan worden, belooft het ook een ware schattenjacht te worden voor de mensen die een gebruikte Tesla Model 3 wil kopen. Maar zoals bij elke schattenjacht geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. En wie goed voorbereid is, die vindt waarschijnlijk de mooiste pareltjes. Wat er met de minder mooie pareltjes gaat gebeuren, is nog niet erg duidelijk. De toekomst zal het ons, zoals gebruikelijk, weer leren.
Dat geldt ook voor het rapport van Indicata, al hebben we het dan over de nabije toekomst. Wij mochten het als een van de weinigen vooraf inzien, waarvoor dank. Morgen in de loop van de dag wordt het openbaar gemaakt. Het webinar is dinsdag 24 september van 10:30 tot 11:00 te volgen via deze link.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford