Rijtest Abarth 500e, geen moeite genomen voor onopvallendheid
De Abarth is weer helemaal terug van weggeweest. De kleine stadsauto is er in een nieuw, elektrisch jasje. Ondanks dat de Abarth 500e de basis deelt met de Fiat 500e, is de Abarth toch wel onderscheidend genoeg. Dit zit voornamelijk in het uiterlijk, maar er is meer.
Naast de uitstraling is het geluid van een brullende motor natuurlijk belangrijk in een Abarth. Het is een EV, maar er zit een ‘Sound Generator’ aan de achterkant van de auto verwerkt. Dit neppe uitlaatgeluid tovert een lach op je gezicht en je vergeet even dat je in een elektrische auto rijdt. Je kunt zelfs revven (gas geven terwijl je geparkeerd staat) als de motor koud is. Desondanks hoor je wel dat het geluid niet echt is, maar misschien is dat omdat je het zelf weet. Het geluid is eenvoudig uit te zetten en alleen beschikbaar in de duurdere Turismo versie.
Er is keuze uit drie rijmodi. Turismo en Scorpion mode regenereren veel energie als je het gaspedaal los laat. Ondanks dat het officieel geen one-pedal driving heet voelt het af en toe wel zo. In de Scorpion Track mode rolt de auto uit en zul je dus minder zuinig, maar wel sportiever, kunnen rijden.
Buiten het uiterlijk om, zijn er nog een aantal verschillen met de Fiat 500e. Het vermogen van de Abarth ligt hoger, 155 pk tegen de 118 pk van de Fiat. Binnen 7 seconden trek je hiermee een sprintje naar 100 kilometer per uur, dat is twee seconden sneller dan zijn wederhelft. De topsnelheid van de Abarth ligt op 155 kilometer per uur (150 voor de Fiat). Wat betreft actieradius wint de Fiat 500e.
Het accucapaciteit is met 37,8 kWh netto even groot als het grootste accupakket van de Fiat 500e, deze is verkrijgbaar met twee accupakketten. WLTP zou de Abarth 255 kilometer moeten halen (en de Fiat overigens 315 km), maar in praktijk is dat krap aan 200. Dat maakt de auto minder geschikt voor langere afstanden, maar in en rondom de stad moet actieradius geen enkel probleem vormen. In de stad zou je gemakkelijk 300+ km kunnen halen. Op papier zou de Abarth met 85 kW moeten snelladen, maar in praktijk gebeurt dit tot ongeveer 35% en daalt de laadcurve daarna stapsgewijs. Dit heeft natuurlijk ook met omstandigheden, zoals de temperatuur, accu SOC etc. te maken. Probeer je accu altijd voor te verwarmen en leeg te rijden zodra je gaat snelladen.
Sterke punten
De uitstraling van de Abarth is uniek, zeker in een flitsende kleur. Mensen blijven kijken en je ontvangt veel positieve reacties. Alles is net even wat aangedikt ten opzichte van de Fiat 500e. Het schorpioen logo van Abarth is op vele plekken zichtbaar, onder andere op het stuur, aan de zijkant van de auto en op de stoelen.
De demping is aangepast en afgesteld op sportief rijgedrag. Dit is vooral te merken aan het stuurgevoel in bochtige, glooiende wegen.
De afwerking van de Abarth is goed gelukt. Op het dashboard en het stuur zijn mooie, zachte materialen gebruikt. De stoelen zijn bekleed met stof en hebben een bijpassende kleur stiksels.
Zwakke punten
De tractie op de voorwielen, zelfs bij droog weer, is niet optimaal in Scorpion Track mode. Het is een sportieve auto, maar ook dan is het prettig om meer gevoel te hebben tijdens het accelereren. Dit maakt de Abarth erg speels en dat is eigenlijk ook wel de bedoeling.
De ruimte is niet riant, heel veel meer dan een krat bier past er niet in de achterklep. Een laadkabel en andere bijgeleverde accessoires nemen al behoorlijk wat ruimte in. Op de achterbank is de ruimte enorm krap, eventueel geschikt voor kinderen of kleine mensen. Maar eigenlijk is de Abarth een auto voor twee personen.
De prijs van een Abarth 500e begint bij 37.000. Dat is erg veel voor een onpraktische EV. Je kunt voor dat geld veel meer elektrische auto kopen tegenwoordig.
Conclusie rijtest Abarth 500e
De combinatie van de prijs en de specifieke doelgroep die een Abarth aanspreekt, is het maar zeer de vraag hoe veel exemplaren er worden verkocht. Maar rijden in de Abarth is wel echt een belevenis! De combinatie van een EV met het vertrouwde Abarth geluid geeft wel het beste van twee werelden. Dus mocht je nog ergens een zakje geld hebben liggen voor een sportief 'rugzakje', is het de moeite meer dan waard.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford