Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Mercedes-Benz eSprinter: Nu nog beter

Auteur Maarten van der Westen

Voor Mercedes-Benz is de nieuwe eSprinter een belangrijke bestelauto. Voor het eerst is hij ook in de Verenigde Staten te koop. De Duitsers waren daarom erg gedreven hem nog beter te maken: meer bereik, meer laadvermogen en meer mogelijkheden.

Volgens Mercedes-Benz is de nieuwe elektrische Sprinter maar liefst 18% efficiënter dan het eerste model. Desondanks hebben we het hier over een overgangsmodel. Het platform waar de auto op staat, is geschikt voor een elektrische aandrijving maar ook voor een verbrandingsmotor. Pas in 2026 komt een geheel nieuw platform dat geheel is toegespitst op elektrisch rijden. Dat maakt het huidige platform echter niet slecht: dankzij de modulaire opbouw valt er veel te kiezen.

Modulair

Zo kun je kiezen uit twee verschillende lengtes en twee carrosserieën. Het accupakket komt in drie grootten, met elk hun eigen bereik. Hierdoor kan een optimale afweging gemaakt worden tussen actieradius en gewicht. Het totaalgewicht van de eSprinter is maximaal 4,25 ton, tegen 5,5 ton van de dieselversie. De elektrische Sprinter mag daarbij een aanhanger trekken van maximaal 2 ton. Dit is voor het eerst. Met de grootste accu komt de eSprinter een indrukwekkende 478 kilometer ver. En dat met een laadvolume tot 14 m3.

Dankzij het modulaire concept vinden we alle elektronica voor in de auto. Het accupakket zit in het midden en de aandrijving is voor het eerst op de achterwielen. Door dit concept zijn vele configuraties mogelijk. Ondanks de elektrische aandrijving trekt de eSprinter heel beheerst op. Je hebt de keuze uit twee vermogens: 136 en 204 pk. Het zicht rondom is erg goed. Dit wordt geholpen door de grote buitenspiegels en de optionele digitale binnenspiegel. De stoelen hebben veel verstelmogelijkheden en ook het stuur is eenvoudig in diepte en hoogte verstelbaar.

Bescheiden intelligent

Het interieur van de Mercedes-Benz eSprinter verraadt niet hoeveel innovatie de eSprinter heeft. Het oogt als een normale bestelbus, met fijne maar eenvoudige materialen en handige opbergvakken. Op het dashboard prijkt een bescheiden 10,25 inch scherm, waar standaard MBUX op draait. Echter het stuur vinden we zelfs nog analoge tellers, met een fraai 5-inch scherm in het midden. Dit is de kracht van de eSprinter: hij oogt vrij normaal, maar ondertussen is hij erg intelligent.

Dit blijkt bijvoorbeeld uit de verschillende standen voor regeneratie. Via handige peddels achter het stuur kun je kiezen uit vier standen, van zwaar naar licht, of je kiest automatisch. Nu bepaalt het voertuig zelf hoeveel hij afremt. Dit doet hij aan de hand van input van de radar, camera’s en navigatie. De eSprinter remt hierdoor in het verkeer precies genoeg af, zonder dat je het rempedaal hoeft te gebruiken. Intelligent is bijvoorbeeld ook de adaptive cruise control, die constant zijn snelheid aanpast aan de geldende limieten en de interactieve navigatie, die oplet wanneer je moet opladen.

Verschillen

Veel onderdelen deelt de eSprinter met zijn kleinere broertje, de eVito. Het stuur, de knoppen en het centrale scherm zijn gelijk. De eSprinter valt door zijn maximaal toelaatbare gewicht van 4,25 ton echter in een andere categorie en dat levert interessante verschillen op. Zo kijkt de radar van de eSprinter minder ver naar voren, waardoor hij dus later reageert op voorgangers. Dit systeem scoort in vergelijking met andere bestelauto’s echter nog steeds ruim voldoende. Opvallend is dat de ingestelde stand van de regeneratie bij het uitschakelen van de motor niet onthouden wordt, terwijl dit bij de eVito wel gebeurt. Volgens Mercedes-Benz heeft dit te maken met certificering.


Volgens Mercedes-Benz is de nieuwe eSprinter beter dan ooit tevoren. Feit is dat de elektrische Sprinter niet of nauwelijks onderdoet voor de dieselversie, al heeft die laatste meer opties in vermogen en laadgewicht. Mercedes-Benz blijft dan ook naar diesel refereren als ‘conventionele aandrijving’. Eigenlijk doet dit de eSprinter wat tekort. De elektrische aandrijving geeft deze bestelauto juist dat beetje extra comfort en intelligentie.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie